• ptq

Vad ska en tonåring hjälpa till med hemma?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-03 10:21
    Hur kan en dag se ut med en tonåring som hjälper till hemma? vet inte riktigt vad man kan begära eftersom jag inte haft tonåringar förut ( min bonus) Hjälp mig, hon har det jobbigt med sin mamma och mår nog inte jättebra inombords . Vet inte om man ska tänka på det när man kräver saker?

• Svar på tråden Vad ska en tonåring hjälpa till med hemma?
  • Fjonkans

Sköta sitt eget rum (städning, bäddning, undanplockning).
    Plocka i/ur diskmaskin, ibland duka till maten/duka av bordet efter maten.
    Hjälpa till med någon del av städningen av resten av huset. Klippa gräsmattan någon gång ibland? Åka och handla matvaror ibland?

Det beror ju lite på hur man bor och hur många man är i hushållet också. Är man färre personer i hushållet (exempelvis tonåring och en ensamstående förälder) tycker jag att man kan förvänta sig att tonåringen hjälper till med mer än om man är en familj med tre tonåringar och två föräldrar då man i det fallet är fler som delar på bördan.

• tilj75

Jag tycker det beror på situation och ålder bl.a. Vår nittonåring har bara en sak (dammsugning el barnbad) i veckan som han ska fixa. Han sköter sitt rum och sin tvätt själv. Han är borta ganska mycket men äter han hemma förväntas han hjälpa till med dukning och disk (vi hjälps åt allihop). Sextonåringen har inga speciella sysslor just nu men hjälper till med småbarnen och mat och dukning och disk ca två timmar varje dag. Men det är helt frivilligt och har hon mycket läxor el prov (el helt enkelt inte vill) så blir det bara en liten stund. Så ser det ut just nu iaf.
    (Treåringen och tvååringen har oxå egna sysslor medans ettåringarna slipper än så länge Skrattande)

• tilj75

Kan tillägga att båda tonåringarna är mina bonusar men det tycker inte jag spelar någon roll. Jag tror att de flesta barn mår bra av rutiner.

• Pirum

Det beror lite på ålder. En 15-åring kan hjälpa till med tvätt, ha ansvar för middag en gång i veckan, städa sitt rum och efter sig i resten av bostaden samt ytterligare ett gemensamt städområde. Kanske pendla mellan att städa toalett/hall en gång i veckan. Om det finns småsyskon hjälpa till i rimlig utsträckning.

Men om det är en tonåring som inte är van att hjälpa till så behöver man ju inte börja med allt på en gång. :)

• JeanneDArc

Jag hade nog dragit med tonåringen i den diskussionen faktiskt. Nu har jag inte själv tonåringar, men om man ser till sig själv så känns det mesta mycket mer motiverande att göra om man fått vara med och ta beslut om det. Nu menar jag inte beslut mellan vill du eller vill du inte städa. Klart en tonåring ska hjälpa till. Men man kan ju diskutera ett städschema, vilka sysslor hon tycker är kul att göra osv. Hon kanske behöver hjälp att lära sig tex hur tvättmaskin och sortering av tvätt går till om hon inte gjort det innan. men sitt eget rum tycker jag iaf man ska ta hand om.

• ptq

Två vuxna en tonåring 3barn 6 och 8år. Dom små ställer in i diskmaskinen sina tallrikar varje dag kastar sina kläder i tvätten, bäddar sina sägnar. städar sitt rum 1 gång/ vecka. men svårt med en tonåring, som har läxor kompisar som dom ska vara med mm.

• delifi2

Min dotter städar (sitt rum + tv-rummet, köket) diskar, plockar undan, sköter sin egen tvätt, lagar mat.
    Hon är 17 år

• ptq

Tonåringen är nyss flyllda 13år. och gör just nu lite (ingenting plockar undan i sitt rum, men vet inte vad torkning är

• JeanneDArc

har någon visat hur man gör om hon inte gör det alls nu då? Kanske skulle börja med det några veckor. Även om det tycks självklart så är det inte alltid det för alla (jag har tex visat en 30-årig man i min familj hur man städar en toalettt eftersom ingen hade visat rent praktiskt hur man gick till väga...)
      Tycker ni ska gå igenom det mesta så hon vet hur det går till. Följa med i tvättstugan, sortering, grader osv, skura badrummet, hur diskmakinen (om ni har) funkar, tvätta golv (vilket och hur mycket rengöringsmedel), hur man putsar fönster, hur man rengör en ugn osv. Det är rätt bra att veta när man väl ska flytta hemifrån och många blir aldrig visade.

• Pirum

Det blir ju ett sånt projekt också när man flyttat hemifrån att ta sig för med att putsa fönster eller fixa ugnen eller så om man först ska lista ut hur man gör, sedan skaffa grejer och sedan göra.

Något vi har varit glada över som vuxna är just matlagningsansvaret som vi haft hemma. Dvs ta ansvar för middag från planering inklusive mängdberäkning till inköp till själva lagandet. Både festmat, inklusive delar av t ex julmat, och vardagsmat. I synnerhet min lillebror har gjort succé i studentkorridoren eftersom han är ovanligt avancerad i köket efter att ha fått experimentera hemma. Det är ju inte jättevanligt (tyvärr) att killar som just flyttat hemifrån är bra på att laga mat.

• Puma87

Fråga henne/honom om vad han tycker är rimmligt att hjälpa till med.

Tips på saker:

Städa sitt rum dvs städa, bädda damsuga osv
    Duka fram/av
    Plocka i och ur diskmaskinen alt diska om man inte har diskmaskin
    Kasta soppor
    Skotta snö / klippa gräs mattan
    Hänga tvätt
    Laga enklare mat till lunch på helgen ex
    Skära salladen till middagen

Kitty 081003
  • Miss Cee

För alla barn och kanske speciellt för bonusar så är det ju jätteviktigt att verkligen känna sig värdefull och som en tillgång i familjen. Så att h*n får hjälpa till och få eget ansvar som är nog bara positivt.

Men jag tror att du ska försöka att framför allt engagera bonusen i sysslor som ni kan utföra ihop, för då blir det umgänge och något positivt istället för att det känns som "obetalt pigjobb" (ja du vet hu rtonåringar kan låta....)
    Och beröm för allt i världen så mycket du bara kan!!

Tex:
    - Städa sitt eget rum är självklart.
    - Hjälpa dig med middagen (tex göra sallad, duka, hacka grönsaker, skala potatis) medan du också lagar mat.
    - Hjälpa till med disk och avplockning efter maten
    - Hjälpa till med att hänga/vika tvätt. Passa på att visa hur tvättmaskinen fungerar och hur man sorterar.
    - Fixa i trädgården ihop.
    - Storstäda ihop. Sätt på bra musik och belöna er med glass efteråt ;) Då kan du tex dammsuga och bonusen kan moppa osv.

• Puma87

Kan tillägga att när jag var liten så hade vi ett "schema" med syslor på som var värda olika mkt, så vi kunde själv påverka om vi villa få några kronor extra i vecko/månadspeng.

Kitty 081003
Svar på tråden Vad ska en tonåring hjälpa till med hemma?