• Sunshine85

hur många gånger vaknar era 8-10 månaders bebisar per natt ?

Min 8 månades vaknar många gånger per natt och vill även gå upp jätte tidigt . Tips på hur man får bebisar att sova hela natten ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur många gånger vaknar era 8-10 månaders bebisar per natt ?
  • VirrigaVerna

Vid den åldern sov de oftast hela natten. Det hörde till undantagen att de vaknade.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Zirup

Hm, jag röstade på två gånger. Min åttamånaders går och lägger sig vid 19-20 och för det mesta brukar vi få natta om henne vid 22 då hon brukar vara lite orolig. Men för det mesta har vi inte lagt oss själva då och det brukar räcka med lite dutt på rumpan så sover hon vidare. De två gångerna som jag röstade på är de som är mellan 22 och 06 som alltså är då VI sover. Vi hoppas att hon själv skall börja sova längre och längre pass men separationsfasen pågår ju för fullt så det är väl bara att vänta antar jag. Gud vad skönt det vore med en hel natts sömn!

• Sunshine85

okej ja verkligen tänk vad skönt att sova en hel natt. Längtar tills dess men då är det vel snart dags för en ny igen :) hehe . sover hon i sin säng hela natten ammar du ? när hon vaknar hu gör ni för att få hon att somna igen `?

• Zirup

Sen vi började lägga henne i egen säng på kvällen så har uppvaken minskat drastiskt. När hon vaknar så är det trygghet hon vill ha, lite hjälp att somna om tror jag. Vi har väl så smått börjat trösta henne i hennes egen säng men jag ammar fortfarande och det är bra smidigt att lyfta över henne, amma och bara sova vidare.  Man är trött och yr när man blir väckt mitt i natten.  Men hon äter inte för att hon är hungrig utan mer för trösten så jag tror att om vi börjar tösta henne i sängen mer konsekvent så kommer nog allas sömn att bli bättre så småningom. Trösta henne i sängen gör vi genom att dutta henne på rumpan, gunga henne lite lätt i sängen. Hon känner att vi finns där, blir lugn och sover vidare.

• MalinEddie

I den åldern vaknade båda barnen ofta på grund av separationsfasen.

• Linda1976

Alice började sova hela nätter när hon var 3-4 månader.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Zirup
    Sunshine85 skrev 2010-12-18 18:36:26 följande:
    vad är separationsafasen och vad innebär det ?

Separationsfasen inträffar när barnet är omkring 7-10 månader när barnet börjar få den mentala mognaden att det inser att det är en egen individ och att mamma och pappa kan gå ifrån det, de är inte sammanväxta på något sätt. Barnet klänger otroligt mycket, sover dåligt, äter dåligt, kan bli ilsk och gnällig och frustrationen är stor hos både vuxna och barn. Barnet kan bli oroligt, speciellt vid insomning och under sömnen, och vaknar till flera gånger för att kolla så mamma finns kvar. Många barn är som ett plåster. Ingen annan duger än mamma (och/eller pappa).

• mullemuppan

I undantagsfall så vaknar sonen som nu är tio månader en gång på kvällen vid nio-tio (och behöver hjälp att hitta nappen som han är för trött för att hitta själv) men för det mesta sover han gott från sju på kvällen till sex på morgonen. Så har han, med några kortare perioder av sämre sömn, sovit sedan han var sex månader och började äta gröt på kvällarna. Vi är väldigt lyckligt lottade föräldrar som får sova så bra!

• HelenFr

Min dotter har sovit hela nätter sedan 1 månads ålder, slutade amma när hon var två veckor för jag hade inte tillräckligt med mjölk, och efter det blev det bättre och bättre sen sov hon hela nätter...
    Mat och lite sagoläsning eller lugna stunder för att varva ner innan sänggåendet har också hjälpt...

Svar på tråden hur många gånger vaknar era 8-10 månaders bebisar per natt ?