• pappalars

Extremt behov av Råd!!!!

I september fick jag reda på att jag ska bli pappa, galet kul tänkte jag. men nu har min flickvan blitiv tokig, jag vet hormoner o allt, men elak och tokig och speciellt orationellt.. hon bor ute i skogen utanfor en liten by i irland, och tvingar mig att  flytta hit, från stockholm. ingen disskution, jag har ett bra jobb i sthlm, bra lägenhet, bättre bidrag (bostads, barn, mammapenning) i sverige, speciellt nu med  irlands ekonommiska kris, det hon kommer med är att barnet kommer få bo ute pa landet som är det mest självklara plus att hon har ett barn innan med en annan man (mannen är alcolist och gjort hemska saker mot henne) .vi kommer få bo hos hennes mamma med barnet i ett litet hus. suck.
    hon vägrar lyssna se på dom positiva aspekterna... vad ska jag ta mig till?

vi forsätter med det emotionella, hon äcklas av mig. vill inte röra mig, inget sex (dock är det inte viktigt nu förstår jag)  var där förra veckan, fick inte en enda kyss av henne, försökte få några med motades bort. hon kastar pussar över sin dotter kramar och myser hela tiden, medanst jag är en skugga, hon har inte sagt något snällt till mig nu på 3 månader. mår skit, har pratat med henne och hon förklarar att hon inte känner något längre, att vår romantiska tid är förbi, fan det har bara gått ett år sen vi blev ihop.

Sen så vill hennes 3 åring sova i sängen heeeeeela tiden. ibland är inga problem (mardrömmar, sjuk dyl.), men hon vägrar sova i sin egna säng, hon somnar där men sen börjar gallskrika och min tjej får hämta henne. har sagt att jag är emot att samsova när jag flyttar dit, har förstått att hon vill ha vår nya bebis i sängen pga sömnen, men vi kan inte vara fyra i sängen, vart är det intima?!? hon har sagt att om hennes dotter och vårt barn vill sova i sängen tills dom blir 10 så ska dom få göra det!
    Anser att ett barn som är trygg i sitt egna rum utvecklas till en starkare individuell person. 
    Har sagt att jag får kanske ta till gästrummet pga att jag inte kan sova när hennes 3 åriga dotter sparkar och skriker på natten när mamman vänder sig som i sängen. 
    (hon måste ha KONSTANT uppmärksamhet nu - även när vi sover)

jag har satt mig i en knivig situation där jag kommer lämna mitt land, min lägenhet, mina vänner, mitt jobb jag älskar och min mamma (som lämnas ensam kvar) till ett hus i skogen, ett lågbetalt jobb, bidrag, inga vänner (inga att lära känna - kommer jobba med hennes mamma) till en tjej som just nu inte vill ens ta i mig med tång, vill inte ha någon romantisk situation senare, sätter mig sist i familjen, och anser att mitt jobb som pappa är att jobba och försörja familjen, INGET annat. såklart kommer jag få ett litet underverk, men jag kommer inte hinna spendera tid med lillen, pga att jag måste jobba extra för att få ihop att försörja 4 personer.(+ mamman)

vad ska jag göra? funderar på att ge det ett år sen flytta hem om jag e totalt deprimerad, få tillbaka mitt jobb (tar tjänsteledigt) får tillbaka min lägenhet, mitt liv o mna vänner, sen försörja därifrån.

och snälla inga moral mammor, jag vet att ni vill skriva om hur jag ska bita ihop o vara man stå för mitt kast. 

jag gör det, men LÄS och förstå min text.

Tack på förhand för alla svar! MVH  - Lasse. 
  • Svar på tråden Extremt behov av Råd!!!!
  • Big Papa Mac

Shit mannen...

Vilken soppa. Som sagt, varför man vill föda sitt barn i Irland istället för i Sverige förstår jag inte... Förmånerna vi har här går väl inte att jämföra på samma karta...

det låter som om hon behandlar dig som en sorts slav. Du måste sätta ner foten! Däremot kan jag inte svara på hur du ska göra med barnet. Svårt. Självklart vill du vara nära ditt barn, men att samtidigt ge upp allt. Jag vet inte hur jag själv skulle göra. 

• hejasverige90000

Kort svar: Lämna henne medan du kan.

• Haglez

Svårt läge! Är benägen att hålla med hejasverige.
    Verkar som er ralation bara  kan bli värre.

