• Filoso Fisken

En flicka/kvinna blir våldtagen (hon är berusad & lättklädd) - får hon skylla sig själv?

Håller på att läser en bok om detta som heter "Flickan och skulden", där det konstant tas med som en viktig del i utredningen av våldtäkter om flickan/kvinnan ifråga varit berusad eller klädd i kjol/linne. Det nämns aldrig vad männen haft på sig eller om de varit fulla.
    Det tas heller aldrig upp vad personer som blivit rånade haft på sig. Om de sett "rika" ut eller om de varit berusade. Varför? För att det inte ska spela någon roll. Men uppenbarligen spelar det stor roll när det gäller våldtäkter. Det är så förbannat hemskt att jag inte vet vad jag ska ta vägen.

Man ifrågasätter och utreder flickan som är offret. Men förövarna? Vad de gjort verkar alltid hamna i skymundan. Och man rättfärdigar/urskuldar deras gärningar med flickans beteende.
    Är det en "fin och ordentlig flicka" som haft på sig heltäckande kläder och varit spiknykter. DÅ kan vi snacka våldtäkt. Men om det istället varit en berusad lättklädd flicka, med flera tidigare sexuella erfarenhter - då är det inte så självklart längre.

Vad tycker ni om detta? Får såna flickor skylla sig själva anser ni? Och isåfall - varför?

Enligt mig så är en våldtäkt alltid en våldtäkt. Oavsett om det är en "fin flicka" eller en "dålig flicka" som råkar ut för det. I mina ögon är det skandal att smeka våldtäksmännen medhårs och ursäkta deras gärningar med offrets beteende och bakgrund. SKANDAL!!!! Helt ärligt. Jag skiter i om en tjej går ute i kort kort, linne och pushup och är stupfull. Hon är inte ett lovligt offer för det! Det är inte okej att utnyttja henne bara för att hon "inte är helt med". Tvärtom.

• Svar på tråden En flicka/kvinna blir våldtagen (hon är berusad & lättklädd) - får hon skylla sig själv?
  • The past is now

Oavsett hur man är klädd så ska karljäveln ge fan i att tro att han kan ta vad han vill! Fan är män helt hjärndöda?

• Najje79

håller med dig, en våldtäkt är alltid en våldtäkt!
    Sex ska vara på bådas villkor och då spelar det ingen roll om tjejen/killen är naken, säger man nej så är det nej!

• Filoso Fisken

... Även om flickan på bilden skulle flörta och hångla med en kille. Retas lite. Grrr. Mjaoo. Liksom! Det kvittar. Om killen utnyttjar henne mot hennes vilja? DÅ. ÄR. DET. VÅLDTÄKT.

• giftfri

Frågeställningen är inte längre relevant, då lagen är omskriven å den där argumenteringen inte längre får/kan användas i rätten.

• Najje79

och är man för full för att kan kunna protestera så är man för full att ha sex med!

• Filoso Fisken

The past is now - Jag håller med dig! Tyvärr är det inte bara männen i fråga som är hjärndöda. Även rättsystemet i Sverige är åt skogen. I mina ögon är det nästan värre när det systemet som finns till för att skydda gör tvärtom. Gör skada. Jag blir så ledsen.
    Jag skiter i om min eventuellt framtida dotter skulle gå ute på stan en lördag-kväll stupfull och endast iklädd underkläderna medan hon ropar "Åhhjäää baby" och slicka sig om munnen. Visst fan är det korkat - men det ger inte en man rätt att våldta henne. Vafan, ska jag gå och våldta en kille med en dildo - bara för att han går barbröstad och full på stan? Och sen säga "Amen vadååå, han provocerade ju. Han var full och gick lättklädd liksom. Då är det inte våldtäkt. Han bjöd ju in liksom."

• Filoso Fisken
    giftfri - Oj. Är den?? Det har jag missat. Skulle vara intressant att se om det verkligen blivit bättre då? Om våldtäkter tas på allvar, mer än vad den gjort förr? Jag hoppas det. För exemplen jag har läst i boken "Flickan och skulden" gör mig mörkrädd.

Så om jag blir våldtagen imorgon. Och är stupfull. Och lättklädd. Och kanske provocerat lite. Och sagt "nej" men inte skrikit nej. Blir gärningsmännen fällda på allvar då? Eller blir jag ifrågasatt och dem friade?
  • Matruskan77

Nej, hon får inte skylla sig själv, spelar ingen roll hur hon är klädd eller är berusad.

• The past is now
    Filoso Fisken skrev 2010-11-28 13:30:03 följande:
    The past is now - Jag håller med dig! Tyvärr är det inte bara männen i fråga som är hjärndöda. Även rättsystemet i Sverige är åt skogen. I mina ögon är det nästan värre när det systemet som finns till för att skydda gör tvärtom. Gör skada. Jag blir så ledsen.
    Jag skiter i om min eventuellt framtida dotter skulle gå ute på stan en lördag-kväll stupfull och endast iklädd underkläderna medan hon ropar "Åhhjäää baby" och slicka sig om munnen. Visst fan är det korkat - men det ger inte en man rätt att våldta henne. Vafan, ska jag gå och våldta en kille med en dildo - bara för att han går barbröstad och full på stan? Och sen säga "Amen vadååå, han provocerade ju. Han var full och gick lättklädd liksom. Då är det inte våldtäkt. Han bjöd ju in liksom."
    Exakt! Tänk så många killar/män som plutat på munnen och verkligen spelat/verkat kåta, men inte FAN ger jag mig på dom heller!? IDIOTI!
Svar på tråden En flicka/kvinna blir våldtagen (hon är berusad & lättklädd) - får hon skylla sig själv?