• caol79

3 mogna ägg, någon som haft samma dilemma?

Hej.

Har PCO och ätit Pergo och är på dag 15. Gjorde VUL idag och gynekologen såg tre mogna ägg! Hon sa att vi inte får ha samlag nu för trillinggraviditet är otroligt riskfyllt. Å andra sidan tänker jag att det är ju endast 30% chans att ett ägg blir befruktat, och nu har vi ju större chans att bli gravida. Hade ägglossning förra månaden utan att bli gravid. Vill absolut inte ha trillingar men vi kan tänka oss tvillingar. Har läst att man kan ta bort ett foster utan att skada de andra. Någon som varit i samma situation? Hur gjorde ni? Är det bäst att låta dessa ägg bli mens och vänta till nästa månad med ny omgång (och lägre dos Pergo)? Snälla, ge mig råd!

• Svar på tråden 3 mogna ägg, någon som haft samma dilemma?
  • pållan

Jag hade tre äggblåsor förra månaden. Fick göra insemination ändå. Tror att det beror på att vi försökt få barn så länge utan att lyckas, vi hade gjort tre misslyckade inseminationer innan och jag är över 35, så chansen att alls bli gravid är ganska liten. Och jag verkar inte ha blivit gravid, så i mitt fall vara det nog ingen fara... Hur länge har ni försökt och hur gammal är du? Om det är första försöket med pergo skulle jag nog lyssna på läkaren...

• caol79

Jag är 31 år och har en son på drygt 3 år. Förra graviditeten gick jag på akupunktur vilket gav mig ägglossning och jag blev gravid på första försöket. Åt då pergo en kur ett halvår innan jag blev gravid, men vet inte om det gav mig ägglossning. Åt dessutom en kur i somras utan uppföljning och blev inte gravid. Nu går jag hos Octaviakliniken och de kollar mig regelbundet. Förra månadens ägglossning fick jag genom akupunktur. Men jag kände att jag inte hade någon koll på om jag hade ägglossning, och fick komma till Octaviakliniken. Hon gjorde ett VUL i tisdags och då hade jag två mogna och ett som var lite moget, men idag var alltså alla tre mogna. Mao är det tredje gången med pergo och första gången jag vet att jag har mogna ägg.

• pållan

Hur har ni bestämt er för att göra? Följde ni läkarens sexförbud? 

• Hjärtefröjd

Jag hade också tre äggblåsor förra månaden och inseminerades för glatta livet (fyra gånger i samma cykel).

För första gången blev jag dessutom gravid, men tyvärr stannade inte lilla livet kvar...

Jag är 32 år, vi har försökt i fyra år och är oförklarligt barnlösa.

• caol79

Tack för era svar, men nu blir jag velig. I går kväll bestämde vi oss för att följa läkarens råd. Man kan ju ha otur (även om risken är obetydling) att alla tre ägg skulle befruktas och delas. Sexlingar!!! Cool

Men om ni insiminerades på läkares ordination så borde vi kanske prova. Vad har era läkare sagt? Fy, vad detta var ett jobbigt lyxproblem!

Stackars er Hjärtans fröjd. Har ni provat akupuntur? Jag har PCO och behandlades enbart med akupunktur och zonterapi för fyra år sedan när vår son blev till. Vet inte vad ni har för problem, men prova akupunktur om ni inte gjort det.

• FruG

Jga skulle inte chansa om jag var du!!

Om du nu skulle bli gravid och det är trillingar så är risken för missfall väldigt stor. Du kommer också att föda förtidigt med största sannorlikhet och blir det jättetidigt kan man förlora ett barn man fött tex.

Jag har förlorat en son som föddes förtidigt och jag lovar att det inte är nåt du vill gå igenom. Att planera en begraving ist för dop.

Detta är saker som KAN hända. Det kan också gå jättebra, men man vet aldrig och är det verkligen värt att chansa?

Jag har tagit många kurer pergo, ett år med puregonsprutor, tre inseminationer, 9 st ivf och 2 st fet och inte ens efter så många års försök skulle jag riskera att bli gravid med tre barn.

Du får ju en ny chans nästa månad! Sen att göra en reducerad abort vet jag inte om det görs i sverige och gör man det så är risken att man förlorar det eller de barn som ska finnas kvar.
    Man kan döremot suga ut en äggblåsa så du bara har två äggblsåor kvar. Det är som ett "mini" äggplock. En del läkare gör det och andra inte.
    Kolla med din dr om hon/han har möjligheten att suga ur den ena äggblåsan.
    Men om de inte kan och du har tre mogna äggblåsor skulle jag råda dig att följa läkarens råd och inte försöka denna månad. Det finns ju en andledning till att man får sexförbud vid förmånga äggblåsor. Det e ju inte för att de tycker att det är kul. Tänk inte på dig själv utan hur det kan påverka tre barn i magen!

Svar på tråden 3 mogna ägg, någon som haft samma dilemma?