• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får man ha mens i kyrkan?
  • Pysselpinglan

    Nej, om du ska in i kyrkan och har mens så får du dra ner byxorna och visa trosorna, och ja har du mens så får du inte komma in. ;) haha

  • Atamon

    Nej absolut inte! då får du sitta hela gudstjänsten på kyrkogården och samma regler gäller som för Lidl personalen= rött band runt handleden så att du inte kan smita in och tjuvlyssna.....

  • TrailerTrash

    Ja det får man annars skulle jag få vara ledig typ en vecka varje månad

  • Tygtiiger

    Faktiskt inte i alla kristna traditioner, har jag för mig.

    Men i Svenska kyrkan - ja.


    Krupke, we've got problems of our own!
  • CSh
    Tygtiiger skrev 2010-12-03 21:39:52 följande:
    Faktiskt inte i alla kristna traditioner, har jag för mig.

    Men i Svenska kyrkan - ja.
    Va?? Hur ska friska normala kvinnor kunna va i den kyrkan som inte tillåter dte? Låter helsjukt.
  • ALEXA02

    Man kanske kan sitta i vapenrummet när man har mens? Eller i nån av bänkarna längst bak.

    Ja om man nu prompt måste vara i kyrkan just den veckan alltså, oren och allt.

  • VirrigaVerna

    Beror på hur långt tillbaka vi ska gå i kyrkotraditionen
    Säger som Tygis är det inte vissa traditioner där det inte är tillåtet eller är jag ute och cyklar?
    Kyrktagning var ju vanligt förekommande förr men det var ju visserligen efter en förlossning.

    Jag röstade i vartfall på ja.


    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Tygtiiger

    har googlat lite och sett att i allafall i ortodoxa kyrkan ska en kvinna inte ta emot nattvard när hon har mens - men det står inget om ifall hon får vara i kyrkan.


    Krupke, we've got problems of our own!
  • ALEXA02

    Alltså jag skojade bara för det är klart att man får vara i kyrkan vid mens (Svenska kyrkan) 
    Jag blev inspirerad av 'får man amma i kyrkan' tråden.

    Det där om nattvarden i den ortodoxa kyrkan visste jag inte, intressant! 
    Vet ju att det är 'orent'¨med mens i andra religioner.

    Ser att 8 pers har svarat nej.. Undrar om de tycker man får amma i kyrkan då, ha ha.

  • Tygtiiger

    Fast bröstmjölk har ju inte ansetts orent på samma sätt som menstruationsblod, som ju har haft en ganska dramatisk laddning i de flesta kulturer. Mjölk är mat för småbebisar, ganska rättframt och enkelt. Men menstruation innebär att en kvinna blöder utan att vara sårad eller sjuk, och dessutom från underlivet som brukar vara tabu i de flesta religioner, och till råga på allt så luktar mensblod starkt och ser inte ut som en vanlig sårblödning - det är gammalt och färskt blod om vartannat med koagler och slemhinna i. Hade man blött så ur något sår på kroppen hade det ju varit tecken på en allvarlig sjukdom, men det här gör kvinnor en gång i månaden och är alldeles friska - dessutom kopplat till fertilitet.

    Jag FÖRSTÅR verkligen att mens ansetts som något tabubelagt för de flesta. Eller magiskt, eller whatever.


    (Och det finns ju gott om ikoner och bilder i kyrkor på Maria när hon har jesusbarnet vid bröstet, men jag har aldrig sett en bild på henne med blodfläckad klänning )


    Krupke, we've got problems of our own!
  • ALEXA02
    Tygtiiger skrev 2010-12-04 22:30:12 följande:

    Fast bröstmjölk har ju inte ansetts orent på samma sätt som menstruationsblod, som ju har haft en ganska dramatisk laddning i de flesta kulturer. Mjölk är mat för småbebisar, ganska rättframt och enkelt. Men menstruation innebär att en kvinna blöder utan att vara sårad eller sjuk, och dessutom från underlivet som brukar vara tabu i de flesta religioner, och till råga på allt så luktar mensblod starkt och ser inte ut som en vanlig sårblödning - det är gammalt och färskt blod om vartannat med koagler och slemhinna i. Hade man blött så ur något sår på kroppen hade det ju varit tecken på en allvarlig sjukdom, men det här gör kvinnor en gång i månaden och är alldeles friska - dessutom kopplat till fertilitet.

    Jag FÖRSTÅR verkligen att mens ansetts som något tabubelagt för de flesta. Eller magiskt, eller whatever.


    (Och det finns ju gott om ikoner och bilder i kyrkor på Maria när hon har jesusbarnet vid bröstet, men jag har aldrig sett en bild på henne med blodfläckad klänning )


    Tja båda sakerna kommer naturligt från kvinnokroppen. Man blöder för att man inte är gravid, annars hade ju blodet blivit näring till fostret.
    Men visst känns bröstmjölk fräschare än mensblod

    *ser Maria med blodpöl under sig*
  • Johan75
    CSh skrev 2010-12-03 21:42:02 följande:
    Va?? Hur ska friska normala kvinnor kunna va i den kyrkan som inte tillåter dte? Låter helsjukt.
    Tycker det låter typiskt religioner och heliga byggnader. Världen är väl full av religiösa tempel där just "friska normala kvinnor" inte är välkommna.
    Behold, i come as a thief.
  • Hans Erik

    Mannen är kvinnans huvud.Det började med äpplet i edens lustgård.Gud är man och Jesus var man.Så kvinnan får med mannens tillåtelse besöka en kyrka.När hon har mens.Det handlar om renhet inför Gud.

  • Wildmane
    ALEXA02 skrev 2010-12-03 21:08:09 följande:
    Får man ha mens i kyrkan?
    Är det den ortodoxa kyrkan ni tänker på? I så fall är den typ bannad i hela jäkla Europa och har varit det ett bra tag, då alla var överens om att dom är helt sjuka. De enda som sysslar med ortodoxa grenar det är Ryssland. 
Svar på tråden Får man ha mens i kyrkan?