• wmtd1987

Tänder??

När började era små få tänder? Har en dotter på 2 Månader som dem senaste dagarna har börjat dregla extremt mkt, hon är väldigt tjurig till och från och nästan "hugger" efter allt som kommer i närheten av hennes mun, (ska man sträcka sig efter nappen tex försöker hon hugga tag i handen), hon nästan pressar in hela händerna båda två samtidigt och har nästan börjat tugga istället för att tutta på nappen, Jag ser inga tänder på G och tycker de verkar väldigt tidigt för tänder, men jag vet inte? Kan tänderna verkligen börja komma redan vid 2 månader??

• Svar på tråden Tänder??
  • tarrrap

Tänder kan komma så tidigt, vissa föds med tänder även om det är ovanligt, men det kan också vara salivproduktionen som börjar komma igång vilket den gör runt tremånader.

• Rocktroll

Min dotter började dreggla och vilja bita i saker vid 2-3 mån men hennes tänder kom sent. Först vid 16 mån så det behöver inte vara ett tecken på tänder.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • MrsEnglund

Min gosse fick två tänder runt 5 månader och sedan 4 till när han var 7 månader. Min syster födde en son med två tänder vid födseln, men som sagt är det ganska ovanligt. En del får första tänderna när de är ett år gamla.

Vad jag hört är att saliven sätter igång av flera orsaker. En av dem är tänderna, och en av dem är att saliven förbereder inför fast föda. Jag tyckte inte att sonen dreglade så mycket vid de två första, men nu en månad efter att de 4 tittat fram dreglar han mer än nånsin. Måste byta bib varje timme i princip.

Du kan känna i käken på bebisen. Känns det lite hårt och vasst i tandköttet är det nog tänder på väg=)

• clembke

Äldsta fick sina första 2 tänder när han va 4mån, vid 2 års ålder har han fått alla 20.
    Yngsta fick sina 2 första vid 5-5 1/2 mån o nu fått dom 2 uppe o han är nu snart 9 mån.
    En kusins dotter va över året innan dom första kom. Väldigt olika.
    Men visst kan det vara tänder på g. Syns det nåt vitt i tandköttet, ser svullet ut?

• LillaFlingan

de har ju däremot en utvecklingsfas vid 8v, där de i flesta fall upptäcker sina händer.. ;)
    KAN ju vara det också...

min 1a son fick 1a tanden vid 4mån, 2a sonen fick vid 7mån.
    (jag fick vid 3mån o min man vid 9mån)..

det märks tydligt på tandköttet om det är en tand på g, det blir rött och svullet och man brukar kunna känna en utbuktning där tanden är på g att spricka igenom.
    de brukar i regel även dreggla sjuka mängder.. (dvs hela bröstet på dem blir genomvått -kläderna dådå).

båda mina har inte varit kinkiga, lösa i magen osv, men ätit Myyyycket mera mat vid sina tandsprickning!:)
    (däremot när 1a sonen fick 4-6tänder vid 15mån ålder Samtidigt så fick han hög feber som höll i sig några dagar i sträck i flera veckor, alltså feber till o från i perioder).

• MammatillSimon

Simon fick sina första 2 när han var 4månader och nu när han nyss fyllt 1 så har han hela 12st.

♥ Simon 091215
  • wmtd1987

igår fick vi syn på de lilla risgrynet som troligtvis orsakat allting Nu både syns o känns den lilla tandebissingen så då kan man konstater att moderskänslorna stämde återigen

Svar på tråden Tänder??