Vår dotter föddes ca 1 månad för tidigt och vägde 1510 gram, alltså gravt tillväxthämmad. Idag är hon 5 månader och vägde i måndags 4,8 kg och var 58 cm lång. Och visst är hon liten, det är många som kommenterar hennes storlek när man är ute på stan osv. Fast vi har ändå vant oss, och tänker inte så mycket på det, än när andra kommmenterar det eller man möter andra barn i hennes ålder. Det är lite roligt att se för hon utvecklas som andra bebisar och i utvecklingen är hon hyffsat ikapp, kanske några veckor efter bara. Och hon mår väldigt bra, tack och lov, för det har vi oroat oss för sen hon kom till världen.
Ett litet problem är dock att det mesta som tillverkas för bebisar i hennes ålder är för stort för henne, jag tänker t ex på bumbostolar, hoppgungor, gåstolar osv. Hon hade gillat det, men vi får hitta på annat tills hon väger mer.
Vår dotter har ökat stadigt i vikt sen hon föddes, men hon har aldrig gjort något viktsprång, som kanske andra bebisar gör. Jag trodde hon skulle göra det, men det verkar inte så. Det lär väl dröja innan hon är ikapp sina jämngamla storleksmässigt. Kan trösta mig med att vi verkligen hann använda (nästan slita sönder) de kläder vi köpt eller fått i strl 56
...hon har precis börjat använda strl 62 nu i dagarna.
TS - hur går det för dig och din lilla?