• M1982

PCO-S?? Experter se hit...

Hej!
    Skulle vilja höra vad ni har för era tankar och synpunkter kring "min historia".
    Jag och min kille 'r mitt uppe i bebis-verkstaden. Jag har långa och oregelbunden menscykel, vände mig därför till en gynokolog. Han sa att jag hade PCO-S, vilket han grundade på att jag har långa och oregelbundna cyklar samt då han såg att jag hade typiska PCO-äggstockar. Han sa att när man har PCO-S så har man oftast ingen ÄL och jag fick därför provera och pergotime utskrivet.

Jag är dock ganska säker på att jag ändå har ÄL. När jag slutade med mina p-piller fick jag igång mensen utan problem. Fick mens efter 35 dagar. 3 veckor senare fick jag positivt utslag på ÄL-test, och jag blev då gravid. Hade jag inte blivit gravid hade alltså även den menscykeln blivit 35 dagar. Dessvärre fick jag MA och var tvungen att göra en skrapning. Fick sedan mens efter cirka 8 veckor. Cykeln därefter var 36 dagar, nästa cykel 35 dagar. Den tredje och fjärde har dock varit längre, 46 dagar och 40 dagar. Anledningen till att jag tror att jag har ÄL är: 
    1. Får ÄL-flytningar
    2. Får alltid positiva ÄL-test (CB-digital)
    3. Tempen går upp cirka 0.5 grader och sjunker sedan när jag får mens
    4. Jag får alltid mens 15 dagar efter att ÄL-tester har visat LH-stegring

Tror ni att jag har PCO-S? Jag vet att jag borde lita på läkaren som ställde diagnosen och att jag inte skulle ha fått pergotime utskrivet om det inte var så att jag hade problem med ÄL. Men jag blir fundersam, när jag läser här på FL så verkar det som de flesta som har PCO i princip aldrig få mens? Jag får ju ändå ganska ofta och är som sagt var ganska säker på att jag har ÄL. Vad tror ni?

• Svar på tråden PCO-S?? Experter se hit...
  • apricos

Min historia är väldigt lik din, Min läkare berättade att äggen kan bli "övermogna" det gör att en graviditet blir möjlig om man prickar rätt men kan leda till missfall då ägget inte är friskt.
    Sen berättade han att en cykel över 40 dagar oftast saknar ägglossning.

PCO är även något som blir bättre med åren, Kvinnor med PCO har lättare att bli gravida och får gämnare cykler vid 35.

Jag får oftast ett positivt resultat med stickor så där kan jag inte hjälpa dig.

• Lille Gris

Jo självklart kan man ha ägglossning trots att man har PCO-s. Dock är det vanligt att man inte har det när man har långa cykler, utan att man får mens pga att slemhinnan blir för tung och faller ut av vikten. Men har du tydliga symptom med temphöjning och allt, och får mens ca 2 veckor efteråt så har du troligtvis äl.
    Det stora problemet med PCO-s och oregelbundna cykler är att veta NÄR man har ägglossning, att försöka planera en graviditet är i det närmaste omöjligt men har man tiden och orken att chansa och vänta på att "blir det så blir det" så kan man ju göra det. Ett annat problem när man har långa cykler är att livmoderslemhinnan hinner bli gammal vilket kan göra det svårare för ett ev befruktat ägg att fästa. Fördelarna med att styra cykeln med läkemedel är ju att man vet att slemhinnan är fräsch och vet lite mer noggrant när man har störst chanser till befruktning.

Har du nyligen slutat med p-piller så är det vanligt med PCO att cykeln rullar på ganska normalt i början för att sen bli glesare och glesare. Även efter graviditet/MF kan de hormonerna både störa och ställa rätt cykeln ett tag.

Innan jag fick barn hade jag "cykler" på alltifrån 35 till över 100 dagar. Men sen sonen föddes har det stabiliserats hyfsat (just nu i alla fall) på 60 dagar. Och jag har också tydliga äl-symptom 14 dagar innan mens så jag är rätt säker på att jag har äl.

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • M1982

Tack för era svar!
    Lille Gris: Mina cyklar var ju hyfsat korta och regelbundna precis efter att jag slutade med p-piller och efter MA, så det beror säkert på som du skrev p-pillerna och graviditeten. Jag är tacksam för att jag fick provera och pergotime utskrivet, men det känns som det gick lite för lätt eftersom jag som jag skrev lyckats bli gravid ganska omgående efter p.piller stopp samt att jag hyfast säker på att jag trots allt har äl. Fick du också pergotime utskrivet? Tog det lång tid innan du blev gravid?

