• alessa

Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!

Hej alla duktiga utlands mammor och pappor!

Jag vill ha hjälp! Min son är snart 2 år och pratar lite. Han kan säga några ord (några på svenska och några på italienska) men inte rent. T ex boll säger han "ba" eller tack så säger han "tt"

Min man har träffat några barnpsykoler i sitt jobb och han säger att vi bara ska prata hans språk i två-tre månader. Jag blir helt knäckt, för jag vill verkligen att min son ska prata svenska. Visst 3 månader är ingenting, och min son går i första hand såklart!

Men är detta en bra metod? Är det någon av er som hört något liknande?

Tack på förhand!

/A

• Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!
  • viseversa

men gud han är 2 ÅR. Alla två åringar pratar inte en massa vid den åldern. jag har en unge som BARA pratar svenska och hon var i stort sett helt tyst när hon ar två. Sen har jag en kompis vars dotter är tvåspråkig (svenska och turkiska) Hon snackade flytande vid två år. Så barn ÄR OLIKA. och jag tycker du ska fortsätta främja hans svenska som ni gör nu. För han kommer lära sig prata förr eller senare iallafall.

• dogcatbird

Varför bekymrar ni er för talet när han inte ens är två? han kommer ju att lära sig pratat båda språken så klart. men kanske inte än. Min dotter är också snart två och hon pratar inte så mycket heller. Alla är väl olika. Jag tycker din man är ute och cyklar.

• Frumamma

Små barn lär sig nya språk bättre än vuxna. Ett barn kan ha 2-3-4 olika språk och ändå kunna behärska dom. De lär sig i vilka situationer och med vem de ska prata vilket språk. Hur är hans italienska då?

Jag tror inte det är språken han har problem med utan kanske själva uttryckandet av ordet. Kan tänkas att han behöver hjälp av en talpedagog eller liknande. Det är viktigt att ni pratar med med honom och nämn alla ord. Pekar han på saker så säg att ni inte förstår, be honom säga vad det är han vill. Om han säger boll då tex. så repetera-, jasså det är bollen du vill ha. Säg inte: den där? osv.

Sen tycker jag att om ni vill använda båda språken så tycker jag att du hela tiden ska prata svenska med honom och din man hela tiden italienska... och inte vela mellan språken... det måste finnas tydliga sätt att ta fram språket på...

• Queenie70

Nej, jag tror inte det är en bra metod. Det är en rikedom att få två språk, och de kan utvecklas samtidigt. Han är ännu så liten. Det kommer så småningom, även om det kan ta lite längre tid för tvåspråkiga. Mitt BVC, sa att det bästa är att respektive förälder komunicerar med barnet på det språk man har "i hjärtat" Då blir det bäst i slutändan, då man kan förlora mycket nyanser om man komunicerar med barnet på ett språk som inte är ens modersmål.

• patti87

vi pratar endast polska med våran 1,5 åriga son. och han kan några ord och någon kort mening.

vi bor i tyskland och vi tänker så här att sen när han börjar på dagis kommer han ju iallafall lära sig tyskan. vi hoppas det såklart.

barn brukar ha lätt för att lära sig språk.

oroa dig inte! det kommer!

• linahelena

pojkar pratar väldigt sällan mycket vid 2 års ålder, flickor är oftast tidigare. dom kommer ikapp när dom börjar närma sig 3-3 1/2.

• patti87

kan tillägga att det inte skadar barnet heller om ni pratar 2 språk samtidigt..

min kusin växte upp med polska och tyska samtidigt, mamman pratade endast polska med henne och pappan endast tyska och idag kan hon 2 språk perfekt.

• Alvi

Tvåspråkiga barn är senare i talet, men de KOMMER IKAPP och det är ju helt grymt att få med sig svenskan så lätt. Stå emot de okunniga barnpsykologerna!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • patti87
    Alvi skrev 2010-12-17 09:21:16 följande:
    Tvåspråkiga barn är senare i talet, men de KOMMER IKAPP och det är ju helt grymt att få med sig svenskan så lätt. Stå emot de okunniga barnpsykologerna!
    fast inte alltid att dom är sena. alla barn är ju olika
  • viseversa
    Alvi skrev 2010-12-17 09:21:16 följande:
    Väääldigt individuellt. Som jag skrev innan så har jag en kompis vars dotter är tvåspråkig och hon talade flytande vid två år. 
Svar på tråden Hjälp! Min son pratar lite och min man vill ta bort svenskan!