• HeltSlut

Min sambo tål inte min dotter med ADHD

Hej.

Jag och min sambo kommer att gå isär pga det som händer här hemma snart och därför vänder jag min hit för att få råd så att vi kanske får hjälp innan det är för sent.

Min dotter är i tonåren och har adhd. Min sambo har bott med oss i 8 månader.
    Hon är utåtagerande, ansvarslös och ofokuserad. Allt som hör till adhd samt tonår.
    Han är envis, dominant, krävande och har svårt med empati.

Istället för att bejaka hennes framsteg och belöna henne när hon anstränger sig (som jag fått intjatat av skola och BUP att man ska göra) så är han kritisk och tvingar henne att "gör om och gör rätt".
    Ingenting är gott nog. Situationen är ohållbar och trots att jag älskar honom så vill jag att han försvinner från våra liv ibland när han är som omöjligast att tala med. Han stänger av och vägrar prata. Sedan är det istället jag som är okonsekvent, mjäkig, dålig mamma, usel partner etc.

Jag har henne hemma heltid då hennes pappa vägrar ha kontakt med henne för att hon valde att flytta till mig. Jag arbetar även heltid, treskift.
    Mina dagar och kvällar hemma består i att vara vågmästare mellan de så att de inte sliter på varandra.
    En kväll när jag jobbade sent så ringer han mig för att hon fått ett utbrott, polisen kom.
    Han hade lyft in henne i hennes rum och tagit datorn etc. För att markera vad som är ok och inte.
    Han gör saker värre och triggar igång henne.
    Hon själv är envis och får tillsägelser om vartannat.

Jag är helt slut.

Hjälp????

• Svar på tråden Min sambo tål inte min dotter med ADHD
  • Idun

Du får välja dottern i det här läget. Ni behöver ju inte göra slut men separera så ni får lugn och ro. Personligen hade jag nog haft svårt att fortsätta vara kär i någon som bara såg mitt barns mindre goda sidor. 

• Birgitta2

Ingen ny sambo skall överhuvudtaget försöka fostra ett så pass gammalt barn. Det föder bara ont. Han skall möjligen vara en kompis, men aldrig nånsin försöka sig på att uppfostra henne!!!! Det var regel nr 1.

Att gå in och sno datorn, lyfta in henne på hennes rum är inte okey. Han är en relativt ny vuxen som kommit in i hennes liv och hon tycker att han trampar på hennes integritet. Med hennes problem behöver hon massor med stöd. Inte en främling som kommer med pekpinnar och som dessutom bor där och "tror han är nåt".

Jag hade nog bett honom flytta - kanske vara särbos. Men framförallt "aldrig lägga sig i fostran"!.

• jennie m

Vet du...Jag har en pojke som är 15 och beter sig precis lika som din...Fy fan va ja har fått lida många ggr..
    Min sambo fattar inte riktigt heller de här med att ta han på rätt sätt..På min grabb funkar det inte med att ta grejer av han för att straffa han för de e som att hälla bensin på elden...
    Det är otroligt svårt att få en annan vuxen att förstå problemet att ett barn med ADHD INTE funkar som som ett barn utan det...
    Min son är hur snäll å trevlig(väluppfostrad) när han e hos folk och hälsar på,, men hemma å i skolan e han en mardröm..
    Önskar jag hade några tips,,men tyvär... Jag kämpar på så gott jag kan och hoppas allt blir bättre när han blivit lite äldre (brukar bli det)
    Jag har kontakt med både bup och soc ang min son så jag har verkligen försökt få så mycket råd och stöd jag kan....

jag ger dig en lyckospark till framtiden...

• SaramedM

jag har inga råd, mer än att utsätt inte henen för detta en dag till

Hon har ett funktionshinder som många gågner är svårt att leva med för den som lider av det

• Majsan70

Jag känner i det där lite granna. Min man och min tonårsson går inte heller ihop alla gånger. Men jag tror att mycket handlar om att de inte vuxit tillsammans så att säga. Man har ofta lite mindre tålamod med andras barn än sitt egna. Nu är min man mer som en pappa för sonen iofs...men de nöter på varandra ändå. MEN vi pratar om det när något går fel och jag rättar både min man o min son faktiskt när det gäller.

Ta hjälp av BUP tillsammans. De har kuratorer där man tillsammans får den hjälp man behöver som förälder o vuxna i ett sånt här sammanhang.

