• IsaCMoJs

Vad kan vi ha för bil?

Vi har ett STORT problem. Idag har vi en Ford focus flexifuel från -03 där bara jag har körkort och dotterns stol (maxi cosi mobi) bakom mig= ingen som är längre kan köra. Man kan inte ta bort airbagen fram.
    Min man har ett fel i sitt ben och måste sitta med det raklångt vilket just till igår inte varit något problem. Vi väntar nämligen ett syskon och har nu hämtat babyskyddet vilket resulterade i att min man inte kommer att kunna åka med längre!
    Vad 17 ska man ha för bil för att rymma 2 bilbarnstolar, bakåtvända, i baksätet och samtidigt kunna sitta fram med raka ben? 

Mamma till Moa 081216, Gravid med BF 24/1 2011
  • Svar på tråden Vad kan vi ha för bil?
  • Snelson

Jag känner en familj som har en chrysler grand voyager som är väldigt smidig och stor, en familjebuss... Vet ej hur den är annars men det går ju att kolla upp.

• Alexi

Min man som är bilintresserad tror att de bilar med störst benutrymme på marknaden är Ford Mondeo och nya Skoda Superb så det kan vara en bra idé att kolla närmare på dessa. Nya Subaru Legacy/Outback har också skapligt benutrymme (åtminstone bättre än Volvo V70 och Passat).

• bakeacake

Skojar du med mig? kan man inte ta bort airbagen fram? Då har du en väldigt speciell ford focus... Eftersom den bilen vi köpte hade airbagen urkopplad och det var en exakt likadan bil, samma årsmodell....

Men isåfall om det är så, så får ni väl skaffa en minibuss av nått slag...

www.sofiabrandon.blogg.se - Hertiginnan av Bålsta, Den ocensurerade sanningen...
  • bizzziie

Vi har en Toyota Avensis -06. Den är väldigt lång i modellen! Märker stooor skillnad mot Saab 9:5an vi hade innan. Vi har babyskyddet (BeSafe IziSleep med bas, alltså ett stort babyskydd!!) bakom passagerarsätet och min sambo som är närapå 2m lång har gott om plats för sina ben! Det funkar lika bra att ha skyddet på förarsidan, sambon kan då köra bak stolen gott och väl för att hans långa ben ska få plats! Har vår 4,5-åring bakom förarsätet i en framåtvänd stol och han når inte framsätet med sina fötter!

• bakeacake
    bizzziie skrev 2010-12-11 20:55:27 följande:
    Vi har en Toyota Avensis -06. Den är väldigt lång i modellen! Märker stooor skillnad mot Saab 9:5an vi hade innan. Vi har babyskyddet (BeSafe IziSleep med bas, alltså ett stort babyskydd!!) bakom passagerarsätet och min sambo som är närapå 2m lång har gott om plats för sina ben! Det funkar lika bra att ha skyddet på förarsidan, sambon kan då köra bak stolen gott och väl för att hans långa ben ska få plats! Har vår 4,5-åring bakom förarsätet i en framåtvänd stol och han når inte framsätet med sina fötter!
    Fast Avensisen är mindre än Mondeon..
    www.sofiabrandon.blogg.se - Hertiginnan av Bålsta, Den ocensurerade sanningen...
  • bizzziie

bakeacake: Må så vara, men den är större än Focusen som TS har nu...

• Finesse
    TS: jag tycker oxå det låter märkligt att ni inte kan ta bort airbagen.. min svägerska har en 09:a å där är det nyckelavstängning. Är det Carstedts som sagt till er att ni inte kan ta bort den? Annars är mitt råd att prata med dom.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse

Och sen.. ja.. Ford Mondeo är bland den största (om inte den största) kombin som finns på svenska marknaden.. Den nya modellen är minst 2 dm längre än Saab 9-5:an..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • caroline88

Vi funderade på en Ford focus när vi köpte bil.. Modeller innan 05 med den gamla inredningen har igen möjlighet art koppla ur airbagen.. Är airbagen urkopplad på de modellerna är hela airbag-systemet i bilen urkopplad. har pratat med Ford om detta.

Vi har en Skoda! Är supernöjd med den, och den superb ska vara stor och rymlig. Där ska ni oxå Kunna koppla ur airbagen fram så att en stol kan stå där!

• IsaCMoJs

Skoda suberb har vi varit och provsuttit och den skulle vi absolut rymmas i men den kändes för dyr och det var därför jag tänkte att det kanske fanns någon annan billigare begagnad bil...

• Arne Per

Vi har också en Ford focus och samma märke på bilstolen. Vi har vår i mitten och då kan vi ha stolarna längre bak.

• Hannah med H

vi är båda långa ( jag 187 o han 190), vi har precis beställt en Skoda Scout,
    där vi båda sitter med GOTT om utrymme bakom varandra!
    Den är jätte ryymlig!

• IsaCMoJs

Arne per: jo men vi ska in med en till stol bak och då är det kört!

• IsaCMoJs
    Arne Per skrev 2010-12-12 18:21:36 följande:
    Ska ni ha babyskydd med insats?
    Jag har hyrt en stol med insats men oavsett så kommer vi att behöva byta bil när andra stolen ska in om man nu skulle använda stolen utan bas när min man ska åka med...
    Mamma till Moa 081216, Gravid med BF 24/1 2011
  • idipidi77

Vi bytte från ford focus till vw touran när tvåan kom. I touranen är mittenstolen nästan lika stor som de på sidorna, man får alltså plats med två bakåtvända bredvid varandra. Då kan man ju lämna sätet bakom passagerarsätet fritt.

• Lyckliga jag2

Rekomenderar klart en citroen C5, inte den snyggaste bilen, men den rymmer otroligt mkt. Vi har en Britax multitech och har inga problem sitta varken bakom eller framför (om den placeras i baksätet). Britax multitech tar ganska liten plats jämfört med många andra dock.

• Lövan1977

Citroen Picasso har flyttbara säten......smidigt bagage mm. Funderar själv på en sådan......

Svar på tråden Vad kan vi ha för bil?