Hur mycket pengar i månaden till 15-årig tjej?
Jag har en 15-årig dotter som bor mestadels hos sin pappa (p.g.a av att hon vill gå kvar på "sin" skola innan hon börjar gymnasiet och flyttar till mig). Jag betalar alltså underhållsstöd och pappan har barnbidraget för vår dotter. Det har alltid varit svårt att diskutera ekonomi med honom och nu är dottern förtvivlad; hon får 700 kr per månad. Av de 700 kr ska 300 kr sättas in på ett sparkonto (det var ett krav från pappan för att hon över huvudtaget skulle få sköta sin ekonomi själv). Resterande 400 kr ska räcka till kläder (även vinterjackor, skor, underkläder o.dyl), bussresor, fritid, mensskydd, mobiltelefonen, dessutom betalar hon elen ut till den stuga som hon bor i själv (som pappan byggde eftersom de var så trångbodda). Pappan ska betala läkemedel och maten.
Naturligtvis ska flickan betala sina egna saker men då krävs det ju också att det finns ett ekonomiskt utrymme för det. Jag tycker att hon får för liten del av barnbidraget men varken jag eller dottern kan övertala pappan att ge henne i alla fall barnbidraget att hantera själv.
Det kan ju också nämnas att det här är en duktig tjej som sköter skolan, gärna ställer upp och jobbar om det behövs och är ungdomsledare inom kyrkan.
Jag har kollat på Konsumentverkets hemsida och där finns en tabell över hur mycket en tonårstjej kostar varje månad. Vår dotter får knappt hälften att täcka samma utgifter, och Konsumentverket har knappast räknat med några extravaganser.
Han menar att jag inte förstår ekonomi och att hans hus också kostar i el och underhåll (vilket underhållsstödet och barnbidraget också ska gå till)... hur i hela friden ska jag kunna argumentera med honom om detta?
Eller är det något här som jag inte ser? Har jag och min dotter fel?