30+ och knappt några tänder kvar!
Jag är kvinna, 30+ och har knappt några egna tänder kvar. I överkäken har jag tandprotes som sitter fast med klister samt i en enda tand som håller fast protesen. I underkäken har jag tandlossningsdrabbade tänder, men inga kindtänder. Men det syns inte att det är så illa som det är.
Hur kunde det bli så här?
Jag har varit storrökare, gått på mediciner och så finns det ett genetiskt underlag. En förälder till mig, (som jag knappt har någon kontakt med), förlorade alla sina tänder före 30 års ålder.
Igår kväll hände det som inte fick ske: tanden i överkäken som hållit fast tandprotesen, brast en bit när jag åt. Den var också tandlossningsdrabbad och sitter nu extra löst. Det gör ont att äta och ont gör det också när jag stänger igen käkarna.
Det är svårt att äta. T ex kan jag inte äta äpplen på vanligt sätt. Jag kan inte tugga av saker, för det smärtar oerhört där protesen sitter och så är det oerhört genant när man ska gå till doktorn och de ska titta i halsen på en, och man gapar och de får se hur det ser ut. Jag är rädd att misstas för att vara missbrukare.
Jag ska försöka ansöka om att få implantat-tänder, men jag har hört att även dem kan lossna.
Någon annan som också har det som jag? Jag känner mig så ensam!