• Hemmaföräldern

Ska regeringen bara ha en minister för dagis?

Föräldrar kan välja mellan många olika alternativ inom barnomsorgen. Ska vi då ha en minister som BARA representerar dagis, en förskoleminister? 

Borde det inte heta barnomsorgsminister?

Är det ok att regeringen diskriminerar andra alternativ genom att så ensidigt stödja dagis?

Gå gärna in och rösta ("milla") på följande artikel (längst ned på sidan) om hur DU känner inför diskrimineringen.

www.newsmill.se/artikel/2010/12/02/alla-barnomsorgsalternativ-ska-vara-representerade 

• Svar på tråden Ska regeringen bara ha en minister för dagis?
  • Pirum

Men om du läser på utbildningsdepartementets sida så ser du att ansvarsområdet gäller både förskola och pedagogisk omsorg (vilket jag antar är dagmammeverksamhet?).

• Rockan

Jag ser gärna att skolverket och staten kan börja ställa liknande krav på hemmaföräldrar och familjedaghem som på förskolorna, så absolut!!!

Som det ser ut idag så ser jag dock inte riktigt diskrimineringen i det hela. Det ena är en offentligt reglerad verksamhet, det andra är det inte, så alltså är det lämpligt att staten har inflytande över den ena men inte den andra.

• Anne69

Jag tror mig minnas att förra S-regeringen hade en "förskoleminister" - Lena Hallengren, yngre kvinna från Kalmar om jag inte minns fel. Men nu har jag uppfattat att det ligger på skolministerns bord dvs hos Jan Björklund. Men jag är osäker.....sen har vi ju en socialminister med ansvar för familjepolitik.

• Bonanza

Ja, det är självklart fel att det finns så mycket undermålig barnomsorg i form av hemmaföräldraorganisationer och vårdnadsbidragstagare och gamla barnpassartanter (dagmammor) som inte regleras av allt det som förskolan måste följa. Det borde finnas en paraplyverksamhet som ser till att kvalitetskontrollera de alternativa barnomsorgsalternativen som finns.

• mamma till tre busungar

Ja, det kan jag nog tycka. Men du har en tokig rubrik. Rubriken bör vara: Ska regeringen ha en minister bara för dagis/förskolan? Som den är skiven nu låter det som att du undrar om vi bara ska ha EN minister för detta, borde det inte vara fler? 

• Hemmaföräldern

Ja det kanske är fel rubrik :) men det mest intressanta är att den här tråden verkar ha hamnat i "limbo". Jag kan inte se den när jag går in men om jag lägger in en ny tråd så kommer den upp..... Någon som förstår varför. Ni verkar ju kunna se den.

• Hemmaföräldern
    Rockan skrev 2010-12-04 10:04:54 följande:
    Jag ser gärna att skolverket och staten kan börja ställa liknande krav på hemmaföräldrar och familjedaghem som på förskolorna, så absolut!!!

Som det ser ut idag så ser jag dock inte riktigt diskrimineringen i det hela. Det ena är en offentligt reglerad verksamhet, det andra är det inte, så alltså är det lämpligt att staten har inflytande över den ena men inte den andra.
    Och hur tänker du då kring föräldrar? Vilka pedagogiska krav ska ställas på föräldrar?

Sedan undrar jag hur vi ska ta ställning till alla pedagogiker som dagis genomsyras av? På 70-talet var det den här: www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/kalle-och-parollfabriken_5742367.svd 

"35-årige Kalle minns med värme sina första ”revolutionära” år på daghemmet Källbystugan, från vilka minnena av barnböckerna är som starkast. Barnen skulle engagera sig i den politiska kampen mot förtryckarna, de skulle demonstrera, vara med när syskonen föddes och förstå exakt vad mamma och pappa gör när barnen har somnat. Troligen fanns det ofta en fin jämlikhetstanke bakom, barnen skulle få vara med på allt. Men det som framträder starkt är att det är barnen som förväntas hänga med på de vuxnas intressen: politisk kamp, u-landsengagemang, sex, barnafödande."

www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/kalle-och-parollfabriken_5742367.svd

Nu är det genuspedagogik som ska genomsyra dagis: www.svd.se/opinion/brannpunkt/genusvetare-forvirrar-barnen_2224643.svd

Kan föräldrar verkligen lita på att dagis är så kvalitetskontrollerat. Jag blir lite full i skratt över att man inte kan sin historia utan så totalt bara litar på att pedagogiken på dagis är så fantastisk. Det blir lite överkurs men läser man George Orwells Djurfarmen, så inser man att det inte alltid är det bästa att ansluta sig till fåraskaran ;) Ibland kan det löna sig att tänka lite själv.

