Några djupa funderingar!
Hej allesammans.
Mitt namn är Andreas Sundqvist och jag är 26 år.
I förra veckan gjorde min sambo ett graviditetstest på UM och fick då veta att hon är gravid,
Barnmorskan beräknade att hon är i vecka 6 ungefär. Beräknade ankomsten trodde dom var 22 juli. Det var informationen som jag fick veta och ungefär så är också allt som jag vet.
Om allt går bra så blir jag pappa för första gången! men tankarna äro tunga, Boende? Ekonomin? Jobb? etc.
Vi bor just nu i en etta iofs ganska stor 41 kvm. är kommunalt anställd och det är inget fast, jag får skriva på för 1 år i stöten så vem vet i Februari så kanske jag står där arbetslös.
Lite nogranna tankar ställdes direkt på boendet men eftersom den är så pass stor så borde den duga i början eller gör den verkligen det?
Jobbet är det jobbiga, jag älskar verkligen mitt jobb jag kör runt och klipper gräs och på vintrarna plogar + att jag jobbar extra för privata aktörer. så ja jag har en grundlön + extrajobb!
men om jag ska till o bli fader så känns det inte så säkert på att jag vill ut klockan 3 på natten och ploga, Finns inget bättre en att vara ute jätte sent på natten, ploga och få se solen gå upp, då passar även en kopp kaffe helt underbart. Men kan jag som blivande fader köra så även när barnet är kommet? jag vet att min sambo redan nu säger sig känna sig ensam. Men jag måste jobba, eller måste o måste, jag är vad man i folkmun brukar kalla "arbetsnarkoman" jobbet är viktigare än det mesta, förutom just "familjen" .
Blir jag en sämre fader om jag är borta mycket och jobbar? eller ska jag fortsätta ånga på i full fart? min inkomst är i detta skrivande nu också enda inkomsten 15300 innan skatt, runt 12500 efter. sen har min sambo 3000 via det "arbetsmarknadspolitiska programmet" säg att jag sen får in 500-1500/mån för extrajobben jag gör utöver,
ursäkta för eventuella stavfel, har vissa funktionshinder! vilket också ger en viss nervositet, vad händer om ungen får samma som jag? iofs så känner inte jag mig handikappad, visst har vissa bekymmer med vissa saker men allt ordnas på ett eller annat sätt.
framför allt kommer tankarna på kvällarna "kommer jag lyckas bli en hyffsad fader?" satsar inte på bäst i världen, hyffsad duger bra!
vad tycker ni? hur gick era tankar inför ert första barn? hur gick det från tankar till handling? "positivt/negativt" alla planer kan väl inte lyckats?
och hur förstår man sig på en gravid kvinna? min sambo svettas fast hon säger att hon fryser, hennes humör har ändrats lite i vissa hänseenden säger inte att hon är kontankt sur, men hon har tappat en del av sin stubin.
Känns väldigt skrämmande och roligt på samma gång, vill gärna ha många svar, och gärna även få länkar till sidor om handikapp som går vidare till ungen, i mitt fall "ADHD/Damp" som jag växt ifrån idag inte alls lika hyper idag!
Med vänlig hälsning, den blivande fadern Andreas Sundqvist.