• Myrpalten

gå om ett år i förskolan?

Jag undrar om barn måste sluta förskolan och gå vidare till förskoleklassen det år de fyller 6 år, och sedan till skolan när de ska fylla 7.
    Kan de "gå om " ett år i förskolan istället och därmed gå 6 års verksamheten som 7 åringar?

• Svar på tråden gå om ett år i förskolan?
  • Lucky

Japp, det kan de. Vi hade ett barn hos oss som gjorde det och det blev inga problem alls.

• Myrpalten

ja jag funderar för vår son är född på slutet av året och hans bästa vänner är födda i början av året efter.

• Punkster

Det är väl inte omöjligt, men jag tror att man ska föra en diskussion med personalen på förskolan om det först. 

• msmalin

Prata med de på förskolan. Det går många bväljer att gå till förskoleklass men möjligheten finns att gå kvar på förskolan

• Fru Plommon81

Jag vet att det händer, men det brukar finnas väldigt speciella skäl till det.. Diskutera konsekvenser och anledningar med förskola och skola innan ni bestämmer er.

• Myrpalten

ja, jag har pratat med dem och våra lärare är positiva och jag har talat med förskolechefen som ska kolla på det hela mer. Nu vår son  han i en montessoriskola så jag tycker det skulle vara konstigt om de säger nej, för montessori är ju mycket positiva till åldersblandade grupper.

Svar på tråden gå om ett år i förskolan?