Sedan har vi ett annat problem om vi ska utbilda föräldrar som är hemma längre, så vad gör vi med de som är föräldrar i 1 år innan de lämnar bort barnen. Borde inte de också ha utbildning? Eller ska vi lämna bort barnen redan på BB till "utbildad" personal?

Även hemmaalternativet är subventionerat idag och därför bör en minister representera alla, tycker jag.

• Pirum

Men vad ska den där ministern göra då hade du tänkt? Om inte hemmaföräldrarna ska inordna sig i den pedagogiska verksamheten så finns ju absolut ingen poäng med att ha en minister ansvarig för dem. På vilket sätt skulle verksamheten gagnas av en ministerpost?

• Rockan
    Hemmaföräldern skrev 2010-12-05 15:03:28 följande:
    Och hur tänker du då kring föräldrar? Vilka pedagogiska krav ska ställas på föräldrar?

Kan föräldrar verkligen lita på att dagis är så kvalitetskontrollerat. Jag blir lite full i skratt över att man inte kan sin historia utan så totalt bara litar på att pedagogiken på dagis är så fantastisk. Det blir lite överkurs men läser man George Orwells Djurfarmen, så inser man att det inte alltid är det bästa att ansluta sig till fåraskaran ;) Ibland kan det löna sig att tänka lite själv.

Sedan har vi ett annat problem om vi ska utbilda föräldrar som är hemma längre, så vad gör vi med de som är föräldrar i 1 år innan de lämnar bort barnen. Borde inte de också ha utbildning? Eller ska vi lämna bort barnen redan på BB till "utbildad" personal?
    Vem skrev något om att kräva utbildning?
    Det var inte vad jag hade i åtanke och det var inte det jag skrev.

Jag har inget emot att föräldrar väljer att vara hemma länge med sina barn, men då det inte är en offentligt reglerad verksamhet så ser jag inte vad en ytterligare en ministerpost utöver socialministern som ansvarar för familjepolitik och barn- och äldreministern ska tillföra. Dessutom finns det ingen förskoleminister i nuvarande regering, så var finns denna påstådda diskriminering?
  • Pirum

Det är Nyamko Sabuni som bland många andra områden ansvarar för förskoleverksamhet. Titeln är jämställdhetsminister och biträdande utbildningsminister.

Det finns en given koppling mellan förskoleverksamhet och utbildningsdepartementet, däremot inte någon koppling mellan hemmaföräldrar och utbildningsdepartementet.

Alltså, oakttat att hemmaföräldraskap inte utgör en diskrimineringsgrund, så är det inte diskriminering.

• Hemmaföräldern
    Pirum skrev 2010-12-06 00:15:14 följande:
    Det är Nyamko Sabuni som bland många andra områden ansvarar för förskoleverksamhet. Titeln är jämställdhetsminister och biträdande utbildningsminister.

Det finns en given koppling mellan förskoleverksamhet och utbildningsdepartementet, däremot inte någon koppling mellan hemmaföräldrar och utbildningsdepartementet.

Alltså, oakttat att hemmaföräldraskap inte utgör en diskrimineringsgrund, så är det inte diskriminering.
    Säg det till dagmammorna..... som hela tiden för höra att de inte duger. Det finns inte något som säger att dagisbarn lyckas bättre eller får bättre kunskaper. Om det var så då borde svenska barn vara världsbäst i skolan med tanke på att de börjar så tidigt, går så långa dagar. Men svenska barn blir allt sämre i skolan.

Eftersom hemmaförälder också är ett subventionerat barnomsorgsalternativ, liksom dagmammorna så borde ALLA barnomsorgsalternativ vara representerade tycker jag.

Sedan hoppas jag verkligen att Lex Sarah för förskolan kommer snart så att vi får bättre insyn i den verksamheten. Då blir personalen skyldig att anmäla brister. Det kommer att bli intressant  
Svar på tråden Ska regeringen bara ha en minister för dagis?