Å andra sidan tycker jag rent instinktivt att din sambo verkar vara allmänt gnetig o tjurig på det du skriver så jag kan tänka mig att din dotters funktionshinder enbart blir en ventil för honom att ta ut sina känslor?

• SaramedM

Allvarligt talat, han ringde polisen!

Jag hade inte vågat ha honom kvar hemma!

• HeltSlut

Grannarna ringde polisen för de trodde att hon blev slagen eftersom hon skrek så mycket.
    Jag blir "straffad" för att jag inte sluter upp bakom honom och visar henne att de vuxna är eniga minsann. Men hur ska jag kunna vara enig med någon som aldrig är nöjd och som inte respekterar min dotter (eller mig).

• SaramedM
    HeltSlut skrev 2010-12-14 16:05:32 följande:

Grannarna ringde polisen för de trodde att hon blev slagen eftersom hon skrek så mycket.
    Jag blir "straffad" för att jag inte sluter upp bakom honom och visar henne att de vuxna är eniga minsann. Men hur ska jag kunna vara enig med någon som aldrig är nöjd och som inte respekterar min dotter (eller mig).

inte direkt bättre med tanke på att polisen inte alltid är så förstående inför npf de heller!

Läs igen vad du skriver i din sista mening så tror jag att du har svaret på din fråga hur du ska göra
  • HeltSlut

Han är nere pga sin livssituation och det går ut över oss som bor ihop med honom. Han är, i grund och botten, en bra person. Men nu är han som ett monster :(

• Annica71

Ni behöver ju inte bryta er relation men det låter som det vore bra för er alla tre att flytta isär. Du slits mellan honom och din dotter vilket måste kännas oerhört frustrerande och troligtvis kommer det "ta död" på er kärlek på sikt. Han behöver nog vara själv för att få ordning på sin livssituation som han uppenbarligen inte mår bra av och din dotter behöver dig och stöd.

Lycka till!

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • mammamaria1981

tycker som andra har skrivit, var särbo istället.
    du skrev att han inte kan känna empati, då är det "fel på han"
    mycket värre än ADHD. jag har själv ADHD och jag kan tro att din dotter behöver dig extremt mycket. speciellt eftersom pappan inte längre är närvarande.

• Tinnys

Din dotter ska inte behöva leva med någon som inte gillar henne, han har ingen förståelse för henne, han har heller ingen respekt vare sig för dig eller för din dotter. Särbo är nog det enda rätta om du vill leva med en man som inte gillar ditt barn.

• iakttagare
    HeltSlut skrev 2010-12-14 13:57:14 följande:
    Hej.

Jag och min sambo kommer att gå isär pga det som händer här hemma snart och därför vänder jag min hit för att få råd så att vi kanske får hjälp innan det är för sent.

Min dotter är i tonåren och har adhd. Min sambo har bott med oss i 8 månader.
    Hon är utåtagerande, ansvarslös och ofokuserad. Allt som hör till adhd samt tonår.
    Han är envis, dominant, krävande och har svårt med empati.

Istället för att bejaka hennes framsteg och belöna henne när hon anstränger sig (som jag fått intjatat av skola och BUP att man ska göra) så är han kritisk och tvingar henne att "gör om och gör rätt".
    Ingenting är gott nog. Situationen är ohållbar och trots att jag älskar honom så vill jag att han försvinner från våra liv ibland när han är som omöjligast att tala med. Han stänger av och vägrar prata. Sedan är det istället jag som är okonsekvent, mjäkig, dålig mamma, usel partner etc.

Jag har henne hemma heltid då hennes pappa vägrar ha kontakt med henne för att hon valde att flytta till mig. Jag arbetar även heltid, treskift.
    Mina dagar och kvällar hemma består i att vara vågmästare mellan de så att de inte sliter på varandra.
    En kväll när jag jobbade sent så ringer han mig för att hon fått ett utbrott, polisen kom.
    Han hade lyft in henne i hennes rum och tagit datorn etc. För att markera vad som är ok och inte.
    Han gör saker värre och triggar igång henne.
    Hon själv är envis och får tillsägelser om vartannat.

Jag är helt slut.

Hjälp????
    Där är det han som gör fel, din sambo alltså. flickan har ADHD och det är ju ett handikapp Han verkar inte fatta detta
Svar på tråden Min sambo tål inte min dotter med ADHD