Hej memd, jag beklagar det du har fått vara med om. Jag gick igenom ungefär samma sak, hade i somras ett utomkvedshavandeskap som spräckte min äggledare när jag var i v.9. Det upptäcktes dock tidigare men läkarna valde att ge mig metrotrexat (cellgift) för att stöta ut den istället för operation- trots att jag var så "långt" gången. Det gick ytterligare 4 dagar och sedan började jag få ont, jag åkte till kvinnokliniken och berättade detta för läkaren, hon gav mig värktabletter och skickade hem mig. Några timmar senare sprack äggledaren och jag höll på att förblöda, hade inte min mamma varit hos mig då hade jag nog inte levt i dag. Jag var nästan medvetslös när jag kom in, hade ett hb (blodvärde) på 60 (120 är normalt) och blå naglar. Hörde dem säga att jag inte var stabil när de körde mig mot operation. Jag hade så sjukt ont och fick massor av morfin, "söv mig bara" skrek jag.
Det blev akut snitt, jag hade minst 1 1/2 liter blod i buken, de tog bort äggledaren och en liten bit av livmodern.
Jag låg inne i 5 dagar och hade galet ont trots morfin, kunde inte resa mig de första 4 dagarna. Jag blev hemskickad femte dagen trots att jag är ensamstående och inte alls kunde ta hand om mig själv i det skicket, som tur var kunde min mamma ställa upp igen. Jag åt mkt smärtstillande i ca 3 veckor och var i dåligt skick, jag var sjukskriven i 1 1/2 vecka efter op. Jag klarade jobbet pga av värktabletterna men borde ha varit sjukskriven längre.
Jag känner att jag blev dåligt bemött av läkarna, jag fick ingen information om operationen eller vilka chanser jag skulle ha att bli med barn i framtiden. I förbigående sa de att jag kan få prata med en kurator, men då ville jag bara veta om jag skulle kunna bli gravid igen och ville inte alls prata med en kurator. Jag kände hela tiden att de ville "bli av" med mig, att jag skulle skrivas ut så fort som möjligt. När jag skrevs ut kunde jag knappt gå, hade ingen som hämtade mig, jag grät och hade dessutom blivit väldigt magsjuk av all antibiotika som jag fått pga att jag hade en infektion efter operationen. Och i efterhand har jag blivit mer och mer förbannad på att de valde cellgift och därmed riskerade mitt liv, trots att jag bad om operation.
Ingen beklagade det som hade inträffat heller.
Det här var på SöS i Sthlm, funderar på att anmäla dem också men vet inte hur jag ska gå tillväga.
Det är fruktansvärt att sånt här kan ske i Sverige, jag är ledsen för din, min och alla andras skull som varit med om detta. Jag finns på en tråd här på FL som heter "utomkveds - vad händer sen, del 3", där finns många i vår situation..vi stöttar varandra, titta gärna in.