• mammaNena

min gyn berättade för mig att även om man får utslag på äl test så betyder inte det att man ändå släpper ett ägg. Utan att i sista sekund så väljer kroppen på något vis ( vi pratade inte så ingående om det, och detta är några år sedan) drar tillbaka ägget, men då har ändå en viss mäng hormon gått ut att det _borde_ vara ägglossning.
    jag hade äl 1 gång om året ungefär

• Geffan

Din kropp kan reagera på det vis som den ska" göra när man har ÄL även om det aldrig blir någon. Även om man har pco så kan man ha ÄL . Min läkare säger att använda ägglossningstest är att slänga pengar i sjön om man har pco för det kan tydligen visa när som att man har ÄL ,missvisande resultat.Alla har olika grad av pco, kroppen kan funka bra för att sedan komma in i en svacka, mycket har med kost och motion att göra.

Beklagar ditt MA och hoppas verkligen att ni lyckas i bakandet =)

• CoolJen

Tycker dina cyklar låter hyfsat normala. Såna mellanrum(ca 40 dagar) får jag då jag tycker mensen är regelbunden och även då kan jag få äl. Detta händer då jag håller kosten och motionerar regelbundet.

• M1982

Jag har också hört att man inte skall använda äl-tester när man har pcos eftersom dom kan ge missvisande resultat. Men jag tycker det är konstigt att jag alltid får mens 15 dagar efter att jag får positivt på äl-testet. Jag vet att man kan få mens även fast man inte har äl, men jag tänker att det kan väl inte vara en tillfällighet att mensen alltid kommer 15 dagar efter? Sen borde väl inte tempen gå upp 0,5 grader om man inte har haft äl, eller??   

• Lille Gris
    M1982 skrev 2010-12-02 20:55:19 följande:
    Jag har också hört att man inte skall använda äl-tester när man har pcos eftersom dom kan ge missvisande resultat. Men jag tycker det är konstigt att jag alltid får mens 15 dagar efter att jag får positivt på äl-testet. Jag vet att man kan få mens även fast man inte har äl, men jag tänker att det kan väl inte vara en tillfällighet att mensen alltid kommer 15 dagar efter? Sen borde väl inte tempen gå upp 0,5 grader om man inte har haft äl, eller??   
    Nej precis, eftersom det följer ett mönster på 15 dagar efter utslag så tycker jag att det tyder på en korrekt lutealfas med ägglossning. Och tempen höjs ju av progesteronet som utsöndras efter äl. Ingen äl = inget progesteron = ingen temphöjning (om man inte är sjuk men då vore det ju inte likadant varje cykel).

Jo, jag tog 6 kurer med Pergotime med ägglossning på alla men ingen graviditet utan vi gjorde IVF till slut. Allt som allt tog det drygt 3 år från att vi tog beslutet att börja försöka tills sonen föddes, varav 1½ år gick åt till utredning och behandlingar.
    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • JWN

För mig var det så att jag varje månad regelbundet fick en blödning på ca 3-4 dagar sparsam. Sedan har jag efter diagonsen själv kunnat konstatera att jag antagligen bara haft ÄL nån gång per år trots regelbunda blödningar. Eftersom under pregotime behandlingen och efter 1:A barnet så har jag fått ÄL-värk. VIlket jag bara kan relatera till någon gång i bland innan jag fick vetskap om min diagons.

Min syster har även fått diagonsen och första läkaren så PCO-tedensen för att hon inte hade pärlbandsäggstockar. Men den andra läkaren så att det var ett konsaterat fall för äggen behöver inte sitta på pärlband utan det handlar om tillväxten av äggen som stannar av och inte släpper. VIlket då borde betyda att en ÄL försöker komma till stånd med uteblir..........

• Zazza

Vill bara inflika med att ÄL test vissar inte att du har eller att du kommer få äl.. utan att det är på g. mend et innebär inte att den sker..

har själv pcos.. har en mens som alltid kommer med exakt samma dagar i cyxkeln , men har nästan aldrig äl..

har blivit spontant gravid några gånger (men det har alltis slutat i mf/ma) har blivit gravid 2 gånger av pergo.. och det resulterade i många pojkar.. =)

Svar på tråden PCO-S?? Experter se hit...