Angåend debatten: dagis vs hemma
På sistone har det ploppat upp åtskilliga trådar där föräldrar som väljer att ha sina barn på dagis och föräldrar som väljer att vara hemma med sina barn krigar med varandra. Jag har läst mycket, kanske skrivit nåt svar här och där, men mest av allt har jag gått och funderat över det här. Och jag tycker att det är sorgligt rent ut sagt!!! Varför ska vi hacka så på varandra pga att vi väljer olika här i livet?? Varför är vi inte bara glada åt just det - att vi har ett val!? Alla har inte det!
Och faktiskt så är det ju så att vi skulle kunna kompletera varandra riktigt bra! Det är ju ingen hemlighet att det är ett problem med alldeles för stora dagisgrupper. Samtidigt är det många som vill vara hemma med sina barn som inte kan, pga ekonomin. Tänk om man kunde få ett bra vårdnadsbidrag, som matchar vad det kostar att ha ett barn på dagis. Då skulle fler välja att vara hemma och dagisgrupperna skulle automatiskt minska. De som vill ha sina barn på dagis skulle kunna vara säkrare på att deras barn verkligen får den nytta av dagis som de vill!
Ja kort sagt så är det väl egentligen mest positivt att vi vill/kan/tycker olika?? Jag förstår inte varför det finns ett sås tort behov av att "hävda sin rätt" och trycka ner de som väljer annorlunda. När diskutionernna dessutom handlar om så konstiga saker som tex. att "hemmamammorna målar sina hus vita för att minska sina deprimerade känslor" (ja jag läste faktiskt nåt i den stilen i en tråd!) då blir man bara trött....