Lik återhämtning med andra barnet? Jobbigare? Lättare?
Hej,
Ni som har fått syskon, hur blev återhämtningen efter förlossningen andra gången? Viktnedgång? Foglossning? Jag vill veta allt! =)
Hej,
Ni som har fått syskon, hur blev återhämtningen efter förlossningen andra gången? Viktnedgång? Foglossning? Jag vill veta allt! =)
Andra gången åtehämtade sig min kropp på bara ett par dagar.
Första gången fick jag två bristningar som gjorde ont länge, men andra gången brast jag ingenting.
Jag har haft sådana foglossningar med tvåan och trean att jag har blivit sjukskriven, fast efterförlossningen försvann den på bara någon vecka.
Nu med trean blev jag fortfarande lite öm, om jag gick mycket eller fort, kanske två- tre veckor efteråt
Nu efter fyra månader, har jag inga besvär alls.
Däremot var jag helt slut i kroppen direkt efter förlossningen med trean. Det gick på två timmar, så jag kände mig överkörd av ett tåg eller nåt! ;)
Men även då blev kroppen sitt vanliga jag på mindre än en vecka.
Däremot är eftervärkarna värre efter varje gång.
Livmodersammandragningarna när man ammar (Har glömt vad de kallas. Eftervärkar?) var sju resor värre efter förlossning nummer två, och det är tydligen vanligt att de blir mer smärtsamma när man är omföderska.
första gången var jag öm mellan benen ganska länge, gick till centrum första gången efter en vecka och det kändes som om allt där nere skulle trilla ut::) Foglossningen försvann direkt efter FL. Hade inga problem med eftervärkar eller dyligt.
vikten va tillbaka efter ca 8 mån
Gång nr två va jag inte speciellt öm, gick en långpromenad på 2 timmar efter 4 dagar.
Foglossning hade jag inte denna gång
fick ta ipren några gånger mot eftervärkarna
Viktten kan jag inte säga så mycket om, det va bara 3 mån sedan:)
Puffar
med 1a tog det ett par veckor innan underlivet inte gjorde ont när jag gick, satt o skrattade osv..
bäckenet tog ett par 2-3mån på sig..
blev dessvärre gravid igen när 1a var knappa 4mån... så foglossning fick jag från start!:S
nu är 2a barnet 8mån gammalt o jag har fortfarande bäckenbesvär.. särskilt vid äl och mens!:S
psykiskt har det tagit rätt lång tid med båda barnen, är först nu 8mån efter som jag börjar "landa" som 2 barnsmamma ;) haft det väldigt jobbigt, inte riktigt som en förlossningsdepp men en vääääldigt utdragen 3e dagsgråten.. (får samma när jag börjar med ppiller t.ex).. är helt enkelt extremt känslig för hormonförändringar.. :/
inte så roligt då det för mig iaf, har varit Mycket svårare att knyta an till barnen, särskilt 2an som sov sig igenom sina 3 första månader i livet.... :S
nåväl! slutet gott allting gott:)
just ja vikten!
gick upp 29kg med 1a barnet, 10v efter var de borta.
gick upp 34kg med 2a barnet, och de var borta efter ca 7½mån. (inte kunnat motionera på samma vis pga bäckenbesvären)..
ps: blev inte sydd alls med nr 2, utdrivningsskedet gick myyycket snabbare.. knappa 5min mot nästan 3½h med 1a!!! kunde gå obehindrat, nåväl magmusklerna värkte till 1000!!! o ryggen pga övervikten men ändå! hade iaf inte jätteont därnere!:)ds
efter första förlossningen var jag öm, mörbultad och hade jättekonstig känsla i bäckenet (men inte direkt ont), som att allt var löst. första veckan fick jag gå jättelångsamt och det var tom obehagligt att sitta. efter andra förlossningen (som gick jättesmidigt jämfört med första) så kände jag inte att jag hade fött barn överhuvudtaget! (om det inte var för den stora, tomma magen som hängde med ett par veckor) jättehäftigt hur kroppen klarar en sån bedrift och ändå känns helt okadd!
gick upp 20 kg med båda barnen, gick ner allt på 4 mån med första och nu har jag tre kg kvar efter andra (det har gått tre mån). motionerade som tok efter ettan, motionerar mindre nu och går ner iaf.
första barnet var en chock, en sån stor omställning, från 0 till 1 barn. tog låång tid innan jag fann mig i mammarollen. när tvåan kom så är man så inkörd så det var bara ytterligare en rumpa att torka ungefär. ingen tvåbarnschock här inte knöt an mkt snabbare till tvåan och njuter mycket mer av bebisen nu än jag gjorde med ettan.
har inte lidit av foglossningen nån av gångerna, däremot fick jag känna på mjölkstockning med tvåan. inte kul att vara sjuk när man har en bebis och en äldre att ta hand om. hade dåligt samvete/kändes som om jag stuntade i stora när jag inte kunde ta hand om båda (sambon ryckte in förståss)
eftervärkarna var lite jobbiga, det slapp man med ettan, men det gick ju över på några veckor. amningen gjorde inte lika ont som med ettan heller. man "kunde" ju redan amma (med ettan så var det ett helvete i 2 mån)
hur var din första förlossning och tiden efter det?
