• Novemberstjärnan

Pratar era två åriga grabbar rent?

Min gör det ikke. Har inte hunnit vara på 2års kontrollen än, så vet inte vad bvc har att säga om saken. Han pratar jättemycket, men inte så att man förstår. Jo basorden: Mamma, pappa, pappa titta där, tisse, kissa, hejhej. Dessa har han kunnat säga i ett halvår. Han härmar djur med läten. Resten är otydligt. Vet ju att han VILL kunna prata. 

Till saken hör att han har stramt tungband men kan det påverka talet på det här sättet, eller är det mer att de läspar om det är tungbandet?

De på öron/näsa/hals mottagningen sa att jag skulle påverka talpedagog när han börjat prata, räknas detta otydliga tal som det tal de menar?

Tack för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-17 08:47
    tala med talpedagog ska det stå.

• Svar på tråden Pratar era två åriga grabbar rent?
  • Queenie70

Haha...Nä, absolut inte. Rena rappakaljan, frustrerande för oss båda ibland, men jag känner mig inte orolig ännu. Det kommer så småning om. Han är 2½.

• cicci85

Min 2,5-åring pratar renare än min 5,5-åring. Men han kan inte lika många ord och pratar i fel meningsföljd och lämnar vissa ord.

• Skruttunge

Språket brukar lossna snabbare för de barn som går på dagis eller dagmamma där de får interagera med andra barn och vuxna och därför blir tvungna att utveckla språket så att de runt omkring ska förstå. Mamma och pappa vet ju i regel vad man vill så att säga.
    Men en 2 åring pratar rappakalja precis som föregående talare sa Mitt kusinbarn är snart tre och det är väl först nu som han sätter ihop hyffsat begripliga meningar. Så du kan vara lugn

~ Beräknad födelse 5 januari 2011 ~
  • Adephi

Det gjorde min grabb absolut inte, han hade också ett stramt tungband.
    Nu kanske inte det är därför din grabb pratar rent, men propsa på att dom verkligen ska titta på det där tungbandet.
    Jag var på först BVC, sen läkaren på BVC innan jag fick remiss till öron-näsa-hals där läkaren kolla in i grabbens mun c:a 30 s och konstaterade att han skulle nog må bra av att dom klippte upp hans tungband. Efter operationen så var det som ett vattenfall öppnade sig.

• Miss Lau

Det har de absolut inte gjort! Inte ens min 5-åring pratar rent men anses ändå ligga inom det normala för åldern.

• brünnhilde

Jag tror sådant kan vara väldigt olika utan att det för den sakens skull skulle vara något fel.

Vår son på två år och fyra månader pratar jätterent och med helt korrekt grammatik, och det har han gjort sedan i somras ungefär. Jag vet inte, men jag tror han är rätt tidig.

• Pickeli

Ja, sonen är 2 år och 2 månader och han pratar rent, helt begripligt och i enorma mängder.

Vi får alltid höra att han är väldigt duktig på prata och resonera för sin ålder och min uppfattning är att det "normala" är att 2 åringar INTE pratar rent, så du behöver inte oroa dig någonstans tror jag!

Vet inte om det här med tal är ärftligt för jag var liksom sonen extremt tidigt med talet?

Om de sa på öron/n/h att du skulle kontakta talpedagog när han börjat prata så skulle jag nog göra det nu och kolla om ni ska boka in en tid. Men jag tror inte du behöver oroa dig för tungbandet, det är nog snarare att vissa bokstäver kansek blir lite mer komplicerat för honom att uttala om jag ska gissa alltså.

Google it!
  • Menhir

Det varierar väldigt men visst kan ett kort tungband påverka talet. BVC har koll på talutvecklingen men ännu bättre brukar dagispersonalen vara (om han går på dagis). Moder min är förskolelärare sedan många år och de får en bra vana vid vad som ligger inom nomalvariationen och när man bör söka hjälp.

Sonen var extremt tidig - vilket inte enbart var positivt. Många uppfattade honom som mer mogen än sin ålder eftersom han var så väldigt verbal. Men han var ju som alla andra 2-3-åringar mentalt, bara det att han kunde formulera hur han kände. Så tyvärr fick han lida en del för det, dagispersonalen tyckte tex att han skulle ta större ansvar än de jämåriga och inte bete sig som de.

• vivi85

Haha.. Dottern pratade bra, men sonen som blir 3 i februari pratar långt ifrån rent.. han är jättesen.. pratar typ i 3 ordsmenignar nu.. mamma åka bilen osv..

• hopee

Ja det gör han men jag har också fått uppfattningen att det är tidigt och mycket för att inte ens vara 2år. Tror absolut inte du behöver vara orolig han är ju ändå så liten.

Svar på tråden Pratar era två åriga grabbar rent?