• Matillin

Ni som har städhjälp! Hur många timmar städar dom hos er varje gång?

Vi har precis anlitat en firma som varit här och storstädat huset och vi är jättenöjda.
    Vi har tänkt anlita dom varannan vecka och dom uppskattade att det skulle ta 5 h varje gång?
    Jag tror inte att det kommer behövas med än 3-4 h för att städa det vi vill ha hjälp med i huset, om man inte står och gnuggar varenda kakelplatta varje gång vilket känns onödigt

Han sa dessutom att dom brukar storstäda var 3-e månad vilket också kändes rätt tilltaget?
    Jag kan tänka mig storstädning 1 g om året då man tar allt?

Hur gör dom hemma hos er?
    Hur många timmar är dom hos er, vad får ni hjälp med under den tiden, och hur stort har ni?
    Vi har en tvåvåningsvilla på ca 140 kvm.

Jag ville kolla med andra först innan jag ringer och säger att 5 h är för mycket tid.
    Helst skulle jag vilja ha 3 h varje vecka men det kanske är lite tid att hinna städa kök, 2 badrum, damsuga och moppa golv?
    Tänker att dom heller inte behöver damma varje gång utan 1 g i månaden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som har städhjälp! Hur många timmar städar dom hos er varje gång?
  • milli79

Vi har precis börjat med städhjälp men än så länge bara 1gång/mån. Då tar de allt... alltså golven & dammar, skåpsluckor, micro mm.  Första gången var de dock här 6h men sedan 4h varje gång men vi har en 4a på 104,5m.

• SsandraAA

Hej vi har en tre har en städerska som kommer en gång i veckan och tar ca 4 timmar varje gång tycker visserligen att det kan kännas mycket med 4 h då det aldrig hinner bli specielt smutsigt men tydligen tar det så lång tid ;) fint blir det

• Martina 76

Vi har städhjälp varje vecka och det tar honom mellan 4 och 5 timmar att städa våra 250 m2. Men i och med att han kommer varje vecka så behöver ju inte alla ytor städas varje gång.

• Martina 76

Kan tillägga att det är helt undanplockat när han kommer så han gör inget sånt.

• Matillin
    Martina 76 skrev 2010-12-08 10:59:42 följande:
    Vi har städhjälp varje vecka och det tar honom mellan 4 och 5 timmar att städa våra 250 m2. Men i och med att han kommer varje vecka så behöver ju inte alla ytor städas varje gång.
    Ni har ju dubbelt så stort som oss så det lär ju inte behövas 5 timmar till vårat hus då?

Kikat runt lite i gamla trådar på fl och har inte sett någon som har 5 h varannan vecka utan snarare 3-4.
    Inte heller här har någon 5 h.
  • Matillin
    Undrar också hur ni gör med storstädning?
    Den här firman brukar ha det var 3-e månad sa han innan dom gick?

Om dom då tänker städa i 15 h som dom gjorde igår känns det inte rimligt.

Dom var 3 stycken här och städade i 5 h alltså =15 h.
    Det är ok att starta så och kanske 1 g per år, men inte var 3-e månad?
  • Atamon

Vaddå  att firman brukar ha storstädning var 3:e månad? det måste väl vara ni som kunder som bestämmer hur ofta ni vill ha storstädat?  5 timmar varannan vecka känns också mycket 

• Matillin

Atamon. -Jo precis det bestämmer vi ju själva. Han sa detta innan han gick precis att det är så dom brukar göra? Ville bara höra om andra gör så? Jag ska ringa dom på fredag och säga att vi säger till när vi vill ha storstädning och att 4 h bör räcka för dom att städa på. Det gör det ju för alla andra!

• Bedelia

Vi har en städerska som kommer en gång i veckan, 3 h, som städar våra cirka 200 kvm.

Dessa tre timmar ägnar hon åt dammtorkning, dammsugning, våttorkning samt lite grövre rengörning av badrum och toaletter (rengöra dusch, badkar, torka av och rengöra wc).

Jag är ganska pedantisk  av mig och gillar att ha det topprent, så varannan månad brukar jag vilja att det görs en ordentlig storstädning där tak (gammalt hus så av någon anledning finns det jämt spindelväv överallt), lampor, lister, ovanskåp dammas och torkas av, golv vaxas (inte varannan månad men minst var 6:e), fönster putsas etc. Men hur ofta man väljer att göra det är ju en inviduell sak.

• WhiskeyRiver

Vi har städhjälp 3ggr/vecka, 1 tim per gång måndagar och onsdagar och två timmar på fredagar. Vi har valt att ha städning såpass ofta pga att vi bor litet och då fungerar det inte riktigt om det är stökigt

Måndagar och onsdagar fixas bara kök, badrum samt dammsugning. Fredagar städas hela lägenheten, samt byte av sängkläder. Tvätt som kräver strykning (skjortor, blusar etc) lämnar vi till kemtvätten och resten sköter vi själva så städtiden går aldrig åt till tvätt och strykning.

Min syster som har två barn och bor mycket större har städning fem timmar varje fredag. Dock har de även en hushållerska som sköter det löpande, dvs tvätt, lättare städning etc, annars hade de absolut också valt att ha städning lite oftare.

F ö förstår inte jag heller vad städfirman menar med att de "brukar" ha storstädning var tredje månad, det är väl HELT upp till kunden, eller? 

Svar på tråden Ni som har städhjälp! Hur många timmar städar dom hos er varje gång?