PCO-S?? Experter se hit...
Hej!
Skulle vilja höra vad ni har för era tankar och synpunkter kring "min historia".
Jag och min kille 'r mitt uppe i bebis-verkstaden. Jag har långa och oregelbunden menscykel, vände mig därför till en gynokolog. Han sa att jag hade PCO-S, vilket han grundade på att jag har långa och oregelbundna cyklar samt då han såg att jag hade typiska PCO-äggstockar. Han sa att när man har PCO-S så har man oftast ingen ÄL och jag fick därför provera och pergotime utskrivet.
Jag är dock ganska säker på att jag ändå har ÄL. När jag slutade med mina p-piller fick jag igång mensen utan problem. Fick mens efter 35 dagar. 3 veckor senare fick jag positivt utslag på ÄL-test, och jag blev då gravid. Hade jag inte blivit gravid hade alltså även den menscykeln blivit 35 dagar. Dessvärre fick jag MA och var tvungen att göra en skrapning. Fick sedan mens efter cirka 8 veckor. Cykeln därefter var 36 dagar, nästa cykel 35 dagar. Den tredje och fjärde har dock varit längre, 46 dagar och 40 dagar. Anledningen till att jag tror att jag har ÄL är:
1. Får ÄL-flytningar
2. Får alltid positiva ÄL-test (CB-digital)
3. Tempen går upp cirka 0.5 grader och sjunker sedan när jag får mens
4. Jag får alltid mens 15 dagar efter att ÄL-tester har visat LH-stegring
Tror ni att jag har PCO-S? Jag vet att jag borde lita på läkaren som ställde diagnosen och att jag inte skulle ha fått pergotime utskrivet om det inte var så att jag hade problem med ÄL. Men jag blir fundersam, när jag läser här på FL så verkar det som de flesta som har PCO i princip aldrig få mens? Jag får ju ändå ganska ofta och är som sagt var ganska säker på att jag har ÄL. Vad tror ni?