• MrM

Ansvar för barn som man bidragit till

Jag började fundera lite på hur folk ser på ansvaret för barn som man varit med om att "ta fram". Jag inbillar mig att de flesta tycker att en man som haft sex med en kvinna har fullt ansvar för eventuella barn som blir resultatet av denna kopulation oavsett om syftet var att producera ett barn eller inte och oavsett om man gjorde försök till att skydda sig med preventivmedel. Någon form av "har man gett sig in i leken så får man leken tåla"-resonemang. Rätta mig gärna om du är av en annan åsikt här.

Min fråga är nu om en man som donerat av sina spermier skall anses ha samma ansvar för barnen som blir till? Syftet här är ju faktiskt att producera ett barn men man har en förhoppning om att någon annan skall ta hand om avkomman. I vissa fall är det ensamma mödrar som vill ha barn i andra fall är jag övertygad om att det finns havererade förhållanden där den tilltänkta pappan inte tar sitt ansvar. Har mannen i det här fallet rätt att avskriva sig allt ansvar för barnet eller har man även här ett absolut ansvar för sin säd?

I det förstnämnda fallet brukar man ju hänvisa till barnets rätt till båda sina föräldrar och rätten till en tryggad uppväxt. Är det något som skiljer sig i det senare fallet?

Mvh

• Svar på tråden Ansvar för barn som man bidragit till
  • Lei

Du har  ju rätt att vara helt annonym som spermadonator om du lämnar dem på en spermabank så du har inget ansvar alls om det inte är så att bägge parterna är med på att göra det för att skaffa detta barn ihop. Inte ens om du väljer en specifik donator som är en fysisk person du känner men du skaffar barn själv av egen fri vilja och denna man enbart "hjälper" dig kan du kräva att han sen ska vara delaktig då denna man gjort det för din skull, inte för att han vill fortplanta sig.

• MrM

Jag var inte ute efter vad lagen säger i detta fall utan hur folk resonerar kring frågan. I inget av fallen som jag jämför är mannen intresserad av att skaffa barn. I det förstnämnda fallet är det en ren olyckshändelse och i det andra fallet förväntar man sig att någon annan skall ta hand om barnet men av någon anledning saknas det en frivillig far i slutänden. Är det viktiga vad som verkligen händer med barnet i båda fallen eller spelar det någon roll hur situationen uppstod?

Jag blev inspirerad av en tråd igår där en man skulle blivit lurad av en kvinna att göra henne gravid och även om alla fördömde kvinnans agerande så verkade de flesta vara överens om att mannen hade ansvar för barnet oavsett uppsåtet. Min fråga är alltså om mannen har någon form av absolut ansvar för avkomma som skapats från hans säd eller om det på något sätt beror på uppsåtet? Och givetvis någon form av argumentation runt ställningstagandet.

Mvh

• isisisis

Det är ju inte alls samma sak.
    När man donerar spermier eller ägg frånsäger man sig ALLT ansvar över det blivande barnet (om det blir något).
    Annars förlorar man liksom poängen med att donera,då kunde man lika gärna ha utlåning av barnen liksom.
    Eller fodervärdar.
    Du spekulerar i vad som händer med förhållanden sedan,vid donation?
    Vad händer vid vanliga separationer? Det finns inga garantier.
    Eller ensamdonationer? Finns det inte ensamstående som klarar sina barn förträffligt ,även om det inte är det ultimata.Det får ju den ensamma föräldern kompensera!

• MrM
    isisisis skrev 2010-11-30 07:39:10 följande:
    Det är ju inte alls samma sak.
    När man donerar spermier eller ägg frånsäger man sig ALLT ansvar över det blivande barnet (om det blir något).
    Annars förlorar man liksom poängen med att donera,då kunde man lika gärna ha utlåning av barnen liksom.
    Eller fodervärdar.
    Du spekulerar i vad som händer med förhållanden sedan,vid donation?
    Vad händer vid vanliga separationer? Det finns inga garantier.
    Eller ensamdonationer? Finns det inte ensamstående som klarar sina barn förträffligt ,även om det inte är det ultimata.Det får ju den ensamma föräldern kompensera!
    I fallet med en man som ofrivilligt gör en kvinna gravid så verkade det dock som att de flesta ansåg att barnets rätt till en far överskuggade alla andra faktorer i sammanhanget medan jag tolkar det som att barnets rätt till en far inte är lika viktig i donatorsfallet. Då en kvinna som lurat till sig en graviditet skulle mannen ha ett större ansvar för barnet än i fallet då han frivilligt hjälpt en kvinna att bli med barn? Jag vet inte om du nödvändigtvis skulle gjort samma ställningstagande i det första fallet som alla andra gjorde men det fanns en stark samstämmighet i den tråden och det är därför som jag vill ställa de två scenarierna mot varandra.

Mvh

Mvh
  • Pentagram

För min del handlar det om att spermadonation är en legalt formaliserad procedur. Det är inte som att parterna har sex på fyllan och mannen sedan säger "Va f-n, hon sade att hon använde piller och nu vägrar hon abort!" utan här har det skrivits kontrakt, skötts på ett kliniskt vis osv. Man kan definitivt argumentera för att även ett barn tillkommet via spermadonation har rätt till sin far men i det här fallet har vi valt att, via den här formaliserade proceduren, låta modern å barnets vägnar avskriva sig alla sådana rättigheter.

