• pth

Musikklass eller gå kvar (tredje klass)?

Hur ska man veta? Vad är  bäst? Tror att musikklassen är bättre skola. Tror att bara man gör ett aktivt val blir det mer engagerade föräldrar och lärare. Tror musikklass skulle passa min tjej kanon, men är det bättre gå kvar med den klassen hon känner? Vad är viktigast, gå i en skola som är "bättre" eller ha tryggheten av att gå med sina kompisar från närområdet?

Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden Musikklass eller gå kvar (tredje klass)?
  • pth

Dottern vill gå kvar, hon gillar sällan förändringar.

Denna dagen ett liv
  • Punkster
    pth skrev 2010-12-09 22:10:38 följande:
    Dottern vill gå kvar, hon gillar sällan förändringar.
    Låt henne då gå kvar tills vidare, och satsa hellre på Kulturskola eller liknande på kvällstid. Alltså sång och musiklektioner. Om det visar sig att hon gillar det så kan man väl till dom flesta musikklasser även söka in efter åk 4?
  • pth

Nu har vi fått besked om att hon kommit in. Först så tänkte jag att, "nej, det är nog bättre om hon går kvar i gamla klassen, det har varit så mycket förändringar i hennes liv senaste året, jag har flyttat ihop med ny man och vi har fått barn, hennes pappa har flyttat ihop med ny kvinna, allt har gått bra, men hon gillar inte förändringar". Men sedan har jag pratat med folk och funderat. Skolan hon går på nu är helt ok, men den hon ska börja i i 5:an har dåligt rykte och ska dessutom rivas och byggas om under tiden hon ska gå där. Rörigt och stökigt på många vis kommer det bli alltså. Osså tror jag musikklass skulle passa henne kanon, hon älskar att sjunga och är musikalisk. Men hur får jag henne att välja "rätt"? Jag tror att för mycket pepp och press ger motsat effekt och jag vill inte tvinga henne, hennes ord kommer väga tyngst. Svårt! Tror inte det finns Kulturskola i Uppsala och Muikklasserna har bara intagning i trean vad jag förstår.

Denna dagen ett liv
  • HarperSeven

Kan ni inte gå dit och titta? Kanske skulle hon bli mer positiv om hon får mer fakta som t.ex. hur undervisningen ser ut.

• pth

Vi har varit på öppethus. Hon gillade verkligen fritidslokalerna och syslöjdsrummet, gillade inte gården och är rädd att hon ska gå fel. Vi måste bestämma oss senast fredag.

Denna dagen ett liv
Svar på tråden Musikklass eller gå kvar (tredje klass)?