• wilhelm07

enkel efterrätt till nyår?

Den får gärna kunna förberedas dagen innan då jag jobbar till kl 14 nyårsafton och gästerna kommer kl 18...10 vuxna och åtta barn.

Har ni någon enkel förrätt så tipsa gärna om det också=)

• Svar på tråden enkel efterrätt till nyår?
  • puss

hemlagad glass?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss

men kan man laga moussen dan innan?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Livisu
    puss skrev 2010-12-06 15:03:04 följande:
    åh gud va gott
    Den är ljuvlig =)
  • Hoppfull84

pannacotta! man kan koka en stor sats, tar bara någon minut, sedan kan man smaksätta med vad som helst någon likör, choklad eller vad man vill. detta häller du sedan upp i små glas och ställer kallt så det stelnar. sedan garnerar man med tex en god hallonsås eller färska bär eller liknande. mumsigt och superlätt att förbereda till många!

• mosterYster

Jag tycker att frozen cheescake passar till nyår. Man kan dekorera med silverkulor, skivad carambole och physalis och sätta i tomtebloss när man ska till att servera! :-Festligt och vackert på nyårsaftonsbordet!

• Emmi27

Chokladmousse med kaffesmak och hallongrädde!!! Skrik till om du vill ha recept! gott som fan och nu blev jag så sugen att jag tror att jag måste svänga ihop lite till ikväll haha!

• wilhelm07

Kan man göra pannacotta dagen innan??

• Hoppfull84
    wilhelm07 skrev 2010-12-06 15:32:33 följande:
    Kan man göra pannacotta dagen innan??
    japp! men om du har annan mat öppet i kylskåpet som den kan ta smak utav så skulle jag slå en plastpåse om brickan med glasen och knyta till. man vill inte att den gräddiga efterrätten ska smaka lök till exempel.
    jag har gjort en variant med en skvätt amaretto i grädden och sedan toppat med hallonsås och hela björnbär. mumsigt värre!
  • Hoppfull84
    Hoppfull84 skrev 2010-12-06 15:49:49 följande:
    japp! men om du har annan mat öppet i kylskåpet som den kan ta smak utav så skulle jag slå en plastpåse om brickan med glasen och knyta till. man vill inte att den gräddiga efterrätten ska smaka lök till exempel.
    jag har gjort en variant med en skvätt amaretto i grädden och sedan toppat med hallonsås och hela björnbär. mumsigt värre!
    ja man kokar alltså själva pannacottan dagen innan och häller upp i de glasen man vill servera ur (till nyår kanske det vore kul med ett glas på fot? sedan ska de stå kallt tills det är dags att äta typ, ev sås och topping lägger man på när det är dags att servera.
  • Livisu

Någon som vet om man kan göra moussen dagen innan? Jag tror det iaf.

Svar på tråden enkel efterrätt till nyår?