Vill du nu ändå va ihop med henne så måste det vara under bättre förhållanden: säg åt henne att om hon tror hon kan älska dig så är hon välkommen att flytta till Sverige (vilket antagligen inte kommer funka men det är ändå ett anständigt erbjudande) -med barn och alltihop -dina förutsättningar att lösa det här ekonomiskt är mkt bättre. Utred vad som går att göra i form av delad vårdnad (om det finns ngn lösning?). Förbered dig på att betala underhåll (det är antagligen det hon är ute efter) -försök förvissa dig om att det kommer barnet till godo. Slutar det med att du får betala underhåll mot din vilja så bli inte bitter. Försök istället få någonting ut av det.

• pappalars

tack, så det verkar inte finnas någon lösning med o flytta dit, strider med känslorna att jag känner mig som att jag REDAN ska lämna min tjej och barn. det är i boken en DÅLIG pappa. men jag ska ge det ett år av mitt liv, det kan väl inte hon bli förbannad på? har i allafall försökt.
    2 månader kvar i sthlm. 

• pappalars

Tog upp iden igen om att hon o barnet kunde flytta hit, hon började o skrika, fick sen ett sms som det stog; " ska till läkaren på måndag, om mina värden är dåliga, o jag e stressad som kan skada barnet ere ditt fel"

• jfsebastian

Lasse, hon är mer eller mindre galen.
    Jag skulle ducka så länge jag kunde.
    Det kanske kostar dig mindre att bara betala underhåll, än att en relation med henne kostar dig själen, hälsan och förståndet.
    När man kliver in i en relation ska det kännas bra, inte som du känner det.

Lycka till mannen

• Big Papa Mac
    pappalars skrev 2010-12-06 09:21:25 följande:
    Tog upp iden igen om att hon o barnet kunde flytta hit, hon började o skrika, fick sen ett sms som det stog; " ska till läkaren på måndag, om mina värden är dåliga, o jag e stressad som kan skada barnet ere ditt fel"
    Ärligt talat, mannen.

Hon verkar ju läskig... 
  • uff

det går att vara en bra pappa på avstånd men se upp för tjejen hon kommer att trycka ner dig i underjorden
    vill hon inte ha dig nu när hon väntar ditt barn kommer hon troligtvis bara att vilja ha pengarna och den tiden är väl förbi när mannen var tvungen att försörja alla..
    har varit med om liknande situation och det har inte varit kul..

• Knox

Jag är nyfiken på hur det har gått för dig Lasse och jag tror inte jag är ensam om att vara det.

• pappalars

flyttar om 2 veckor, kommer ge det ett år (KANSKE) får se, kommer inte att vara på henne, låte henne komma till mig för närhet kan se det som att jag åker in på lumpen / fängelse i några månader, har löst med att jag har uppehåll ifrån mitt jobb ett år plus lägenheten ett år. så det e säkrat.
    ska även låtsas som att jag försöker ha det bra där, t.ex gå ut med "polare" dra till nått café och sitta o kolla på film på min laptop, för att senare låte några av folket i byn se mig sitta där för att ryktet skall komma till tjejen och hon får reda på att jag bara går ut för att låtsas som att allt e bra.
    låter som en sjuk plan men man får mycket tid och tänka på hur man ska kunna dra tillbaka till svearike genom att ge henne skuldkänslor att hon tagit mig dit. och skulle hon skita i att jag sitter själv och inte bry sig om min ensamhet så är det ett lätt val att dra.
    men som sagt kommer verkligen att försöka ett tag, se om det blir bättre... ger en brief om en månad eller två hur det går. gör det iaf för min dotter (fick reda på det förra veckan, hon ringde sen har hon inte svarat i telefon på 6 dagar, jippi)

men fuck alla mina vänner stöttar mig här, dom har sagt att dom kommer att hämta mig om ett halvår om jag inte mår bra, har gett dom tillstånd att säga rakt ut vad dom ska göra för tjejen, dom känner mig bäst och ser hur jag kommer må, för det som kan hända e att man blir så nertryckt att man förlorar sig själv.

har nu även bestämt för att sova i ett gästrum, hellre sova själv än att sova i en stor säng i ett hörn ensam... min filosofi, heller själv än ensam.

tack alla för era underbart ärliga raka råd.
    /Lasse 

• Memnok77

Ok att tjejer blir rätt märkliga ibland när de är gravida men det där låter inte alls bra. Tror att det är rätt beslut av dig att testa på det i alla fall.

