• Anonym

Orkar inte med alla nerkissade kläder längre...

Vårt barn som är 5,5 år är ännu inte torr dagtid. I genomsnitt får vi med oss hem 1-2 påsar med nerkissade kläder från dagis varje dag. Nu vintertid så är det en nerkissad overall per dag också. Jag är så himla less på det. Ska det aldrig bli bättre? Vårt barn är själv inte alls besvärad av detta, men jag är så sablans less...

Vad gör man?

• Svar på tråden Orkar inte med alla nerkissade kläder längre...
  • SeTa

Har ni sökt hjälp? Kissar barnet alldrig på toa? Blöja kanske vore ett bättre alternativ. Förstår att du är skitless, och det kan ju inte vara bra för barnet heller att bli så blöt när det är så här kallt?

• Anonym
    SeTa skrev 2010-12-07 17:24:41 följande:
    Har ni sökt hjälp? Kissar barnet alldrig på toa? Blöja kanske vore ett bättre alternativ. Förstår att du är skitless, och det kan ju inte vara bra för barnet heller att bli så blöt när det är så här kallt?
    Vi har fått veta att det inte är någon idé att söka hjälp förrän 6 års ålder.

Vårt barn går på toa, men däremellan så kommer det i kläderna. Idag hade h*n kissat ner sig ute på förmiddagen. När jag hämtar vid 16-tiden är de ute på gården, och när vi kommer hem är det kiss i kläderna igen...
  • Anonym
    SeTa skrev 2010-12-07 17:24:41 följande:
    Vårt barn vägrar blöja, och det känns inte kul om man ska behöva tvinga på en 5-åring blöja heller.
  • Rapunzella

Kissar h*n på sig för att h*n prioriterar bort kissandet? Vår dotter kunde ibland prioritera bort att gå och kissa för det var roligare att leka, ville se klart något på tv, var rädd att något annat barn skulle ta hennes leksak etc.

Vi prövade en metod som handlade om att varje dag som gick utan att man kissade så fick man sätta ett klistermärke i en ruta på ett papper. När raden var full så fick man gå till leksaksaffären och välja en leksak.

På det sättet blev det helt plötsligt prioriterat att gå och kissa också.

• SeTa

Nej, det är klart att det inte är så kul med blöja.. Och det är nog ganska lönlöst att tvinga på den också.
    Jobbig sits... Känner barnet alls att h*n är kissnödig? Eller skvätter h*n mest? Vad har du fått för råd på bvc och av personalen på fsk?

• Ekorrfamiljen

Är det trots, lathet eller en fysisk problematik, vet du det? Det finns ju olika sorters hjälp att få, framförallt från bvc. Som någon föreslog, en belöningslista om man kissar och kan hålla kläderna torra kan ju uppmuntra om det är lathet eller trots. Om det är något fysiskt fel så är det bvc som kan remittera vidare.

Själv har jag en son med ADHD som har väldiga problem med kisseriet och det är skitjobbigt, så jag vet precis hur du har det. Fördelen är att han inte kissar ner sig på förskolan, bara hemma.

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Anonym

Jag är ganska säker på att det handlar om att h*n prioriterar bort att gå på toaletten. Eftersom att h*n inte bryr sig om det kommer kiss i byxorna är det ju roligare att leka vidare än att avbryta för att gå på toa.

Vi har provat olika belösningslöningssystem med klistermärken och enkronor. Det fungerar ett tag, men efter ett tag är det inte lika kul längre.

• Anonym
    Ekorrfamiljen skrev 2010-12-07 17:53:17 följande:

Är det trots, lathet eller en fysisk problematik, vet du det? Det finns ju olika sorters hjälp att få, framförallt från bvc. Som någon föreslog, en belöningslista om man kissar och kan hålla kläderna torra kan ju uppmuntra om det är lathet eller trots. Om det är något fysiskt fel så är det bvc som kan remittera vidare.

Själv har jag en son med ADHD som har väldiga problem med kisseriet och det är skitjobbigt, så jag vet precis hur du har det. Fördelen är att han inte kissar ner sig på förskolan, bara hemma.

Vårt barn har vissa koncentrationssvårigheter och problem med impulsstyrning. Vet inte om det kan inverka.

