• MoaL

Kan man ha problem med Sköldkörtel utan att det syns på blodprov?

Vi har lite sköldkörtelproblem i vår släkt. Jag har PCO (mild sådan) och försökt få barn i 3 år. Jag har genomgått flera pergotimekurer, 3 inseminationer och ett IVF försök. Jag är nu rädd att jag har något problem med sköldkörteln. Jag har aldrig blivit gravid är normalviktig 59 kg och är 163 cm. Läkaren var övertygad när jag skulle göra första inseminationen att det skulle lyckas, allt såg bra ut och hade ägglossningssekret som såg väldigt bra ut enl honom. Nu till min fråga Kan man ha någon rubbning utan att det syns på blodprov? Och isåfall vad brukar man ha för symtom?

• Svar på tråden Kan man ha problem med Sköldkörtel utan att det syns på blodprov?
  • Mmmbop
    MoaL skrev 2010-12-06 15:39:38 följande:
    Vi har lite sköldkörtelproblem i vår släkt. Jag har PCO (mild sådan) och försökt få barn i 3 år. Jag har genomgått flera pergotimekurer, 3 inseminationer och ett IVF försök. Jag är nu rädd att jag har något problem med sköldkörteln. Jag har aldrig blivit gravid är normalviktig 59 kg och är 163 cm. Läkaren var övertygad när jag skulle göra första inseminationen att det skulle lyckas, allt såg bra ut och hade ägglossningssekret som såg väldigt bra ut enl honom. Nu till min fråga Kan man ha någon rubbning utan att det syns på blodprov? Och isåfall vad brukar man ha för symtom?
    Nej det tror jag inte. Det syns väldigt tydligt på proverna om man har över- eller underproduktion. Thyroideahormonerna styr typ aktiviteten i din kropp eller vad man ska säga. Vid underproduktion går kroppen ner på lågvarav, man blir trött, hjärtfrekvensen går ner, ämnesomsättningen går ner osv. Jag upplevde det mest som mördande trötthet. Tvärtom ger tvärtom symptom, men vid struma får man även problem med ögonen och lite andra symptom. Kolla på vårdguiden där finns bra förklaringar.
  • MoaL

Tack så jätte mycket för ett så snabbt svar!

• Pimpinellan

Om värdet är under 2,0 har man i regel inga fel,men de flesta läkare,speciellt inom landstinget anser att ett TSH-värde under 4,0 är bra. Och det är det-så länge man inte försöker få barn! Så om läkaren bara sagt att värdet är bra en gång och du egentligen inte vet vad värdet var så ta om det och be om exakt siffra.

• MoaL

Aha, va bra att du sa det! Jag tog blodprov hos gyn så hon borde väl i såfall reagerat om hon nu vet av vilken anledning vid gjorde blodproet från början. Men man vet minsann inte nu förtiden med sjukvården :/

• Pimpinellan
    MoaL skrev 2010-12-06 15:48:57 följande:
    Aha, va bra att du sa det! Jag tog blodprov hos gyn så hon borde väl i såfall reagerat om hon nu vet av vilken anledning vid gjorde blodproet från början. Men man vet minsann inte nu förtiden med sjukvården :/
    Vi gjorde utredning på sjukhuset och läkaren sa att värdet var bra när det var 3,5. Privat fick jag dock levaxin utskrivet direkt med det värdet! Ligger nu stax under 2,ibland neråt 1 och är nöjd.
  • Mmmbop

Min läkare vill att jag ligger på 1, inte mer. Jag har fått öka dosen för första gången på flera år nu när jag planerar att bli gravid

• Thuleslapper

Lider utav hyperthyreos, har tagit Levaxin eller Euthyrox 100 i flera år nu.....
    Men inget händer på barnfronten, läkaren (ej gyn) säger att blodproven ser bra ut...
    Ska jag be om ett nytt prov utav gyn eller ska jag bara fortsätta?
    Eller även försöka med att ta dubbel dos?

• Mmmbop
    Thuleslapper skrev 2010-12-06 23:07:55 följande:

Lider utav hyperthyreos, har tagit Levaxin eller Euthyrox 100 i flera år nu.....
    Men inget händer på barnfronten, läkaren (ej gyn) säger att blodproven ser bra ut...
    Ska jag be om ett nytt prov utav gyn eller ska jag bara fortsätta?
    Eller även försöka med att ta dubbel dos?

Jag skulle inte exprimentera med medicinen. Är det säkert att du har hyperthyreos? Har du opererat sköldkörteln? Det är inte hypothyreos du har? Om du äter Levaxin tänkte jag... Jag har bara ökat dosen från 100 mikrogram till 125 mikrogram. Be din läkare att du får en remiss till endokrinologen, de är experter.
  • milja08
    Mmmbop skrev 2010-12-07 08:56:34 följande:
    Jag skulle inte exprimentera med medicinen. Är det säkert att du har hyperthyreos? Har du opererat sköldkörteln? Det är inte hypothyreos du har? Om du äter Levaxin tänkte jag... Jag har bara ökat dosen från 100 mikrogram till 125 mikrogram. Be din läkare att du får en remiss till endokrinologen, de är experter.
    Håller med föregående.  Låter inte som du har hypertyreos om du enbart äter levaxin. Kontakta din endokrinologmottagning eller be om remiss dit för att kolla upp dina värden, exprimentera inte med levaxinet det kan ge biverkningar i form av hjärtklappning, diarre och darrningar om du får i dig för mkt.
  • Thuleslapper

OK....
    Sist jag kollades ordentligt var runt 2005.
    Min dåvarande läkare i Tyskland misstänkte att jag hade en underfunktion utav sköldkörteln så hon tog flera blodprov samt 2 ultraljud utav sköldkörteln.
    Enligt henne har jag i stort sett ingen sköldkörtel, därav hade jag följande problem:

1) Alltid frusen
    2) Trött
    3) Gick ner i vikt osv osv

Hon gav mig Levaxin, först åt jag 75 mikrogram men hon tyckte att det var för lite så jag fick öka till 100.
    Det tar jag sedan dess och brukar gå på blodkontroll varannat år där de säger att värdena ser bra ut och att jag ska fortsätta med dosen.
    Min dåvarande sambo märkte direkt när jag slarvade med tabletterna då jag blev sur och lättretlig.

Lite konstigt är att min mamma har opererats för struma och hon tar samma medicin i samma dos som mig

Svar på tråden Kan man ha problem med Sköldkörtel utan att det syns på blodprov?