• Anne65

Min sambos dotter ogillar mig

Vet inte vad jag skall göra!

Har träffat en man jag vill leva med. Mina barn tycker att detta är helt ok och välkomnar honom. Han har två döttrar och den yngre tycker att det är ok att hennes pappa har träffat en kvinna, den äldre har uttryckligen sagt till sin pappa att hon ogillar mig och inte vill träffa mig.
    Detta påverkar mig även om jag är vuxen nog att inse att hon hade ogillat vilken kvinna hennes pappa än hade träffat. De gånger vi träffas ser hon inte mig, hon hälsar inte på mig men svarar på direkt tilltal.
    Hur ska jag agera? Vill egentligen tala om för henne att hon är vuxen och att det är dags att växa upp, att hon skall sluta bete sig som en missunsam 4-åring.
    Han har flyttat hem till mig och hans dotter har tagit över hans lägenhet.  Vi tittar efter ett gemensamt boende.
    Jag är väldigt orolig att hans dotters beteende skall göra så att vi bryter vårt förhållande. Hon är väldigt van att få sin vilja igenom.
    Har svårt att tala om detta problem med honom, han hamnar ju i mitten och det är svårt för mig att säga vad jag tycker utan att det skall uppfattas som om jag klandrar honom eller talar illa om henne.

Blod är ju alltid tjockare än vatten........

• Svar på tråden Min sambos dotter ogillar mig
  • 4mychildren

Det är svårt för dottern att du kommer dela pappan med henne. Hon kanske ser dig lite som en "rival". Att hon faktiskt inte kommer få så mycket uppmärksamhet mer och hon kommer få nya regler att rätta sig efter. Försök ge henne lite tid och gräla inte med henne om detta då är det lätt att hon sluter sig mer emot dig. 

Ta en dag i taget, kanske försök hitta på något med henne själv så hon ser att du inte alls är så farlig som hon kanske tror?

Bara en tanke som ploppade upp då jag själv har varit den där sura dottern. 

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • Ess
    Anne65 skrev 2010-12-06 16:51:28 följande:
    Hon blir snart 20 år.
    Kanske läge att hon flyttar hemifrån om inte galoscherna passar.
  • iti
    Ess skrev 2010-12-07 21:42:44 följande:
    Kanske läge att hon flyttar hemifrån om inte galoscherna passar.
    Eller hur?
    Hon är ju vuxen!!!

Varför är hon så ouppfostrad- en 20åring bör väl veta att man hälsar på folk!

Jag tycker inte att hennes beteende får komma mellan er,
    Jag hoppas att din man inte heller  tillåter det och är mogen nog att säga ifrån.
    Det är svårt med pappas flickor ibland och då måste man tyvärr ta striden.

Lycka till! 
  • Anne65

Hej
    Glad blir jag för era tankar och idér!

4mychildren; hur länge var du den sura dottern? Och vad hände sen mellan dig och pappas nya kvinna?

iti;hon har ett kroppsligt handikapp och spelar på detta för att få som hon vill, det är i alla fall min uppfattning. Och hon är van att få som hon vill!

Ska jag ta hene i hand när vi ses eller krama om henne? Jag tänker att då kan hon ju inte ignorera mig......  Eller ska jag gå ner på hennes nivå och inte låsas om att hon finns?

• Kinya

Försök få till en dag då ni kan gå och hitta på något bara ni två så kanske hon inser att du kan vara rätt bra att ha. T.ex. gå med henne på en konsert hon vill gå på, en shoppingdag, en dag på spa eller gå och få vars en fräsch makeup av en makeup artist eller nåt annat du/pappan tror att hon skulle uppskatta. Prata med henne! Hon är 20 år och går faktiskt att resonera med som vilken vuxen som helst. Prata med henne om att du älskar hennes pappa och att du gärna vill att ni två ska vara vänner. Poängtera att du inte tänker försöka vara hennes bonusmamma eller liknande eftersom hon är alldeles för gammal för det. Säg att du hoppas att ni två ska kunna vara mer som vänner. Fråga om hon är villig att hitta på nåt kul bara ni två.

