• Med två små

Någon som har haft två jobbiga förlossningar och en tredje som blev jättebra?

Ja, som rubriken lyder. Jag har haft problem med dåliga krystvärkar och segt utdrivningsskede vid båda mina förlossningar och jag är nu gravid med trean, visserligen väldigt tidigt, men jag funderar redan kring om det kommer att bli samma visa den här gången. Ettan kom ut med hjälp av yttre press efter att jag varit fullt öppen i mååånga timmar och tvåan fastnade och fick tas med sugklocka.

Finns det någon som har en liknande historia och som sedan bara pluttade ut tredje barnet lätt som en dans? Vore väldigt skönt att höra en sådan berättelse.

• Svar på tråden Någon som har haft två jobbiga förlossningar och en tredje som blev jättebra?
  • Kerstin W

Någon med två obehgliga förlossningar skrev så hör om sin tredje:

Det gick fint, fint.=)
    Min Aurorabarnmorska var med under förlossningen. Hon såg till att allt i mitt förlossningsbrevet följdes till punkt och pricka.
    Förlossningen tog 12 timmar, men en sak är säkert. Det är den absolut bästa förlossningen jag har haft.

Ut kom en Jenny på 51 cm och 3380 gram den 1 november kl 22.09.
    Idag är hon 58 cm och väger 4640 gram.Glad

Så jag kan varmt rekommendera Aurorasamtal. Hon jag hade på Akademiska i Uppsala var helt underbar! En fantastisk människa. Skrattande

• ladyshady
    Kerstin W skrev 2011-01-03 15:08:46 följande:
    Någon med två obehgliga förlossningar skrev så hör om sin tredje:

Det gick fint, fint.=)
    Min Aurorabarnmorska var med under förlossningen. Hon såg till att allt i mitt förlossningsbrevet följdes till punkt och pricka.
    Förlossningen tog 12 timmar, men en sak är säkert. Det är den absolut bästa förlossningen jag har haft.

Ut kom en Jenny på 51 cm och 3380 gram den 1 november kl 22.09.
    Idag är hon 58 cm och väger 4640 gram.Glad

Så jag kan varmt rekommendera Aurorasamtal. Hon jag hade på Akademiska i Uppsala var helt underbar! En fantastisk människa. Skrattande
    Det var jag som skrev detta  i en annan tråd.
    Be om Aurorasamtal TS. Jag fick den hjälp jag behövde.
    Min BM på MVC och Auroramottagningen samarbetade i slutet och de stöttade och coachade  helt underbart.

Mitt första barn tog tid på sig, en massa strul, bedövningar som släppte, stressad BM som slutade med sugklocka för att andningsljuden gick ner och jag sprack och fick sys.
    Det andra barnet kom på tok för snabbt. Ingen bedövning, bara panik, panik och åter panik. Barnet fick knappt luft under utdrivningsskedet, låg med syrgasmask för barnets skull. Hon föddes helt frisk, men fick förlossningsdeppression, en spricka på svanskotan....  Jättejobbiga båda två.
    Lovade mig själv att aldrig skaffa barn igen.

Sen kom trean och allt gick som en dans på rosor. Vill du inboxa TS så kan du göra det.
    * Elin 2004 * * Malin 2007 * *Jenny 2010*
  • Kerstin W
    ladyshady skrev 2011-01-03 16:41:26 följande:
    Det var jag som skrev detta  i en annan tråd.
    Be om Aurorasamtal TS. Jag fick den hjälp jag behövde.
    Min BM på MVC och Auroramottagningen samarbetade i slutet och de stöttade och coachade  helt underbart.

Mitt första barn tog tid på sig, en massa strul, bedövningar som släppte, stressad BM som slutade med sugklocka för att andningsljuden gick ner och jag sprack och fick sys.
    Det andra barnet kom på tok för snabbt. Ingen bedövning, bara panik, panik och åter panik. Barnet fick knappt luft under utdrivningsskedet, låg med syrgasmask för barnets skull. Hon föddes helt frisk, men fick förlossningsdeppression, en spricka på svanskotan....  Jättejobbiga båda två.
    Lovade mig själv att aldrig skaffa barn igen.

