Hur hantera spearationsångest/främlingsrädsla?
Min dotter är 7 månader och har nu blivit väldigt känslig för andra personer, hon kan börja gallskrika bara de närmar sig henne...Hur ska man hantera detta?
Tack på förhand!
Min dotter är 7 månader och har nu blivit väldigt känslig för andra personer, hon kan börja gallskrika bara de närmar sig henne...Hur ska man hantera detta?
Tack på förhand!
Hej!
Att hon beter sig helt normalt det verkar du redan ha förstått
I denna fas är hon verkligen i behov av mycket närhet och trygghet från dem som hon "accepterar", som mamma
och pappa!
Man kan hjälpa henne på traven genom att leka mycket titt-ut. Gör det med saker som ni gömmer, men också genom att gömma er själva bakom en tidning eller bakom dörren t e x. Hon har insett att ni kan försvinna och behöver hjälp med att förstå att ni fortfarande finns och kommer tillbaka.
Jag tycker också att ni kan tala om för andra att detta är en normal utvecklingsfas och att det är övergående. Uppmuntra dem att ge er dotter tid att iaktta dem och låt henne ta första steget till socialt samspel.
Låt henne vara i er famn så länge hon vill när ni träffar andra människor. Ni är hennes trygghet, visa att hon fortfarande kan lita på er!
MVH Christine
Tack för ditt tydliga svar! Du bekräftar det som vi båda känner i våra hjärtan :) det har dock kommit många kommentarer från omgivningen som tycker att vi daltar med henne när vi låter henne vara hos oss tills hon själv visar att hon vill vara hos någon annan, vilket hon oftast gör efter ett tag! På så sätt slipper man ju utsätta henne för något som hon börjar gråta för!
Man blir lätt osäker även om man har ett stort sunt förnuft och känner sion dotter mer än ngn annan, så ibland behöver man bara höra att man tänker och känner rätt :)
tack än en gång!
Du har helt rätt,
- Föräldrar känner absolut sitt barn bäst!
Det är bland annat det som vi BVC-sköterskor jobbar med att tydliggöra
/ Christine