• Evanda

Myror i benen

Mina ben gör mig galen!!! *sliter sitt hår*
    Varje kväll, när jag bara vill sitta i soffan eller gå och lägga mig, då kommer benen på att de ska trilskas. Det pirrar och kryper i dem och de slappnar liksom inte av... Ibland får jag värsta stiss-anfallen och måste ut på en långpromenad för att kunna sova. Sjukast av allt är när det pirrar så mycket att de börjar rycka i dem!
    Någon annan som känner igen sig? Vad kan man göra, förutom att nervsnitta sig vid höfterna?!?
    Jag har gått in i v.24 och känner inte direkt för att jogga en sväng varje kväll innan jag somnar...

• Svar på tråden Myror i benen
  • Smindy

Jag har något liknanade!! Just som du skriver så händer det på kvällen då jag sitter eller ligger i soffan & bara vill ta det lugnt! Benen blir så oroliga på nåt sätt... Jag måste spänna dom eller bara röra på dom för att det ska lugna sig... Sen dröjer det inte länge förrän nästa "anfall" kommer... Jobbigt!

• Näktergalsbebisen

Hej!

En till med samma problem, man blir helt tokig. Jag har börjat att sova med benen högt och det har hjälpt. Är i v.24 och jag tycker det börjar bli bättre. Det är inte så lätt att vila och ta det lugnt när man får dessa besvär....

• Ericaobebben

En till med samma problem. Kan tyvärr säga att mina ben började krångla runt vecka 20 och de gör det fortfarande nu i vecka 35.
    Man blir galen på kvällarna.
    Har provat alla tips men inget hjälper särskilt bra.

• SJu2

Ät minst en banan om dagen.
    Ha fötterna högt i TV-soffan.
    Ta en kvällspromenad, behöver inte vara lång eller snabb, bara man får röra lite på sig.

• Evanda

Det enda som hittills har hjälpt mig är promenader. Häromkvällen kom jag dock på att massage kanske kunde vara något. Min stackars sambo masserade rätt länge, men påstår att benen är hyperspända och att jag borde gå till en riktig massör. Väldigt dyrt...
    Nåja, massagen fungerade för kvällen men jag kan ju inte plåga honom med detta varje kväll!
    När jag ligger med mina ben i högläge blir de ännu värre!
    Håller med Smindy om att det hjälper att spänna dem. (Vem vill sitta och spänna benen konstant?!)
    Har ni rörliga eller stillasittande jobb på dagarna?

• SJu2

Jag sitter vid datorn mest hela dagarna, de enda gångerna benen får jobba är till och från toa/kaffeautomaten/printern. Typ.
    Då är det superskönt att komma ut en sväng på kvällen, det hjälper verkligen. Och så blir man lite piggare + kan ligga i soffan med någorlunda gott samvete.

Har inte testat banantricket själv, men har läst om andra som plussar för det. Banan innehåller något (Mg?) som ska vara bra mot rastlösa ben.

Jag har jättevarma fötter, särskilt på kvällarna, och då hjälper det (även för benen) att gå barfota på kallt golv.

• buebo

Det enda som hjälpt mig är att dricka grape tonic,ca ett glas på kvällsidan. Det måste innehålla kinin,det är det som är det verksamma. Ingen fara i så små mängder. Inget annat hjälpte mig men jag vet att det inte hjälper på alla men väl värt ett försök.

• Evanda

Jag äter flera bananer om dagen, men märker absolut ingen skillnad av det.
    Man kanske skulle prova en kalldusch på fötterna? Jag tussar ju jämt omkring i fårskinnstofflor, så fötterna kanske vill piggas upp lite?

• Smindy

Jag ska inhandla ett par kilo bananer! Jag jobbar bara 50% pga. foglossning så jag passar på att sitta dom timmarna, annars orkar jag inte...
    Men jag äter bara bananer som är perfekta dvs. inte för mogna, lite grön-gula!! & då får jag ju handla bananer varje dag...