Sen kom trean och allt gick som en dans på rosor. Vill du inboxa TS så kan du göra det.
    Vad var det som gjorde att det gick så bra 3:e gången? Själv hadde jag en helt fantastisk förlossning när mina tvillingar föddes. Jag gick profylaxkurs och använde mig av TENS + lite lustgas. Det funkade helt otroligt bra för mig trots att det gick otroligt snabbt. Öppnade mig från 2 till 10 cm på två timmar vilket varken jag eller bm förstod var på gång då jag inte tyckte att det var så allvarligt med värkarna. Så plötsligt började jag krysta och ungarna kom ut. Önskade att alla fick en sån upplevelse och slapp oroa sig...
  • ladyshady
    Kerstin W skrev 2011-01-04 13:12:48 följande:
    Vad var det som gjorde att det gick så bra 3:e gången? Själv hadde jag en helt fantastisk förlossning när mina tvillingar föddes. Jag gick profylaxkurs och använde mig av TENS + lite lustgas. Det funkade helt otroligt bra för mig trots att det gick otroligt snabbt. Öppnade mig från 2 till 10 cm på två timmar vilket varken jag eller bm förstod var på gång då jag inte tyckte att det var så allvarligt med värkarna. Så plötsligt började jag krysta och ungarna kom ut. Önskade att alla fick en sån upplevelse och slapp oroa sig...
    Med 2:an öppnade jag mig från 2-10 cm på 90 minuter.

Trean tog tid. Denna gång var kommunikationen mellan personalen och oss, mig och maken, rak och öppen  som  de inte varit under de förra). Ingen stress, trots att lillan hade dippar med hjärtljuden under förlossningen. De var proffessionella. De gjorde allt för att ge mig en positiv förlossning.
    Min mamma var med med och vi andades ihop igenom varje värk. Maken var mer närvarande.
    Jag hade EDA och värmekuddar. Inget annat denna vända.
    krystvvärkarna var fantastiska. Personalen gav mig tryggheten och stödet, men främst min Aurora barnmorska Marianne som fanns med.
  • Med två små

Åh, tack så mycket för svaren! Ladyshady, det låter ju hoppfullt att den tredje gången kan bli bra. För mig var det väldigt jobbigt att andra förlossningen blev jobbig och att det som jag var mest orolig skulle hända faktiskt hände - dvs att det blev problem under utdrivningsskedet.  Alla bm hade sagt till mig att "andra gången blir lätt och du behöver inte oroa dig" så när det inte blev så var jag inte förberedd och hamnade i en lång förlossningsdepression.

Efter andra förlossningen fick jag gå och prata igenom den med en aurorabarnmorska som sa att "visst kan du få snitt om du vill nästa gång" men det kan ju bara en läkare bevilja så jag känner mig osäker. Jag ligger vaken på nätterna och går igenom möjliga scenarion för hur nästa förlossning kan bli och alla gör mig rädd. Jag är till och med rädd för att det ska gå snabbt och lätt, för tänk om jag ändå tycker att det är en hemsk upplevelse - då kommer ju ingen att ta mig på allvar?

• ladyshady
    Med två små skrev 2011-01-14 00:15:57 följande:

Åh, tack så mycket för svaren! Ladyshady, det låter ju hoppfullt att den tredje gången kan bli bra. För mig var det väldigt jobbigt att andra förlossningen blev jobbig och att det som jag var mest orolig skulle hända faktiskt hände - dvs att det blev problem under utdrivningsskedet.  Alla bm hade sagt till mig att "andra gången blir lätt och du behöver inte oroa dig" så när det inte blev så var jag inte förberedd och hamnade i en lång förlossningsdepression.

Efter andra förlossningen fick jag gå och prata igenom den med en aurorabarnmorska som sa att "visst kan du få snitt om du vill nästa gång" men det kan ju bara en läkare bevilja så jag känner mig osäker. Jag ligger vaken på nätterna och går igenom möjliga scenarion för hur nästa förlossning kan bli och alla gör mig rädd. Jag är till och med rädd för att det ska gå snabbt och lätt, för tänk om jag ändå tycker att det är en hemsk upplevelse - då kommer ju ingen att ta mig på allvar?

Jag fick också förlossningsdeppression efter min andra dotter. Det tog ca ett år inna jag var helt bra. Då hon var åtta månader såg jag henne som individ första gången. Läskigt.

Kan du be om en remiss till Aurora BM igen. Så du kan gå igenom detta. HOn kan hjälpa dig skriva ett riktigt detaljerat brev så du får med vad du vill ska hända vid ev komplikationer (gud förbjude att det händer igen) så de vet. En exakt smärtlindungsplan. Den/de som ska vara med ska du förklara för exakt hur du vill att just din förlossning ska vara så att de kan föra din talan om du har ont.
    Kanske en planerad igångsättning kan vara något? För då vet du när det startar och kan då ha mer kontroll på situationen?
  • Med två små
    ladyshady skrev 2011-01-16 17:11:40 följande:
    Jag fick också förlossningsdeppression efter min andra dotter. Det tog ca ett år inna jag var helt bra. Då hon var åtta månader såg jag henne som individ första gången. Läskigt.

