Söker bortadopterad
Hejsan, fick reda på när min farfar dog att han hade bortadopterat en son när han var ung. Vi alla stod o gapade stort!!Detta hade han hållt hemligt i alla år. Så nu är min fråga,,,,,hur kan jag leta upp honom??
Hejsan, fick reda på när min farfar dog att han hade bortadopterat en son när han var ung. Vi alla stod o gapade stort!!Detta hade han hållt hemligt i alla år. Så nu är min fråga,,,,,hur kan jag leta upp honom??
Har du namn och person nummer? Du kan googla,Eniro,facebook,skattemyndigheten.
Adress- och namnförfrågan - direktval 8101
Du kan göra adress- och namnförfrågningar när du känner till personnumret för den du söker. Ett samtal får gälla högst åtta personnummer. Svaret får du via fax inom 15 minuter efter samtalet under dagtid.
Svar kommer till din fax inom 15 minuter efter ditt samtal.
Svar skickas måndag till torsdag 08:00-17:00, fredag 08:00‑16.00. Frågor som kommer in på annan tid (17:00-08:00) besvarar vi följande vardag.
Lycka till!
Problemet är att i min farfars testamente stod varken namn eller personnr på den pojke han en gång bortadopterat, vad gör man då???
jäklar... Då blir det svårare... Måste på nåt sätt kolla upp hur en adoption gick till på den tiden. Måste ju finnas nån sorts nummer till nån adoptionsbyrå. Eller vad heter det?Namn på Mamman till pojken? Ni får nog runta runt bland farfars saker.Måste ju finnas nåt papper som han sparat. Vet ni ungefär tidpunkten när han adopterade pojken? Du kan ju testa att ringa skattemyndigheten.Och prata med dem. Kolla upp din farfars personuppgifter och se om de kan ge ut några uppgifter om hur många barn han har.
Min pappa är adopterad. Jag ringde skattemyndigheten och de sökte på min pappas personnummer. Där stod hans 'mammas' personnummer och adressuppgifter. Busenkelt. Fast med tanke på vad som sedan hände kan jag inte rekommendera någon att söka upp 'föräldrar'. Hon hade inte berättat för sina barn att pappa fanns och hon ville inte ha något att göra med vare sig pappa eller oss 'barnbarn'. Det första hon frågade var om vi var ute efter hennes pengar.... *suck*
vet ni vem som är mamma?
vet hon kanske mer?
Kontakta stadsarkivet i din stad, de kan förhoppningsvis hjälpa dig vidare.