• Stina f

Allergier i släkten

Hej!

Jag har några allergier bland annat Timotej, katt, hund, häst, gråbo, damm och är känslig mot gluten. Min ena syster är glutenintolernat  och min andra syster är allergisk mot björk, gråbo, ägg, citrusfrukter och äpplen.
    Vi alla syskon hade mycket eksem och var mjölkproteinallergiska när vi var små samt min pappa är laktos överkänslig.
    Vi har även allihopa astma samt Alfa 1 Brist.
     Vi har mycket allergier och eksem i släkten.
    Nu till min fråga :)

hur fort kan ja göra ett allergi test på min 2 månader kille?
    Han äter redan nutramigen Lipil 1 för komjölkprotein allergi.
    Vet inte hur ja ska våga introducera gluten, mjölk och ägg som är de största allergierna i min släkt...
     Hur tycker du jag ska introducera dessa när den tiden är kommen?
    Tack för svar :)
    MvH Stina Filipsson 

• Svar på tråden Allergier i släkten
  • Allergiexperten

Hej! Eftersom din son redan har konstaterad komjölksproteinallergi och får ersättning för detta så förmodar jag att han följs upp hos barnläkare, om inte tycker jag du ska boka tid hos sådan. Vill inte ge råd att introducera något som kan ge allergireaktion, typ ägg och mjölk, utan tycker att barnläkare ska ge råd angående detta. Rent allmänt kan man säga att ditt barn löper risk att utveckla allergier eftersom det finns massivt i familjen, dock skriver du inte om barnets pappa är allergisk också, om så är fallet är förstås risken att utveckla allergi ännu större. Men det betyder inte att din son med all säkerhet kommer att bli allergisk utan endast att det är en ökad risk. Det finns många andra faktorer att räkna in vid allergiutveckling.
    Vänliga hälsningar Anitha

• Stina f

Hej!
    Det är en läkare på BVC som har skrivit ut de.
    Han fick Nurtamigen när han var 1,5 vecka.
    Jag ska propsa starkt på att de ska göra ett allergi test innan ja introducerar de födoämnen
    som är mest i min släkt.
    Min sons far har inga allergier alls och är frisk däremot är min sons farmor allergisk mot
    kärnfrukter och timotej och min sons fars bror är allergisk mot pälsdjur, timotej, dam,  nötter och kärnfrukter.
    Jag tror starkt att Liam kommer att utveckla allergier.
    Han är redan som 2 mån mycket torr i huden men smörjer mycket med miniderm för att minska risken
    för eksem. 

MvH Stina 

Svar på tråden Allergier i släkten