• rj5o0

    Rastlös speedad snart fem-månaders

    Nu har min lille bebis gråtit jättelänge på kvällen. Han har varit så stökig och jag börjar undra vad det är.
    Kanske behöver han sova mer på dagen? Eller så är han överstimulerad eller understimulerad eller så händer det något som jag inte vet vad det är rent fysiologiskt eller så....suck!
    Plötsigt känner jag mig jätteosäker som mamma och undrar om jag gör något fel med honom!
    Varför kan han inte sitta lugn hos mig som andra i hans ålder? Han är så speedad!
    Jag försöker lugna honom men då blir han ännu mer grinig.
    Jag tycker det verkar som att han behöver sova och han försöker också ta bröstet men kan inte varva ner så det går inte. Ibland när han är så trött så får man försöka flera gånger. Hungrig och trött verkar krocka lixom. Men det beror mycket på att han är så intensiv hela tiden och inte tar det lungt.
    Han kan inte ta bröstet heller i lugn och ro när jag träffar andra. Han blir maximalt rastlös om jag pratar med andra, även telefon, och då menar jag en halv minut.

    Jag är mycket själv med honom och ger då mycket uppmärksamhet och stimulans, kanske för mycket? Väljer bort allt annat och är med honom, men nu börjar jag att vilja kunna se lite på teve till exempel, men jag kan aldrig se ett helt program ( en humorshow på en halvtimme, menar jag då.) han gnäller och börjar stöka tills han börjar grina. Då måste jag resa mig upp med honom för att han ska sluta.
    Hör att andra kan lämna dem i hela tio minuter, det skulle aldrig gå för mig. Han har lite lynnigt humör nu tycker jag! jag försöker ge honom massage och han gillar absolut inte det.
    Jag känner mig ledsen över att han inte kan vara med mig på ett avspänt sätt. Det känns som att han inte kan det. Vad gör jag för fel?Visst, jag tycker jättemycket om att busa och leka med honom och jag uppmuntrar honom att träna sig i olika rörelser, och vill ge honom mycket stimulans och har också velat det eftesom det har kännts som att han har velat det, annars blir han så grinig. Han har vait så här sen han var tre månader. När alla satt och ammade sina barn, eller så sov de i soffan på bvc, då stod min bebis upp i knät och brölade, och ville lixom också prata! Visst det var ju gulligt och kul till en början men nu börjar det kännas jobbigt!

    alltså för att summera upp det som jag upplever som ett problem: han vill ha massor av stimulans som han sen blr så trött av att han varken kan äta sova eller ta det lugnt med mig. hela tiden!
    vad kan det vara? Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Rastlös speedad snart fem-månaders
  • karro17

    hej min flicka har alltid varit social och att det känns som att man måste begränsa intrycken, och jag vet det var en period vid fem månader som hon ville vara ifamnen helatiden, men det har gått över.
    Vi lägger henne vid sexhon somnar en halv timma senare , det är klart att skulle jag skoja till det så skulle hon hålla sig vaken och det är så om hon får mycket intryck så hoppar hon över att sova på dagarna.
    vi försöker vara noga med att hon får en viss mängd sömn varje dag annars blir hon också stirrig.
    sedan hon var ungefär som din gammal så har jag bara kunnat amma liggandes och bäst går det om jag har det lite mörkt och lugnt.
    jag använder min bärsele mycket och har henne alltid vänd inåt för att minska intryck.
    samtidigt blir hon gnällig om det blir för tråkigt så något behöver man göra varja dag en promenad tex är alltid lugnande för henne.
    det blir bättre lägg i säng honom på kvällen så får du egen tid då.
    mvh

  • rj5o0

    Tack för svar! Han somnar ända som han ska på kvällen men när han somnat så märker jag hur utmattad jag själv är. Jag får inten egentid för jag sitter bara och stirrar tomt framför mig tills att jag orkar gå och lägga mig. Sen känner jag att jag borde skura golven för de är så skitiga och jag kommer på att jag inte ätit på hela dagen för att det har varit så stissigt. Så är det nu. Jag borde äta middag och föröka tvätta lite kläder, men nu sitter jag och grubblar på det här.
    Skönt ändå med den här saiten, all så trött jag än är kan jag få lite input själv en stund och få hjälp med nya tankar och feedback. Jag är visserligen tii 99 % på spädbarns sidorna men har börjat kolla in lite annat, behöver ju pausa lite från spädislivet några minuteri alla fall!

  • Anonym (Mommyy)

    Hej! 


    Efter att ha scrollat en hel del på nätet så kom jag fram till ditt inlägg och herregud det är som att jag skrivit det själv. jag är precis samma sits med min 5 månaders och det har verkligen varit så sen han var 3?jag känner mig så otroligt hjälplös vissa tillfällen och allt är så extremt krävande. Kände att jag var tvungen att bli medlem här för att kunna svara i tråden! hittade du ljuset i tunneln tillslut? 😅 

Svar på tråden Rastlös speedad snart fem-månaders