• MrM
    Pentagram skrev 2010-11-30 08:59:54 följande:
    För min del handlar det om att spermadonation är en legalt formaliserad procedur. Det är inte som att parterna har sex på fyllan och mannen sedan säger "Va f-n, hon sade att hon använde piller och nu vägrar hon abort!" utan här har det skrivits kontrakt, skötts på ett kliniskt vis osv. Man kan definitivt argumentera för att även ett barn tillkommet via spermadonation har rätt till sin far men i det här fallet har vi valt att, via den här formaliserade proceduren, låta modern å barnets vägnar avskriva sig alla sådana rättigheter.
    Inte för att jag nödvändigtvis är av en annan åsikt men vari ligger den stora skillnaden om en kvinna uppsåtligen lurar till sig en graviditet? Jag skulle vilja kalla det en form av avtal också om än mindre formellt. Pacta sunt servanda?

Jag har inga problem med att se de lagliga skillnaderna i detta men jag tycker nog att resonemang som bygger på någon slags högre värderingar om barns rättigheter behöver vara konsistenta för att ha någon trovärdighet. Är det endast formkrav på avtalet som skall borga för ett barns rättigheter så upplever jag det som ett ganska tunt argument.

Handlar det om att skydda barnet? Handlar det om att skydda modern oavsett hennes agerande? Handlar det om att straffa/belöna mannen baserat på dennes uppsåt?

Mvh
  • isisisis
    MrM skrev 2010-11-30 09:12:35 följande:
    Inte för att jag nödvändigtvis är av en annan åsikt men vari ligger den stora skillnaden om en kvinna uppsåtligen lurar till sig en graviditet? Jag skulle vilja kalla det en form av avtal också om än mindre formellt. Pacta sunt servanda?

Jag har inga problem med att se de lagliga skillnaderna i detta men jag tycker nog att resonemang som bygger på någon slags högre värderingar om barns rättigheter behöver vara konsistenta för att ha någon trovärdighet. Är det endast formkrav på avtalet som skall borga för ett barns rättigheter så upplever jag det som ett ganska tunt argument.

Handlar det om att skydda barnet? Handlar det om att skydda modern oavsett hennes agerande? Handlar det om att straffa/belöna mannen baserat på dennes uppsåt?

Mvh
    Handlar inte din frågeställning om donation?
  • Pentagram

När det gäller att "lura till sig" graviditeter så har ändå mannen gått med på att ha sex. Han är medveten om vad han gör och att han gör det. Visst, han kanske räknar med att det inte blir barn men det finns ingen garanti för att han har fel (och det naturliga konsekvensen är att det BLIR barn). Det finns heller inget i sammanhanget som säger att kvinnan inte gjort vad hon kunnat för att inte bli gravid, heller. Preventiva åtgärder fungerar inte alltid och jag skulle säga att det är oskäligt att kräva abort om sexet leder till en oönskad gravididet.

En närmare jämförelse vore väl om ett par har sex och de gjort en överenskommelse om att ett eventuellt barn skall vara moderns endast, och att fadern är friskriven allt ansvar. Jag är högst tveksam till den sortens uppgörelser, dock, eftersom det rör en tredje part som inte kan göra sin vilja hörd i sammanhanget MEN jag kan till nöds acceptera det hela om det sker via en väldigt formaliserad procedur...spermadonation.

Så, jo, i mitt fall handlar det i första hand om ett formkrav. Det här formkravet är dock lite mer omfattande än att det handlar om en "simpel" uppgörelse. Jag förväntar mig att donatorns hälsa är utredd, liksom mottagarens ekononomiska och sociala förutsättningar. Rent generellt sett är jag heller inte främmande för att barnet skall ha rätt att få veta identiteten på sin biologiska far i ett senare skede (jag är medveten om att spermadonation kan fungera annorlunda rent praktiskt än vad jag personligen anser vara acceptabelt).

• MrM
    isisisis skrev 2010-11-30 09:20:48 följande:
    Handlar inte din frågeställning om donation?
    Den handlar om att jag försöker förstå hur folk resonerar. För mig känns detta som en diskrepans i en argumentation och jag vill veta vad det är för bakomliggande orsaker/antaganden som gör att man i ett fall resonerar som att barnets rättigheter överskuggar allt och i ett annat fall anser att dessa rättigheter är förhandlingsbara.

Mvh
  • MrM
    Pentagram skrev 2010-11-30 09:29:42 följande:
    När det gäller att "lura till sig" graviditeter så har ändå mannen gått med på att ha sex. Han är medveten om vad han gör och att han gör det. Visst, han kanske räknar med att det inte blir barn men det finns ingen garanti för att han har fel (och det naturliga konsekvensen är att det BLIR barn). Det finns heller inget i sammanhanget som säger att kvinnan inte gjort vad hon kunnat för att inte bli gravid, heller. Preventiva åtgärder fungerar inte alltid och jag skulle säga att det är oskäligt att kräva abort om sexet leder till en oönskad gravididet.

En närmare jämförelse vore väl om ett par har sex och de gjort en överenskommelse om att ett eventuellt barn skall vara moderns endast, och att fadern är friskriven allt ansvar. Jag är högst tveksam till den sortens uppgörelser, dock, eftersom det rör en tredje part som inte kan göra sin vilja hörd i sammanhanget MEN jag kan till nöds acceptera det hela om det sker via en väldigt formaliserad procedur...spermadonation.

Så, jo, i mitt fall handlar det i första hand om ett formkrav. Det här formkravet är dock lite mer omfattande än att det handlar om en "simpel" uppgörelse. Jag förväntar mig att donatorns hälsa är utredd, liksom mottagarens ekononomiska och sociala förutsättningar. Rent generellt sett är jag heller inte främmande för att barnet skall ha rätt att få veta identiteten på sin biologiska far i ett senare skede (jag är medveten om att spermadonation kan fungera annorlunda rent praktiskt än vad jag personligen anser vara acceptabelt).
    Tack för ditt svar.

Mvh
Svar på tråden Ansvar för barn som man bidragit till