En liten fråga: Hur var den här tjejen innan hon var gravid?

• Hippocrates

Jobbig situation.

Du ska inte lägga ner din själ i ett förhållande som är som du beskriver. Du kan lägga ner din själ i ett föräldrakap. Ditt barn kommer inte få en bra uppväxt i ett dåligt förhållande.

Undrar lite som Memnok77 hur hon var innan graviditeten?

• BTD

oj oj oj, har du känslor för tanten eller kan du dumpa?

Du kommer ständigt att få omgås med alkisexet på alla högtider....

tahand om barnet när det kommer, sedan kan du alltid hoppas på att de klarar pendlingen att hämta barnet varrannan vecka.

• Vibekes Pappa

Jag hade ju aldrig gått med på hennes vilkor. Ska du verkligen offra allt för att flytta till inget. Det är ju sin sak om du hade flyttat till samma förållanden som här hemma. Hon verkar ju inte direkt ha ett drömliv där borta så hon hade ju kunnat flytta till Sverige, egentligen. Men när kvinnor blir gravida så förvandlas en del till monster och en del till änglar. Tyvärr så verkar du ha fått ett monster.
    Vi får ju hoppas att det löser sig för dig därborta på Irland.

• singelfar

heder åt dej att du försöker,, men förstår den dagen du gräver en tunnel därifrån,,,

håll oss uppdaterade här

• silverpil

Det är en riktigt tuff situation Lars, jag lider med dig. Gött att du har bra vänner som stöttar dig!

Kungligt att du överväger att ge det ett år... det är alltid bättre att finna sig i en  i situation ett tag innan man tar betydelsefulla beslut.  Vore kul att höra hur hon var innan graviditeten, det kanke bara är en prefödsel nojja som sagt och allt återgår till det normala när graviditeten är över!?

Du måste docl seriöst försöka få henne att förstå att du ogillar hennes beteende så att hon inte tar för givet att det går att bestämma allt utan diskussion. VAR INTE FÖR SNÄLL!  Du gör som du vill naturligtvis, men jag tror inte det är bra att köra martyrlinjen och låtsas. Försök att vara där för henne och visa helhjärtat att du verkligen bryr dig om du överväger att ge det ett go. Kanske börja med att snacka lite lätt om skaer som inte är direkt länkade till situationen och sen glida in på ämnet när det känns bra... finns det nått kul du kan göra med dottern? det kanske kan vara en bra grej att se om saker kan förändras med tjejen... oavsett vilket, kör på det du sälv känner är rätt. 

Hoppas det löser sig för dig mannen!
    /SP 

• Bobster83

Tuff situation! Jag tror att jag inte skulle dra dit o lämna allt här, vänner, jobb mm. Hon verkar vara knäpp och bryr sig inte om dig alls! Tyvärr inget bra föutsättning att bli föräldrar och bäddar för problem och bråk som blir neg för barnet framöver. Då är det bättre att betala underhåll och träffa barnet ibland. O andra sidan är alkisexet mycket värre för främst ditt barn då det får ett dåligt exempel på vad en pappa är.

Lycka till om du orkar ett år! Hoppas det löser sig på nåt sätt.

• Danielo

Hallå Ts !

Förstår hur du har det, jävligt bra idè till att ge det 1 år, Men jag personligen hadde inte flyttat dit,
    Hon låter smått galen, får en käsnka att hon är typ :S Mig mig mig mig mig och inte dig, om du förstår hur jag menar, Prata ut med henne riktigt ordentligt! få henne till att fatta hur du känner och tycker, i ett förhållande för mig är men 2. inte 1.. ge det som du sa 1 år till, blir det inte något drastikt förändring då hadde jag dumpat henne.
    Men kan oxå förstå att du inte vill det, men om det skall funka då skall det vara jämt i ett förhållande, hon skall inte bestämma allt,

Kanske blev lite galet det jag skrev nu men jag medlider med dig fullt ut och känner faktiskt igen mig oxå.

Lycka till och ta det lungt !

Om du bestämmer dig för att move on, Lycka till att hitta en tjej som verkligen lyssnar på det du vill hehe

Svar på tråden Extremt behov av Råd!!!!