• krammm

ni som fick en månad förtidigt

Hurbörjade eran förlossing ? Hur länge var ni på sjukhus ? Fanns det någon anledning  till att bebisen kom en månad tidigare ?

• Svar på tråden ni som fick en månad förtidigt
  • Kazeer

Mitt första barn föddes i vecka 36+3. Det var en igångsättning, eftersom jag hade haft vattenavgång i fyra veckor tidigare.
    Sonen var tillväxthämmad och vägde 2095 g (-25%) och 46 cm lång. Åtta dygn på neonatal med värmebädd, sondmatning och solning.

Andra barnet föddes i vecka 35+3. Det var ett halvakut kejsarsnitt (bebisen i tvärläge, gick ej att vända rätt) och att det blev så tidigt berodde på att bebisen inte mådde bra i magen.
    Sonen var tillväxthämmad och vägde 1510 g (-44%) och ca 40 cm lång. Han var inskriven på neonatal i en månad. När han kunde hålla värmen själv, vilket han kunde efter 16 dygn, fick han komma hem med hemsjukvård. Han skrevs ut, när sonden togs bort.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Virrpirr

Sonen föddes 36+1.

Hade haft vattenavgång sedan 34 nånting.

Förlossningen kom igång av sig själv och det tog 40 min innan jag var fullt öppen från första känningen. Så det var lite bråttom..

Han vägde 3300

• Busymommy

jag fick värkar bara, inget vatten, inget annat... sonen föddes på 36+2 .
    Vägde 2190 gram och var 44 cm... liten för tiden

• Pluttemor

Min pojke föddes vecka 35+2 och det var för att vattnet gick, Man stoppade inte förlossningen och försökte heller inte bromsa den i och med att fostervattnet var färgat, vilket innebär att bebisen antingen kräkts eller bajsat i vattnet.

Vi fick vara kvar på 35:an i 14 dagar tills dess att plutten lärde sig att äta och man tog bort sonden. Lillen behövde sola ett antal gånger i början, och hade även lite dropp för att stimulera blodsockret.

Han vägde vid födselen 1880 gram och var 43 cm. Fick aldrig någon bra förklaring till varför han vägde så lite, heller inte varför vattnet gick så tidigt. Jag hade en normal graviditet( dock IVF ) och följde min tillväxttkurva!

Två har blivit tre! Jag tackar GUD varje dag!!!
  • Busymommy
    Pluttemor skrev 2010-12-10 00:54:08 följande:
    Min pojke föddes vecka 35+2 och det var för att vattnet gick, Man stoppade inte förlossningen och försökte heller inte bromsa den i och med att fostervattnet var färgat, vilket innebär att bebisen antingen kräkts eller bajsat i vattnet.

Vi fick vara kvar på 35:an i 14 dagar tills dess att plutten lärde sig att äta och man tog bort sonden. Lillen behövde sola ett antal gånger i början, och hade även lite dropp för att stimulera blodsockret.

Han vägde vid födselen 1880 gram och var 43 cm. Fick aldrig någon bra förklaring till varför han vägde så lite, heller inte varför vattnet gick så tidigt. Jag hade en normal graviditet( dock IVF ) och följde min tillväxttkurva!

Jag hade oxå en IVF graviditet, min satte igång 36+2 vet inte heller varför ingentligen...
    Min lille var oxå liten för tiden, 2190 o 44 cm.
    (som jag skrivit ovan.)
  • Pluttemor
    Busymommy skrev 2010-12-10 08:56:26 följande:
    Jag hade oxå en IVF graviditet, min satte igång 36+2 vet inte heller varför ingentligen...
    Min lille var oxå liten för tiden, 2190 o 44 cm.
    (som jag skrivit ovan.)
    Jag har hört att IVF-barn kan vara en aning mindre än " naturligt gjorda barn". Haha, känns så fel att säga så, men du vet vad jag menar Men min lilla var föör liten för sin ålder, borde ha vägt mellan 2200-2500 åtminstone.

Och det roliga var att under förlossningen då banrmorskorna kände o klämde på min mage så sa två av dom:

" Ja du föder en månad för tidigt, men jag skulle gissa på att det ändå är en 3- kilos bebis, den känns stooor! Haha, och min mage var verkligen enorm.

Så när dom la lillen på mitt bröst vart jag helt chockad med tanke på vad jag hela tiden hade fått höra under graviditeten
    Två har blivit tre! Jag tackar GUD varje dag!!!
  • Madde01

Fick min son i v. 36+2. Jag blev igångsatt för havandeskapsförgiftning då. Jag låg en vecka på sjukhuset innan sonen kom och en vecka efter han hade kommit. Men det var ju bara pga. att han hade gulsot och behövde sola. Sen ville dom väl se att ammningen kom igång också Glad

• NiWa

Min son kom i 35+4, 2480 gram och 47 cm. Låg på neo 6 dagar med CPAP tre första dagarna, han hade bajsat i fostervattnet.
    Kejsarsnitt, planerat pga att jag har en muskelsjukdom.

Nu mår han tipptopp minst sagt, pigg och glad kille som snart fyller tre år.

Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
  • LuMa

Sonen föddes i v34+5 tror jag det var.
    Vattnet gick på kvällen, åkte in till BB med en gång. Fick bricanyl i hopp om att stanna av det men det lyckades inte. På morgonen vid fem startade värkarna och halv 12 på dagen är han född.
    2650g och 47 cm lång.
    Fick ligga kvar en vecka, sonen fick sola i en par - tre dagar pga gulsot.
    Fick aldrig någon förklaring till varför han kom så tidigt.. Kanske det var kroppens sätt att få ut honom eftersom hans huvud höll på att fastna medan jag krystade, skulle han varit större så skulle jag inte fått ut honom..

• NiWa

Oj, 2580 skulle det vara t.o.m.

Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
Svar på tråden ni som fick en månad förtidigt