• madeleine03

klippa håret på en autistiskt barn!

Jag skulle behöva tips eller råd för att få ett atustiskt barn att vilja klippa håret.
    Vi har inte kunnat klippa honom hos en frisör sen han var ca 3år. Det enda sättet just nu är att försöka klippa honom är när han sover, men oftast vaknar han av detta också, så det blir inte mycke klippt.
    om det är någon som har tips?

• Svar på tråden klippa håret på en autistiskt barn!
  • SaramedM

nja, klipp luggen och låt resten vara eller raka av allt

Frisyr är en lyx som i vart fall inte jag har råd att kosta på M, det skulle ta för mycket kraft och energi att försöka få till en sån

• solskina

Hej.
    Kan rekommendera rakning, det går fort och är jobbigt en kort stund.

Annars har vi använt mat eller tv/musik som distration.

• chloe08

Jag klipper sonen i badet. Ser först till att håret är blött och sen lyfter jag på det som ska klippas eller plattar till på längden. Har funkat jätte bra hittills. Tur nog så har sonen självlockigt hår så det syns inte om det inte är perfekt och jämnt klippt

• Rona
    chloe08 skrev 2011-02-01 22:09:58 följande:
    Jag klipper sonen i badet. Ser först till att håret är blött och sen lyfter jag på det som ska klippas eller plattar till på längden. Har funkat jätte bra hittills. Tur nog så har sonen självlockigt hår så det syns inte om det inte är perfekt och jämnt klippt
    vilket bra tips! det ska jag försöka på min pojke när det blir kris. Annars får det växa nu, jag utsätter aldrig mer honom för hårklippning hos frissan. Då fick vi avsluta med trimmern fort, men det var bland det värsta jag varit med om. Han fick sån panik, ångest. Det var som ett övergrepp och jag grät. HEMSKT.
  • Pajsarn

Jobbade som assistent åt en autistisk pojke. Känner igen mig! Han hjälptes mycket av bilder. Vi besökte kvinnan som skulle klippa honom vid ett flertal tillfällen,han fick sitta i stolen, titta sig i spegeln osv. Andra tillfället fick hon kamma honom och slutligen klippa! Efter klippningen fick han en belöning, i hans fall äta hamburgare på restaurang o bowla. Han visste varje gång vad som skulle ske eftersom vi jobbade med bilder.

• cina78

Tror inte att klippa honom i sömnen är så bra för om han vaknar är det nog en jobbig situation för honom.
    Bästa är nog som några skriver att sakta vänja honom vid att det ska hända med fotografier och besöka frisören eller att klippa i badet som ett annat tips var.

• My opinion

Om han inte är så gammal utan får plats i en barnstolar så funkar det för oss. Den minimerar rörelser eller att de springer iväg. I kombination med en iPad för distraktion så funkar det så bra att klippa honom att vi funderar på att ta med detta till frisören. Som det är nu är det inte ett problem längre att han inte sitter still utan att min kunskap som frisör är begränsad.

• lisadragon

vet inte hur min pojke är men han får vild panik av just hårklippning och det är håret som kliar han blir galen av samt att han säger att det gör ont. jag rakar/klipper och dammsuger honom/håret samtidigt;), inget hår på honom och inget på golvet, det funkar men tar några veckor innan jag får honlm att acceptera att han måste klippa sig..

• marienna

Det finns inget han gillar väldigt mkt som han kan göra medans han blir klippt? Dottern får greja m vatten vid handfatet medans jag klipper henne. Efterklipper det mest ojämna ngr dagar efter. Aldrig varit hos frisör,hon har rakt hår och bland annat Autism.

• Mamori

Med min son fungerar det bäst att jag först klipper av en liten tofs på en docka eller nalle, eller mig själv (kan vara så det knappt syns), sedan får jag klippa några klipp på honom, sedan nallen igen osv... men man får vara snabb. Brukar få göra det under några dagar, först det värsta, sedan fixa till lite då och då...

• aek

Jag försöker distrahera pojekn (tre år) med tv eller ipad och klippa lite åt gången. Och så försöker jag klippa ganska ofta, typ en gång i veckan och bara lite så att han skall bli mera van vid det. Om det sker sällan är situationen ny varje gång, tänker jag. Min pojke har så där halv långt hår, för det är lättare att klippa, någon kort frisyr skulle jag nog inte få till stånd med mina frisörskunskaper.

• nirakanna2

Vi har hållit fast och haft en ruggigt snabb frisör....Vi har provat all världens knep, men det var det som "funkade". Vi har provat klippa ofta för att vänja honom, men det blev etter värre. Sonen har varit halvt galen, men är inte långsint. Mutor har funkat dåligt.

Näst senaste gången sa en kompis till mig att lämna sonen hos henne och hennes vuxna dotter och fick faktiskt, med avledning av dator, katter och lite fasthållning klippt honom Senast skulle jag klippa mig, men samma kompis gjorde en kupp och satte sonen framför datorn med katt på stolen bredvid och utan att vare sig jag eller sonen fattade hur det gick till så var han klippt Jag hoppas det har vänt nu!

• elonpelon

Pajsarn....så är det med min vuxna autistiska bonusdotter. Samma frissa, massor av bilder, besök och förberedelser. Det har hittills gått bra och inga mer kunder är där, när hon är där.

• Jenita659

Hitta en bra frisör som du gillar själv och sen ber du att få komma innan öppning m sonen, när inga andra är i salongen. Har dotter m utvecklingsstörning och autism, funkar toppenbra. Ibland blir det bara lite luggklippning och ibland resten av håret. Hon klipper snabbt och säkert, ett besök tar max 15 minuter. Hade berättat om dottern innan första besöket, funkar nu toppen. Betalar oftast som för en luggklippning.

Svar på tråden klippa håret på en autistiskt barn!