Min sambo tål inte min dotter med ADHD
Hej.
Jag och min sambo kommer att gå isär pga det som händer här hemma snart och därför vänder jag min hit för att få råd så att vi kanske får hjälp innan det är för sent.
Min dotter är i tonåren och har adhd. Min sambo har bott med oss i 8 månader.
Hon är utåtagerande, ansvarslös och ofokuserad. Allt som hör till adhd samt tonår.
Han är envis, dominant, krävande och har svårt med empati.
Istället för att bejaka hennes framsteg och belöna henne när hon anstränger sig (som jag fått intjatat av skola och BUP att man ska göra) så är han kritisk och tvingar henne att "gör om och gör rätt".
Ingenting är gott nog. Situationen är ohållbar och trots att jag älskar honom så vill jag att han försvinner från våra liv ibland när han är som omöjligast att tala med. Han stänger av och vägrar prata. Sedan är det istället jag som är okonsekvent, mjäkig, dålig mamma, usel partner etc.
Jag har henne hemma heltid då hennes pappa vägrar ha kontakt med henne för att hon valde att flytta till mig. Jag arbetar även heltid, treskift.
Mina dagar och kvällar hemma består i att vara vågmästare mellan de så att de inte sliter på varandra.
En kväll när jag jobbade sent så ringer han mig för att hon fått ett utbrott, polisen kom.
Han hade lyft in henne i hennes rum och tagit datorn etc. För att markera vad som är ok och inte.
Han gör saker värre och triggar igång henne.
Hon själv är envis och får tillsägelser om vartannat.
Jag är helt slut.
Hjälp????