• Anpema

Hur mycket pengar i månaden till 15-årig tjej?

Jag har en 15-årig dotter som bor mestadels hos sin pappa (p.g.a av att hon vill gå kvar på "sin" skola innan hon börjar gymnasiet och flyttar till mig). Jag betalar alltså underhållsstöd och pappan har barnbidraget för vår dotter. Det har alltid varit svårt att diskutera ekonomi med honom och nu är dottern förtvivlad; hon får 700 kr per månad. Av de 700 kr ska 300 kr sättas in på ett sparkonto (det var ett krav från pappan för att hon över huvudtaget skulle få sköta sin ekonomi själv). Resterande 400 kr ska räcka till kläder (även vinterjackor, skor, underkläder o.dyl), bussresor, fritid, mensskydd, mobiltelefonen, dessutom betalar hon elen ut till den stuga som hon bor i själv (som pappan byggde eftersom de var så trångbodda). Pappan ska betala läkemedel och maten.

Naturligtvis ska flickan betala sina egna saker men då krävs det ju också att det finns ett ekonomiskt utrymme för det. Jag tycker att hon får för liten del av barnbidraget men varken jag eller dottern kan övertala pappan att ge henne i alla fall barnbidraget att hantera själv.
    Det kan ju också nämnas att det här är en duktig tjej som sköter skolan, gärna ställer upp och jobbar om det behövs och är ungdomsledare inom kyrkan.

Jag har kollat på Konsumentverkets hemsida och där finns en tabell över hur mycket en tonårstjej kostar varje månad. Vår dotter får knappt hälften att täcka samma utgifter, och Konsumentverket har knappast räknat med några extravaganser.

Han menar att jag inte förstår ekonomi och att hans hus också kostar i el och underhåll (vilket underhållsstödet och barnbidraget också ska gå till)... hur i hela friden ska jag kunna argumentera med honom om detta?

Eller är det något här som jag inte ser? Har jag och min dotter fel?

• Svar på tråden Hur mycket pengar i månaden till 15-årig tjej?
  • far

Vilken tid lever HAN i? Vad vill han lära sin dotter, annat än att hon kommer bli deppig när hon inte kan få göra något "kul" för pengarna? Om 400:- skall räcka till ALLT DET, + el, ja då vette hundan vad han vill er dotter, annat än att ha total makt. Han får ju underhållsstöd från dig, och behåller själv en del av barnbidraget, men är det inte inte meningen att man skall försörja sina barn, och ge dem det de behöver, så gott man nu kan? Stackar tös, men samtidigt är det ju bara 1 termin kvar, sen skall hon flytta till dig, så hon får tänka positivt på det. Kanske kan du skicka henne en liten extrapeng, då och då?

Minst barnbidraget tycker jag en 15åring bör ha. Sen vet jag ungdomar som delar ut reklam på helger, eller jobbar i något gatukök några timmar på helger och så.

• Anpema

far - ja, jag skjuter ju till en del; nya vinterskor och en ordentlig vinterjacka var det senaste. Fjolårets vinterjacka hade hon köpt på Myrorna och sytt om men den var på tok för tunn. Sätter också över en slant ibland på hennes konto, men det är inte alltid jag kan det eftersom jag studerar på heltid. Samtidigt vill jag ju att hon ska kunna gå på bio med en kompis om hon vill eller köpa en fin tröja. Hon har bara bra betyg, hjälper till mycket hemma (städar, lagar mat, tvättar) och har bra kompisar, då tycker jag att man kan uppmuntra henne ibland med en slant till bio i alla fall!
      Har försökt att argumentera med honom om att vår dotter ska få större möjligheter att hantera sin ekonomi, hon klarar det. Hon brukar ställa upp och jobba som servitris på bröllop/dop/middagar, sitta barnvakt och liknande men det är svårt att hitta arbete till en sån ung tjej. Dessutom får hon mindre av sin pappa om hon talar om att hon tjänat egna pengar. Han tycker att han lär henne att vara ekonomisk medan jag anser att han inte ens ger henne ett spelutrymme.
    Mina argument om att han har försörjningsplikt för vår dotter, att allting är dyrare än vad han tror rinner av honom som vatten på en gås.

Ja, snart flyttar hon till mig och då får hon givetvis studiebidraget själv.
    Endera måste hon försöka stå ut en termin till eller så måste jag hitta Argumentet, det som faktiskt går in hos pappan.

• FruG

Min dotter är 14 år och hon får 400 kr i månaden. Det e hennes fickpengar, jag betalar kläder, bindor, schampo osv till henne.

• Anpema

Hmmm... hade just ett samtal med hennes pappa där jag frågade om elen ut till "stugan". Han sa att vår dotter INTE betalar elen till den men tillägger också; "ja, väljer hon att flytta in och dela rum med sin bror  får hon ju mer pengar".
    "Ok" säger jag, "då betalar hon alltså för stugan?"
    "Nej"
    "Jo, men om hon får mer pengar om hon inte använder den så kostar det ju alltså att använda den."
    "Nej"
    "Men varför får hon då mer pengar om hon delar rum med sin bror?"
    "Ja... men det är ju för att då har jag mindre utgifter för stugan i så fall"
    "Ok, så då använder du underhållet eller barnbidraget för att betala den?"
    "Nej"
    "Men om det kostar mer att använda stugan och det är vår dotter som betalar den extra utgiften så är det... (här blev han arg och avbröt mig)
    "Ja, du kan resonera precis hur du vill! Det är JAG som betalar för stugan och hon har faktiskt pengar att röra sig med!"