(gud, man tröttnar aldrig på att snacka om sina förlossningar!)
puffar
Nej usch det var extremt mycket svårare med andra. Enda positiva var att jag inte behövde sy och just underlivet kändes som vanligt efter bara någon vecka, men allt annat!!
Foglossning, 3 mån efter andra, inga känningar alls efter första.
Eftervärkar, grymt smärtsamma i ungefär en vecka efter andra, kände av länge vid amningarna. Med första, inga känningar öht.
Avslag, rikligare med andra och under en längre period. Hade länge väldigt blodiga, tappade dessutom mycket blod efter förlossningen och var snurrig ett par dagar.
Amningen, brösten gjorde ondare i början och växte mer efter andra. Dock tog hon tag direkt och sög bra, det gjorde inte första som var för slö för att orka suga.
Bristningar, fick ett fåtal svagt synliga efter andra, inga vid första.
Vikten däremot tappade jag lika snabbt med båda, 2 veckor efter hade jag tappat allt +- något kilo.
Psykiskt, inga problem med någon av dem. Var mer medveten med andra, kunde mer och var mer rationell. Med första var det bara oro, skrik och förvirring och man visste ingenting. Första hade kolik, så det gjorde ju sitt såklart...
Efter 1:an var jag öm i en vecka efter förlossningen i underlivet, däremot hade jag ont i bäckenet i 6 månader. Efter 2:an hade jag JÄTTEONT i bäckenet i c.a 2 veckor efter förlossningen (hade mycket foglossning under graviditeten) men däremot inte speciellt ont i underlivet. Har mått bra psykiskt efter båda mina förlossningar faktiskt.
Vikten däremot.. Gått upp 30 kg båda gångerna. Efter 1:an gick jag ner allt utom 4 kg på c.a 10 månader. Nu är 2:an 9,5 månad men jag har 11 kg kvar till idealvikt.
1a förlossningen tog ca 34h och var riktigt jobbigt & utdragen, slutade med sugklocka. Det tog ett tag att återhämta sig, & var så grymt trött.
Denna gången hade jag mer eftervärkar men underlivet var inte alls så ömt. Däremot kunde jag inte gå långt utan att få ont. Har gråtit mer denna gången oxå... men nu är det bara 10dagar sen jag födde så vet inte hur det blir med vikt osv. Sist gick jag ner snabbt i vikt pga amningen.
Lättare faktiskt med andra, var ute och åt lunch med kompisar när han var 3 dagar gammal! Vet inte om det berodde på att andra barnet var kejsarsnitt.
Första barnet tog 1 år att hämta sig från kroppsligen...
Långdragen förlossning som slutade med sugklocka.
Syddes i 1 timme efteråt och ändå lyckades man inte få det rätt...
Låg på BB 1 vecka.
Fick massor av "men" efteråt. Sådana som en BM inte ens skulle erkänna kan inträffa(rädda för att om folk verkligen visste vad man kan råka ut för skulle alla kräva kejsarsnitt!)
Mentalt har jag inte återhämtat mig ännu och det var nästan 3 år sedan...
Barn nr 2 kom till världen med kejsarsnitt.
Uppe och gick efter ett par timmar.
Åkte hem efter 2 dagar.
Om jag bortser från att såret var ömt i ca 1 månad, hade jag återhämtat mig redan dag 3.
Att bli karvad i magen var en bagatell mot vad mitt stackars underliv har fått genomlida
Gick upp ca 20 kg båda gångerna och gick ner allt inom 5 månader.
Återhämtade mig mycket snabbare och mådde mycket bättre efter andra förlossningen.
Första förlossningen blev en tångförlosning med en stor bristning som földj och det gjorde ont länge!
Andra förlosningen gick fort och smidigt och jag åkte hem efter 6 timmar...
Dock kan jag fortfarande känna av lite "foglosning" eller vad det är kring mens och ibland även vid äl.
Efter andra hade jag starkare eftervärkar men det gick över efter ca 2 dagar.
första barnet (5år sen)- 68 timmars förlossning, pinvärkar, spräcka vattnet, igångsättning, krystvärkar 4 timmar ,sugklocka, klipp, inga problem efter, hade en del efter värkar som gjorde ont men var väldigt kry i övrigt , enda "problemet" jag hade var att resa mig upp, men i övrigt var jag snabbt på benen igen. aming funkade bra, och vikt ja då började jag på 55 kg och gick upp till 75 kg, gick ner 5 kg direkt. och sen ner till 61kg och där stannade jag läänge.
andra barnet (3 veckor sen)- 12 timmars förlossning. - igångsättning, pinvärkar, krystvärkar i 5 timmar, slutade med klipp, repa mig inte alls fort, haft ont, problem med stygn,(har fått tagit bort dom pga av problem) gå långa stäckor gör mig totalt slut.,träna e bara glömma, gå till affärn är anträngning. men amningen har funkar super bra från början.
vikt ja då började jag på 54 kg gick upp till 67,4 rasade 6 kg första dagen, och ännu mer första veckan, väger nu 56 kg