Kan du be om en remiss till Aurora BM igen. Så du kan gå igenom detta. HOn kan hjälpa dig skriva ett riktigt detaljerat brev så du får med vad du vill ska hända vid ev komplikationer (gud förbjude att det händer igen) så de vet. En exakt smärtlindungsplan. Den/de som ska vara med ska du förklara för exakt hur du vill att just din förlossning ska vara så att de kan föra din talan om du har ont.
    Kanske en planerad igångsättning kan vara något? För då vet du när det startar och kan då ha mer kontroll på situationen?

Usch ja, det är svårt att komma ur en förlossningsdepression. Jag upplevde också att det började vända nånstans när hon var runt åtta månader. De första månaderna kunde jag inte alls känna någon glädje, bara oro och vånda.

Jag ska på inskrivning i morgon och då ska jag ta upp det med min bm i morgon, men när jag var där för hälsosamtal i vecka sex sa hon att "det pratar vi om senare", hoppas hon tänker annorlunda nu.

• ladyshady
    Med två små skrev 2011-01-18 23:21:00 följande:

Usch ja, det är svårt att komma ur en förlossningsdepression. Jag upplevde också att det började vända nånstans när hon var runt åtta månader. De första månaderna kunde jag inte alls känna någon glädje, bara oro och vånda.

Jag ska på inskrivning i morgon och då ska jag ta upp det med min bm i morgon, men när jag var där för hälsosamtal i vecka sex sa hon att "det pratar vi om senare", hoppas hon tänker annorlunda nu.

Pusha på henne och förklara din rädsla. Säg att du känner att du skulle behöva prata med en Aurora BM för att du känner dig rädd och orolig inför den kommande förlossningen.
    För det är hur du känner som ska vara i fokus. Det är ju du som ska föda barn inte din BM. Du måste få känna dig trygg och säker i ditt födande och då måste du få den hjälp du behöver för att du ska uppleva den tryggheten. =)
    Berätta gärna hur det går för dig. Jag stöttar dig gärna. =)
  • Med två små
    ladyshady skrev 2011-01-19 20:03:40 följande:
    Pusha på henne och förklara din rädsla. Säg att du känner att du skulle behöva prata med en Aurora BM för att du känner dig rädd och orolig inför den kommande förlossningen.
    För det är hur du känner som ska vara i fokus. Det är ju du som ska föda barn inte din BM. Du måste få känna dig trygg och säker i ditt födande och då måste du få den hjälp du behöver för att du ska uppleva den tryggheten. =)
    Berätta gärna hur det går för dig. Jag stöttar dig gärna. =)

Tack, du är så snäll! Jag var på inskrivningen i onsdags och nu tyckte jag att min bm lyssnade bättre. Men hon tyckte ändå att vi skulle vänta med Auroraremissen tills efter ultraljudet i vecka 18 och det kan jag köpa. Vi pratade om min förra förlossning redan nu och det som kändes bra var att hon bekräftade att det hade varit jobbigt.

När var du hos Aurora-bm första gången, i vilken vecka?

• ladyshady

Jag skulle ha fått gå i juli (i vecka 21 tror jag det var) men fick komma efter sommar uppehållet i augusti.
    Det kan ta tid att få tid hos Aurora, här tar det ca två månader, så din BM kanske borde tänka på remiss snart dit, tycker jag. Det kan som sagt ta tid att få tid, säkert beroende på landsting.

Förlossningsrädsla är ingenting att leka med och jag hoppas och ber om att din BM verkligen tar din rädsla på allvar. Det är många barn som föds i juni-augusti, så då är det säkert många med rädsla på kö.

När är du beräknad?

• Med två små

Ja, jag vet att det är många som föds under sommaren och tydligen särskilt i år  - det har jag tyvärr hört från enhetschefen på förlossningen här. Därför tog jag upp just den frågan - om jag verkligen hinner få samtal i tid - men hon sa att det inte skulle bli något problem, hoppas hon har rätt för annars dör jag.

Jag är beräknad till 31 juli typiskt nog, mitt i semestern :(

• ladyshady

Jag fick min andra mitt under semester tider. I början av augusti.
    I vår kommun var det rekordmånga barn förra året, ingen aning om i år.
    Kan du inte ringa BM och be henne skicka iväg en remiss för att vara på den säkra sidan. För att du verkligen är orolig.

Svar på tråden Någon som har haft två jobbiga förlossningar och en tredje som blev jättebra?