• summertime123

3 ½ åring utan rätt bilbarnstol i 10 min?

Vi ska flyga till Finland imorgon kväll och blir upphämtade från flygplatsen. Förklarade för min kusin att sonen behövde en bakåtvänd bilbarnstol för att vi ska kunna åka (annars skulle vi åka kommunalt) de sa sedan att de fixat rätt bilbarnstol så jag tackade ja till skjutsen men nu har det visat sig att det var endast en sån "kudde" lr vad man nu kallar det? för mycket äldre barn alltså...

Det är bara en 10 min resa men jag får ont i magen av tanken ändå, har aldrig åkt bil om det inte funnits rätt bilbarnstol för sonen.... Min mamma säger att 10 min inte gör något att jag borde åka ändå men hon har ju inte så bra koll på bilsäkerhet....

Är jag löjlig som tänker såhär eller borde jag åka 10 min m sonen på kudden!?

• Svar på tråden 3 ½ åring utan rätt bilbarnstol i 10 min?
  • Joico

Varför skulle ni inte kunna krocka på 10min? Vad är det din mamma menar med att "det inte gör nåt"?

• summertime123
    IsDimma skrev 2010-12-01 12:49:23 följande:
    Man kan krocka på tio minuter också...
    ja det var det jag sa till min mamma... finns ju en orsak till varför man rekommenderar bakåtvända bilbarnstolar upp till en viss ålder...
    Mammatilltvåprinsar skrev 2010-12-01 12:53:24 följande:
    Hade inte jag gjort. Men känner de som gör det dagligen:(
    vet inte om jag kan ha det på samvetet ifall nåt händer... Är ju mitt fel då.

Vet ju egentligen vad jag kommer göra men känns skönt o veta andras åsikter så man inte är paranoid i onödan
  • summertime123
    Joico skrev 2010-12-01 12:57:26 följande:
    Varför skulle ni inte kunna krocka på 10min? Vad är det din mamma menar med att "det inte gör nåt"?
    jag vet... sa det till henne med... Hon hävdar att bilen vi åker med är säker... (ingen betydelse för mig) Hon verkar inte riktigt fatta detta med bilsäkerhet...
  • 4mychildren

Jag hade då aldrig kunnat förlåta mig själv om något skulle hända och jag medvetet inte satt fast mitt barn tillräckligt. 

Gör det din magkänsla säger. Och förklara för din mor att saker kan visst hända på tio minuter och mindre för den delen. Bara för det aldrig hänt henne så betyder inte det att det inte händer andra eller kan hända er. 

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • Joico

Jag hade åkt kommunalt, eller gått. Kanske kan din kusin hämta packningen bara, om det är mycket att bära. I Finland är man inte lika medveten om bilsäkerhet

• CaCC

Jag hade aldrig gjort det. Hade istället åkt kommunalt. Tycker inte att du är löjlig som tänker så.

• Carlosmami

Om det ska hända något så kmr det hända i hemmet, ute, i bilen, i flygplanen.. Lita på din egna magkänsla. I många länder finns det knappt bilstolar.. Köp en billig begagnad o ta med? Kan väl va bra å ha också om ni ska åka någon annanstans sen.. eller så e det bara sälja den igen. Man kan även hyra. Eller så struntar du i det.. men se till att du är nöjd.

• XieXie

Av ren princip skulle jag inte göra det här hemma men å andra sidan har vi rest i länder med våra barn där det inte finns bilbarnstolar och inte heller kollektivtrafik. Med andra ord hade jag försökt lösa det men annars troligen åkt ändå. Fiinns alternativet att personen hämtar bagaget och en förälder åker kollektivt med barnet till slutmålet?

Svar på tråden 3 ½ åring utan rätt bilbarnstol i 10 min?