• Favvo

Första prematur, hur blev det med andra?

Hejsan!
    Ni som fick första barnet prematur , när kom andra? Blev h*n oxå prematur?

• Svar på tråden Första prematur, hur blev det med andra?
  • anju79

Japp, nr 1 kom i v 36+0 och nr 2 i 34+5. Enl bm så kan ha ökad risk för prematur födsel om man haft det tidigare.

• ljuvliga

Första barnet kom vecka 34+6. Andra barnet är fyra veckor gammal idag. Hon kom vecka 31+1.

• Nova82

Här oxå. Första tjejen är född i mars -09 i v 31+3, tidig vattenavgång med spontan förlossning.
    Andra tjejen föddes okt -10 i v 28+2, värkar satte igång och gick ej att stoppa.

Swallowing pride never choked anyone
  • jennyc

det beror väl lite på vad som startade förlossningen?

jag fick Max i v.26+2 pga havandeskapsförgiftning...akutsnitt...är nu i v.21 med nr 2 och hoppas verkligen de inte blir en prematur till

• Kazeer

Ja, båda mina barn har varit prematura och tillväxthämmade.

Första barnet föddes i vecka 36+3. Då blev jag igångsatt, eftersom jag hade haft vattenavgång i vecka 32+3.

Andra barnet föddes i vecka 35+3. Den gången blev det ett halvakut kejsarsnitt. Bebisen låg på tvären och gick inte att vända rätt den dagen det blev bråttom att komma ut.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MoMaJo

1:a 27+2 pga av havandeskapsförgiftning födelsevikt 800g
    2:a 38+0 planerat snitt födelsevikt 3250g
    Trodde dock att 2:a skulle komma tidigare så det var veckovisa kontroller från vecka 22 men hon höll sig inne, länge och väl.
    Men någon 3:a blir det tyvärr inte, då livmodern är allt för skadad av de två tidigare snitten.

• FruG

Första var prematur
    Andra var prematur.

Gick jättebra med dem båda gångerna.

Tredje blev också prematur, dock gick det inte lika bra den gången.

Nu e jag gravid igen och blev sjukskriven 100 % redan vecka 7 och kommer att vara det hela graviditeten. Gör vul/ ul varje vecka för att ha koll på hur det ser ut därinne och ev att de ska operera in ett cerklage denna gång.
    Men att det blir en prematurfödsel igen är nog ganska troligt.

• hannamiller

Första kom vecka 36 med sövd urakutkejsarsnitt på grund av hf och liten annat..
    Andra kom ut  40+6 , dom satte igång mig pågrund av vad som hände med nr1.. Men hade då bara mild hf med nr 2..
    Lycka till.

• Agni

Däremot om det är olika pappor till barnen så finns det inget som talar för att få prematur en gång till.
    Min första är född i v 35 och den andra i v 39.
    Och nu är jag i vecka 36 :)

• Krickan85

Nils i  v 32+4 akut kejsarsnitt pga havandeskapsförgiftning, kramp och HEELP . 
    Nora i v 38+4, helt normal graviditet och förlossning.

• FruG
    Agni skrev 2010-12-25 22:11:59 följande:
    Däremot om det är olika pappor till barnen så finns det inget som talar för att få prematur en gång till.
    Min första är född i v 35 och den andra i v 39.
    Och nu är jag i vecka 36 :)
    Det sa min bm till mig också när jag väntade 2:an. Men det verkade ändå inte stämma på mig
  • SaraDK

Fick första flickan i v.22+0 och andra flickan i v.28+3. Är nu gravid med tredje flickan och är i v. 23+0. Har fått ett cerklage inopererat och är sjukskriven, då de tror att jag kan ha cervixinsufficiens (försvagad livmodertapp)...

• Kiala

1:an 29+5 med födelsevikt 1045g,  pga havandeskapsförgiftning. förlöstes med akut kejsarsnitt.
    2:an 29+1 med födelsevikt 1045 (jo, de vägde faktiskt exakt lika mycket ) pga hf, var inlagd from v 23 och helst stillaliggande i säng de sista veckorna. Förlöstes med urakut snitt och det tog mycket längre tid efter förlossningen innan jag mådde bra igen.

Båda mår bra idag och utvecklas normalt. Fösta född 2006 och andra 2008.

Vore jag yngre så hade nog dessa erfarenheter inte stoppat mig från att försöka bli gravid igen!

- Viktor 060102 Hanna 080323 (född v. 29+1) -
  • boktok

Min son är född i v 30+4 med födelsevikt 885g. Jag är nu gravid igen och är faktiskt i v 31+2 idag och bebisen växer som den ska. Gör besök hos BM med 2 veckors mellanrum och åker in till spec mvc i Västerås var tredje vecka. Fördelen med att ha fött för tidigt är att man blir väldigt noga undersökt nu och det känns bra.

Givetvis så är jag orolig för att samma sak ska hända igen men jag har en tjockbebis i magen som snart väger dubbelt så mycket som storebror och det känns lite lugnande.

• bubele

Första v 37+1 (precis över gränsen), andra v 34+2. Spontanförlossn båda gångerna, olika pappor. Gemensamt för båda har varit tidiga förvärkar (v 30 m första, v 22 m andra) som hållt i sig till förlossn.

• twinstar
    Första kom vecka 34+5 efter massor av sammandragningar och onda förvärkar som var normalt enligt vården.
    Andra kom 37+4 efter massor av sammandragningar och onda förvärkar, var sjukskriven från vecka 26 pga förkortad livmodertapp och tidiga sammandragningar.

Helt övertygad om att sjukskrivningen gjorde att tvåan höll sig inne ett par veckor längre. 
  • tryggo

Första barnet v 35+6
    Andra barnet v 37+3

Ny pappa
    Tredje barnet v 36+6
    Fjärde barnet v 41!!

Svar på tråden Första prematur, hur blev det med andra?