Hur gammal är din son?
  • Grodan01

Har inte läst de övriga svaren. Men jag tycker absolut ni ska söka hjälp med en gång. Inte roligt för honom att börja skolan med dessa problem. Har ni sökt hjälp kan ni bara få besked om att vänta eller få hjälp på direkten. Har en kompis som hhar en som med sängväteri, inte samma problem alltså men liknande, de fick svaret att de absolút inte skulle använda blöja på pojken, då det talade om för honom att det var ok att kissa, vilket det inte är. Rätt eller fel vet jag inte men det låter rimligt i mina öron.

Hoppas ni får hjälp för både er och pojkens skull.

• Ekorrfamiljen

Han är 4,5 år. Han har väldigt svårt att kontrollera sina impulser!

På BUP säger psykologen att det är vanligt att även "friska" barn har svårt med kisseriet ibland i den åldern, vet inte om det är någon tröst precis.. För vår son funkade det klockrent från att han var nyss fyllda 3, men nu är det för mycket snurr i huvudet - trots medicin - och då blir det tokigt vid toabesöken.

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Anonym
    Grodan01 skrev 2010-12-07 18:26:13 följande:
    Har inte läst de övriga svaren. Men jag tycker absolut ni ska söka hjälp med en gång. Inte roligt för honom att börja skolan med dessa problem. Har ni sökt hjälp kan ni bara få besked om att vänta eller få hjälp på direkten. Har en kompis som hhar en som med sängväteri, inte samma problem alltså men liknande, de fick svaret att de absolút inte skulle använda blöja på pojken, då det talade om för honom att det var ok att kissa, vilket det inte är. Rätt eller fel vet jag inte men det låter rimligt i mina öron.

Hoppas ni får hjälp för både er och pojkens skull.
    VI har fått veta att det inte är någon idé att söka hjälp före h*n är 6 år. Vet inte hur det kommer att bli när h*n börjar skolan. Som det är nu bryr sig vårt barn inte om att h*n kissar på sig. Kompisarna på dagis verkar heller inte bry sig, men lite orolig för hur det ska bli i skolan är jag ju.
  • Henrikl

Hej! Vi har en liknande situation med våren 11 åriga son. Har pågått i flera år. Just nu har vi en Apple Watch med alarm och jag kan ringa och påminna. Hur har det gått för er efter alla år ?

• Anonym (Torrt)

Bättre rutin? Tänk hundvalp typ, gå på toa även om det inte behövs, tex innan lunch, och mellis, innan ni går hem, även om han är påklädd ute när du hämtar, gå in, kissa och åk hem. Även förskolan behöver sätta de här rutinerna, gå på toa varannan timme vare sig det behövs eller ej.
    Är han torr på natten?

• Anonym (Vuxen)
    Anonym (Torrt) skrev 2025-03-03 16:35:47 följande:

Bättre rutin? Tänk hundvalp typ, gå på toa även om det inte behövs, tex innan lunch, och mellis, innan ni går hem, även om han är påklädd ute när du hämtar, gå in, kissa och åk hem. Även förskolan behöver sätta de här rutinerna, gå på toa varannan timme vare sig det behövs eller ej.
    Är han torr på natten?

Iom att barnet är vuxet nu får vi hoppas att hen slutat kissa i kläderna.
  • Anonym (P)
    Henrikl skrev 2025-03-03 15:09:25 följande:

Hej! Vi har en liknande situation med våren 11 åriga son. Har pågått i flera år. Just nu har vi en Apple Watch med alarm och jag kan ringa och påminna. Hur har det gått för er efter alla år ?

Du tror verkligen att TS 15 år senare ska komma och berätta om barnet slutade kissa på sig? På riktigt?
  • Anonym (Torrt)
    Anonym (Vuxen) skrev 2025-03-03 16:40:15 följande:
    Iom att barnet är vuxet nu får vi hoppas att hen slutat kissa i kläderna.
    När tråden ligger högst upp antar jag att det är en ny tråd. Sitter inte å kollar efter datum som en annan idiot. Har du inget bättre för dig?
Svar på tråden Orkar inte med alla nerkissade kläder längre...