• Noiis

tips om bilstol nu när det skall vändas frammåt.

Noa han bara kräks och gallskriker i bilen. sjukhuset tycker att vi gått kan vända stolen på heltid nu. (har testat och då fungerar det 100000 gånger bättre att ha han i bilen)
    men... vad fan ska jag ha för bilstol? vi har en britaz twoway plus/elite och den sitter verkligen skit dåligt när man vänder stolen. känns ju inte som om den sitter fast för 5 öre.
    så....
    vad rekomenderar ni för bilstol som verkligen sitter fast?

• Svar på tråden tips om bilstol nu när det skall vändas frammåt.
  • mammaNena

vi har en actagraco cosmic som JAG tycker sitter super när man vänder den framåt. nackdelen är att den tar så stor plats när man har den bakåt vänd, så därav att vi tyvärr inte har någon nytta för våran stol nu

• Noiis

jag funderade på att köpa en sån men med tanke på hur stor plats den tog i bilen bakvänd så valde jag en britax istället. för den tar verkligen hutlöst mycket plats!
    men jag har läst att rent generellt så är bilstolar som är vändbara betydligt mer osäkra än bilstolar som är gjorda för en sak. Så jag vill nog helst ha en som man bara ska ha frammåt.

• mammaNena

aha. vi kollade på acta gracon, rally sport. men den är ju ganska dyr. såg dock att iaf på babyproffsen i kungsbacka (vet inte vart du bor) hade dom rea på den.
    Men bara någon dag efter att vi tittat på rally sporten, så va vi på Gekås. där har dom en stol som JAG iaf tycker är väldigt snarlik rally sporten. MEN den kostade 345:- !! Så vi slog till på den och den har verkligen varit kanon!

• Busbellan

Vi har en Rally sport till sonen och jag tycker dels att den sitter bra i sätet samt att han sitter jättebra i den

Mamma till Nora, August och Ella
  • Joico

Är din son född 2008, den son som du tänker vända framåt? Wow, gör inte det! Snälla! Jag förstår att det är jobbigt att han kräks men det är LIVSFARLIGT att åka framåtvänd när man är så liten. Han kommer nästan garanterat att skadas allvarligt eller t.o.m dö om ni råkar ut för en olycka. Det finns heller inget bra sätt att spänna fast ett sånt litet barn framåtvänt. En bältesstol är alldeles för stor för honom, eller han är för liten snarare..

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m55363042.html

• Noiis

jag har inte tänkt att vända han just nu! just för att jag känner till riskerna. nu under vinter håller vi oss endå till kollektiv trafik.
    men då jag sett att de e en del rea på bilstolar tänkte jag köpa en redan nu! men jag kommer förmodligen vända han under våren

• pigglet

De bakåtvända stolarna rekomenderas inte att ha framåtvända. Dels är de för tunga vid en krock, särskilt i ryggdelen. Dels har de alldeles för dålig bältesstyrning, så bilens bälte hamnar fel på kroppen.

De framåtvända är väl godkända från 15 kg, tror jag. Men rekomenderas ju inte förrän barnet fyllt 4, helst 5 år.

• Evilina

Vad väger pojken och hur lång är han? Om du måste vända honom är det mycket bättre att ha en vanlig bältesstol än att vända en stol som egentligen ska vara bakåtvänd. Även om den är godkänd framåt är det inte rekommenderat pga stolens tyngd. Rally sporten som flera tipsat om är en bältesstol som dessutom är ganska mjuk med bra komfort. Vi har en sådan till vår äldste (3 år, 9 mån) men kolla upp om din son uppfyller kraven på vikt och längd. Sedan är det ju inte rekommenderat att vända dem i den åldern pga nackens utveckling m.m. men måste man så... Bältesstolar brukar finnas i prisklass från ca 1000 kr (de vanliga märkena), sedan finns det antagligen de som är både billigare och dyrare, men passa på när det är rea.

Svar på tråden tips om bilstol nu när det skall vändas frammåt.