• Krake

Adoptera som förstahandsalternativ - finns ni?

Hej, jag är nyfiken eftersom jag kommer från en familj med både adopterade och hemgjorda barn.

På 70-talet var det inte helt ovanligt att folk valde att adoptera av andra skäl än barnlöshet. Idag finns ju singeladoptioner, men det är ju också på ett sätt pga barnlöshet.

Jag undrar, finns det idag några som väljer att adoptera istället för att skaffa biologiska barn?

Moster, inte monster.
  • Svar på tråden Adoptera som förstahandsalternativ - finns ni?
  • BabyHope

Jag har en önskan om både adopterade och biologiska barn.

Om man får drömma så vill jag adoptera både inom och utanför Sverige.

/ BabyHope

• Thalis
    Krake skrev 2010-11-30 12:33:34 följande:
    Hej, jag är nyfiken eftersom jag kommer från en familj med både adopterade och hemgjorda barn.

På 70-talet var det inte helt ovanligt att folk valde att adoptera av andra skäl än barnlöshet. Idag finns ju singeladoptioner, men det är ju också på ett sätt pga barnlöshet.

Jag undrar, finns det idag några som väljer att adoptera istället för att skaffa biologiska barn?
    Det beror mycket på hur och vad du menar!?

För oss var vår dotters adoption ett förstahandsval även om vi försökt med biologiska barn innan.
    För var det inte så ovanligt med adoptioner av humanitära skäl, något som jag tycker är fel.
    Så hur menar du?
    Snart mamma- igen!!
  • Tuffen

Det är nog inte förekommande numera, eftersom köerna är så långa.

• Krake
    Thalis skrev 2010-11-30 13:23:44 följande:
    Det beror mycket på hur och vad du menar!?

För oss var vår dotters adoption ett förstahandsval även om vi försökt med biologiska barn innan.
    För var det inte så ovanligt med adoptioner av humanitära skäl, något som jag tycker är fel.
    Så hur menar du?
    Jag menar om man aktivt väljer bort att (försöka) göra "bio-barn" till förmån för att adoptera.

Mina föräldrar, t ex, hade redan fått ett hemgjort barn och valde sedan att adoptera nästa.
    Moster, inte monster.
  • Tap dancing mum

Vi valde att adoptera utan att försöka få hemmagjorda barn av hälsoskäl. Skulle vi blivit nekade adoption, skulle vi kanske försökt ändå.

• Zeitgeist

Om det bara hade varit upp till mig så hade adoption helt klart kunnat vara förstahandsalternativet, fast med tanke på köerna och kostnaden vet jag faktiskt inte om jag hade haft det som förstahandsalternativ om jag hade haft lätt för att bli gravid.

• Dimes

Nu vill ju jag inte ha barn - men om det av någon anledning skulle komma att ändras, så skulle jag kunna välja adoption som förhandsalternativ, absolut.

www.holymotherofcow.blogg.se - Assumption is the mother of all fuck-ups.
  • Maganda

Hej jag och min man väljer adoption som första hands alternativ utan att tidigare ha försökt få biologiska barn eller ha någon aning om ifall vi har svårt för att bli gravida. Vi vill adoptera släktingbarn och det känns helt klart som det rätta. I framtiden är det möjligt att vi försöker få biologiska barn eller adoptera syskon.

• wanie

Javisst finns vi!!Vi adopterade  för ett par år sen utan att veta om vi kunde få biologiska.Och nu väntar  vi vårt första biologiska.

Svar på tråden Adoptera som förstahandsalternativ - finns ni?