Rockan skrev 2010-12-04 10:04:54 följande:
Jag ser gärna att skolverket och staten kan börja ställa liknande krav på hemmaföräldrar och familjedaghem som på förskolorna, så absolut!!!
Som det ser ut idag så ser jag dock inte riktigt diskrimineringen i det hela. Det ena är en offentligt reglerad verksamhet, det andra är det inte, så alltså är det lämpligt att staten har inflytande över den ena men inte den andra.
Och hur tänker du då kring föräldrar? Vilka pedagogiska krav ska ställas på föräldrar?
Sedan undrar jag hur vi ska ta ställning till alla pedagogiker som dagis genomsyras av? På 70-talet var det den här:
www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/kalle-och-parollfabriken_5742367.svd
"
35-årige Kalle minns med värme sina första ”revolutionära” år på daghemmet Källbystugan, från vilka minnena av barnböckerna är som starkast. Barnen skulle engagera sig i den politiska kampen mot förtryckarna, de skulle demonstrera, vara med när syskonen föddes och förstå exakt vad mamma och pappa gör när barnen har somnat. Troligen fanns det ofta en fin jämlikhetstanke bakom, barnen skulle få vara med på allt. Men det som framträder starkt är att det är barnen som förväntas hänga med på de vuxnas intressen: politisk kamp, u-landsengagemang, sex, barnafödande."
www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/kalle-och-parollfabriken_5742367.svd
Nu är det genuspedagogik som ska genomsyra dagis:
www.svd.se/opinion/brannpunkt/genusvetare-forvirrar-barnen_2224643.svd
Kan föräldrar verkligen lita på att dagis är så kvalitetskontrollerat. Jag blir lite full i skratt över att man inte kan sin historia utan så totalt bara litar på att pedagogiken på dagis är så fantastisk. Det blir lite överkurs men läser man George Orwells Djurfarmen, så inser man att det inte alltid är det bästa att ansluta sig till fåraskaran ;) Ibland kan det löna sig att tänka lite själv.
Sedan har vi ett annat problem om vi ska utbilda föräldrar som är hemma längre, så vad gör vi med de som är föräldrar i 1 år innan de lämnar bort barnen. Borde inte de också ha utbildning? Eller ska vi lämna bort barnen redan på BB till "utbildad" personal?
Även hemmaalternativet är subventionerat idag och därför bör en minister representera alla, tycker jag.