• blue eyes

Min gynekolog skrev ut emgesan till mej,det är magnesium,det hjälpte i början men nu ett par veckor senare hjälper dom inte längre,jag är i vecka 23.
    Mitt krypande i benen blir värre om jag har gått mycket under dagen,det är så skittråkigt jag kan inte sova på nätterna för detta.

• ellieg

Krypningarna beror på B-vitamin brist. Bananer är ett bra tips. Bröd och gryn ett annat.

• millemamma

Enligt min BM så kan de skriva ut en låg dos av Parkinssonmedicin, tror jag att det var. Tydligen ofarlig, och det enda som on verkligen visste som hjälper... Men jag vägrade... (är i v.23) Lät ju inte så värst kul. Jobbar själv till två på nätterna, och det är verkligen frustrerande att inte kunna somna naär man kommer hem på grund av de eländes benen, då jag vet att jag måste upp med min ettåring dagen därpå...

• Snova

Det finns en tråd här om restless legs, sök efter den! Där finns massor av tips om allt möjligt man ska undvika/tänka på, vad som kan lindra etc.

• chicopico

jag har samma problem och på restless legs tråden har vi delat erfarenheter och gjort upp en lista, jag tänkte att jag kunde kopiera in den här.... sen får man ju testa sig fram vad som hjälper just dig!!

Uppdaterar vår sammanställda listan på vad man kan göra för att lindra problemen (ifall fler tittar i tråden som behöver tips & råd):

Kyla ner benen (med kallt vatten eller utomhus)
    Smörja fötter och ben med kylande gel (tex Ice power gel från apoteket)
    eller Värme (duscha varmt eller använd sockar/benvärmare på natten)
    Massera kraftigt
    Akupressur (tryck eller massera hårt på utsidan av vaden
    ca 10 cm nedanför knät vid muskelfästet)
    Göra tåhävningar tills mjölksyran kommer
    Sitt i luften med ryggen mot väggen tills mjölksyran kommer
    Springa upp och ner i trappor
    Ligga med benen högt tex mot väggen
    Sova på vänster sida
    Stödstrumpa, även på natten
    Läsa nått superspännande som distraherar
    Äta:
    Järntillskott
    Vitamin B12 och B6
    Kalciumtillskott
    Folsyra
    Magnesium
    Alvedon eller Panodil
    Drick mineralvatten
    Drick garpe tonic eller tonic wather innehållande kinin
    Drick stor mugg havregrynsvälling eller mjölk på kvällen

GÖR INTE!:
    Ät inte sömntabletter innehållande propiomazin!
    Ät inte socker/godis/läsk på kvällen!
    Drick inte alkohol, speciellt inte rödvin whiskey och cognac.
    Drick inte kaffe, speciellt inte på kvällen
    Gör inte fysiskt ansträngande saker innan sänggåendet
    eller ligg/sitt inte stilla för mycket under dagen.
    Gå inte på bio/teater el dyl på kvällen om du vet att det kommer krypa,
    man får panik.

• chicopico

hehe ja så kan man ju oxå göra.... jag är inte så bra på de här me datorer
    men kopiera kan jag minsann

• Bäsis

Vet precis vad ni pratar om, tur att man inte har en yxa till hand när det sätter fart för jag hade lätt kunna hugga av dom utan problem just då.

Var på bio i går och jag fick myrkrypningar i benen ........... samt att jag har sån värk i svanskotan så håller på att bli tokig.......... kommer inte att gå på bio på ett tag kan jag lova........trodde att jag skulle bli tokig........fråga mig inte om filmen var bra för jag kunde inte koncentrera mig alls.

• Sara Helena

Jag tycker att det kryper i hela kroppen ibland, särskilt i armarna!

• Smindy

Jag märkte faktiskt att mina ben började krångla när jag hade slutet äta folsyra! Så ni som har jättejobbiga besvär kan ju börja äta folsyra om ni inte redan gör det...

• oerfaren

ät magnesium så går det över...

Svar på tråden Myror i benen