Funkar inte det så får nog pappan prata med henne och säga till henne att han älskar henne men att han älskar dig också och att det inte kommer ändras bara för att hon surar. Han måste poängtera att han vill att ni alla ska kunna umgås och ha trevligt. Han borde nog också påpeka att hon (dottern) fortfarande kommer få umgås med honom själv ibland utan att du är med så att hon inte känner sig undanskuffad.

Var inte för hård mot henne. Det kan kännas tufft ibland att vara i hennes situation (gå från tonåring till vuxen = mer ansvar och att samtidigt behöva hantera att pappan skaffar en ny tjej, det är rätt mycket att hantera). Jag tror att med massor av kärlek och förståelse så ordnar de flesta såna här situationer sig alldeles utmärkt!

Lycka till!

• Ess
    Anne65 skrev 2010-12-10 17:07:32 följande:
    Hej
    Glad blir jag för era tankar och idér!

4mychildren; hur länge var du den sura dottern? Och vad hände sen mellan dig och pappas nya kvinna?

iti;hon har ett kroppsligt handikapp och spelar på detta för att få som hon vill, det är i alla fall min uppfattning. Och hon är van att få som hon vill!

Ska jag ta hene i hand när vi ses eller krama om henne? Jag tänker att då kan hon ju inte ignorera mig......  Eller ska jag gå ner på hennes nivå och inte låsas om att hon finns?
    Ta i hand som med vilken vuxen som helst.
  • Ess
    Kinya skrev 2010-12-10 19:14:57 följande:
    Försök få till en dag då ni kan gå och hitta på något bara ni två så kanske hon inser att du kan vara rätt bra att ha. T.ex. gå med henne på en konsert hon vill gå på, en shoppingdag, en dag på spa eller gå och få vars en fräsch makeup av en makeup artist eller nåt annat du/pappan tror att hon skulle uppskatta. Prata med henne! Hon är 20 år och går faktiskt att resonera med som vilken vuxen som helst. Prata med henne om att du älskar hennes pappa och att du gärna vill att ni två ska vara vänner. Poängtera att du inte tänker försöka vara hennes bonusmamma eller liknande eftersom hon är alldeles för gammal för det. Säg att du hoppas att ni två ska kunna vara mer som vänner. Fråga om hon är villig att hitta på nåt kul bara ni två.

Funkar inte det så får nog pappan prata med henne och säga till henne att han älskar henne men att han älskar dig också och att det inte kommer ändras bara för att hon surar. Han måste poängtera att han vill att ni alla ska kunna umgås och ha trevligt. Han borde nog också påpeka att hon (dottern) fortfarande kommer få umgås med honom själv ibland utan att du är med så att hon inte känner sig undanskuffad.

Var inte för hård mot henne. Det kan kännas tufft ibland att vara i hennes situation (gå från tonåring till vuxen = mer ansvar och att samtidigt behöva hantera att pappan skaffar en ny tjej, det är rätt mycket att hantera). Jag tror att med massor av kärlek och förståelse så ordnar de flesta såna här situationer sig alldeles utmärkt!

Lycka till!
    Jag tror inte det blir så bra om ts ska börja förklara och rättfärdiga sina känslor inför hans vuxna dotter. Bättre att hälsa och prata som med vilken människa som helst när man träffas, är dottern inte med på noterna så är det synd för hennes del.
    Varför springa och lisma för henne? För hon är vuxen och kommer inte att ha en stor del av ts liv, även om hon flyttar ihop med pappan.
    Min mans barn är över 20 och jag gör inget med dem, men mot alla odds så slåss vi inte  och kastar inte heller glåpord efter varann dom gångerna vi träffas. Vi sitter ner och fikar som dom vuxna människorna vi faktiskt är.
  • agpath
    Anne65 skrev 2010-12-04 13:31:00 följande:
    Blod är ju alltid tjockare än vatten........
    Nej, inte om blodet är förorenat av exets sjuka idéer. Om min dotter skulle sabba mitt nya äktenskap och livet för våra nya gemensamma barn, så åker hon ut med huvudet före och får bo hos sin mamma på heltid.
    Våra gemensamma bebisar är viktigare än min hustrus relation till sin styvdotter.
Svar på tråden Min sambos dotter ogillar mig