Har bett honom att gå in på Konsumentverkets hemsida tillsammans med vår dotter och titta på vad en tonårstjej på 15 år har för utgifter.
    Vi får se hur det går.

• far

Men tror du han rent av kan mena att om hon bor i huset, och inte i stugan, då skulle han ge henne mera pengar?? En 15årig tjej som bor med sin bror? Okay vad skall man jämföra med? Handlar det om extrem låg inkomst, arbetslöshet, eller vad? Eller snålhet? Har HAN kanske någon dyr hobby, eller röker/ snusar han? Går ut med polarna och dricker dyra öl på krogen? Eller kämpar han för att få ekonomin att gå ihop? Verkar inte som ni kan kommunicera, och det är ju synd. Det ordnar sig ju snart om hon flyttar ju, och så har hon ju mer pengar än de 400! För du skickar ju lite, och köper vinterjacka och sånt hon behöver mest. Då är det kanske en ekonomisk orättvisa mellan dig och pappan det handlar om? Då förstår jag att du stör dig på det!

• Anpema

far - det som stör mig är att flickan får för lite att röra sig med och att jag inte har ekonomi för att stötta upp henne mer än vad jag redan gör.. Pappan har råd att undvara mer till henne varje månad. Jag skulle inte säga något om jag visste att han kämpar med sin ekonomi varje månad. Jag vet hur tufft det kan vara. Har han råd att resa utomlands ett par gånger om året, ha båt , röka och ha smide som hobby, så behöver inte vår dotter hjälpa honom att betala det. Jag säger inte att alla pengar ska hamna i hennes ficka. Det underhållsstöd jag betalar ska pappan ha medan jag tycker att hon kan få sköta barnbidraget själv.
    Vi brukar inte ha svårt att diskutera ex. regler för hur sent man får vara uppe, umgås med kompisar och sån't. Tvärtom. Men ekonomin har alltid varit en "het potatis". Det är synd men så är det.

Nå, jag har gjort vad jag kan för den här gången. Och det är ju bara en termin kvar Drömmer

• Anpema

far - har ju glömt att tacka för att du tar dig tid att svara! Tack, jag uppskattar det verkligen! Ibland kan det vara skönt att få "bolla" med någon eller bara få höra någon annans syn på saken.

• far

Okay, det var så lite, tack själv för att du delar med dig! Men då är det jo just den ekonomiska orättvisan, er emellan, som är problemet! Då handlar det om hans kontrollbehov, och att han bl. skall finansiera sitt rökande och underhålla en båt. Dessutom skall han resa utomlands ett par ggr. om året. Får tösen följa med?

Om inte, så kan hennes underhållsstöd ju lätt betala 2 charterresor/ år, och då förstår jag verkligen om du är arg på det! Underhållsstödet från den föräldern som hon inte bor med skall ju hjälpa till med hennes försörjning, just om hon behöver en vinterjacka, skall följa med på en skolresa, behöver nya glasögon, gå till frissan, eller till badhuset, eller kanske behöver hon en ny cykel. OSV! DET skall underhållsstödet gå till, och där räcker de 1172kr/ mdr (?) att hjälpa till med mat och hygienartiklar också!

Får barnet hela barnbidraget, skall det räcka som tex telefon, godis, smink, bus/ tåg biljetter, och så ett sparande, vilket ju redan görs. Man lär sig att hantera pengar, om man har några pengar att hantera, för då vet man att när de är slut, så är de det, och då får man spara om det är något speciellt man vill ha eller skall göra. Det är där man som föräldrar bör vara konsekvent. Men varför skall han leva loppan, om han inte vill unna sin dotter något?

Han egotrippar nog en del, så glädSolig dig bara åt att snart skall hon få slippa denna "livssyn" all lycka till!

• Angels

Alltså, jag känner igen det där lite, att man vill att barnen ska lära sig att klara sig själva, men 400:- till allt det där. Det är ju helt sjukt!

Min sambos ex ger deras snart 15-åriga dotter 100:- att ringa för i månaden. 100:- i min värld är ju ingenting! Allra helst som taxan är 69 öre per minut och hon får inte använda hemtelefonen till att ringa till oss, utan bara sin mobil. På 10 dagar har hon använt upp de pengarna. Jag anser att dottern borde få i alla fall 800:- i månaden och sen själv få avgöra hur mycket hon vill köpa kläder för, lägga på mobilen, fika på stan etc. Min sambo håller med mmig till 110%, men hans ex anser att 100:- att ringa för är tillräckligt.

Inte nog med det går hon, nästan 15 år gammal, till sängs vid 20.00 på kvällen och måste släcka vid 21.00. Helt sjukt tycker jag!

Men jag tror inte det finns något direkt man kan göra. 15-åringen säger att så fort hon fyller 16 så flyttar hon. Återstår att se om så sker, men jag hoppas på sätt och vis det för hennes skull!

Svar på tråden Hur mycket pengar i månaden till 15-årig tjej?