• Miang

Vad är vegetabiliskt fett?

Jag har en fett-fundering som jag hoppas någon kan svara på.

På bordsmargarin som Milda och Flora står att det innehåller både vegetabiliska oljor (specificerat rapsolja mm) och vegetabiliskt fett. Vad är då egentligen vegetabiliskt fett? Är inte alla vegetabiliska fetter oljor? Eller är det en beteckning på oljor som behandlats för att bli hårda? Jag tycker det är konstigt att man inte måste skriva ut vad fettet kommer ifrån, om det är raps-, solros-, palmolja etc...

Är vegetabiliska fetter samma sak som härdade fetter eller är det en annan process?

• Svar på tråden Vad är vegetabiliskt fett?
  • Lumo

Motsatsen till vegetabiliskt fett är ju animaliska fetter, dvs tex grädden i smöret.

• Miang

Jo, det begriper jag. ;) det jag undrar är vad det är för råvara i vegetabiliskt fett och hur det framställs. Det finns ju "bättre" och "sämre" vegetabiliska oljor...

• Lumo

Jag rekommenderar att du läser tex Boken Äkta vara. Står massor matnyttigt om just sånt där där. Här är liiiiite info om margarin o fetter från bokens sida www.aktavara.org

"Margarin
    Livsmedel M-O. 25 jan 2010. Margarin är framtaget som ett billigare alternativ till smör. Det är en hårt processad industriprodukt som sägs vara både naturlig och dessutom nyttigare än smör.

Så här naturligt är det:

•Fett utvinns ur exempelvis rapsoljefröer med hjälp av extraktionsbensin.
    •Fettet syrabehandlas med fosforsyra och sedan används lut för att få bort lecitin och fria fettsyror.
    •Oljan bleks för att avlägsna den naturliga färgen. Lukt och lösningsmedelsrester tvättas bort, så kallad deodorisering.
    •Om fettet ska härdas, d v s få en fastare form används vätgas och nickel.
    •Om man använt palmolja nedkyls den och filtreras ibland tillsammans med lösningsmedel för att kunna dela upp i fraktioner med olika smältpunkt.

Sedan är det dags för tillsatserna.

Se upp för
    Becels pro-aktiv som sägs vara kolesterolsänkande, består av vegetabiliskt fett och aromämnen, förtjockningsmedel, emulgeringsmedel och konstgjorda vitaminer, bl a det numera omstridda Vitamin A.

Lätt och Lagom från Arla består främst av vatten. Sedan tillkommer 16 ingredienser. Smaken av smör kommer av smörolja och arom.

Leta efter
    Tycker du att äkta smör är opraktiskt hårt att bre på smörgåsen, köp Bregott i fullfettsversion. Bregott tillverkas inte som margarin eftersom det inte behöver gå igenom någon härdningsprocess. Smakar nästan som smör och innehåller bara grädde rapsolja, salt och syrakultur. Finns också i en något magrare variant om man vill dra ner på fettet.

Ekologiskt
    Bregott finns i en ekologisk variant. Kung Markatta säljer ett margarin kallat Rapunzel, gjort på solrosolja, kokosfett, palmolja och sojalecitin. Milda finns numera också som Kravmärkt margarin. Det saknar konserveringsmedel och mono- och diglycerider av fettsyror, men aromer och sojalecitin får man som vanligt med på köpet.

Tips
    Lite smör och lite rapsolja är bra att steka i. Arla har gjort en sådan färdig kombination för den som inte orkar lägga två saker i stekpannan. Då ingår också två emulgeringsmedel, surhetsreglerande medel, konserveringsmedel aromämne och färgämne."

• Miang

Jag har läst Okände kocken och där dissas ju margarin rätt rejält. Men jag har också för mig att processen har ändrats en hel del under senaste år pga diskussionen kring härdade fetter. Men det är kanske fortfarande samma skräp. Jag tycker dock det är konstigt att man inte måste skriva vilken råvara som ingår. Det måste ju vara skillnad på margarin gjort främst på rapsolja och margarin gjort på palmolja.

Jag är lite fixerad vid detta för jag är rätt noga med att äta bra, naturlig mat. Men... jag är också alldeles för förtjust i mackor och gillar bregott på bröd. Jag skulle gärna äta mindre fett på smörgåsen och mindre smörgåsar överhuvudtaget (och bli av med några kilon...). Ett sätt att kontrollera min dåliga karaktär vore att byta till margarin som inte alls är så gott som bregott... Plus att vi skulle få i oss lite mer omega-3 och 6 som margariner innehåller. Men det känns inte roligt om det dessutom innehåller en massa skräpfett som palmolja och som dessutom processats sönder. Jag är väldigt kluven. Borde väl egentligen sluta äta mackor och bara fortsätta ge sonen bregott men det kräver en beslutsamhet som jag inte riktigt har för tillfället. ;)

• Lumo

Bregott mellan är ju bättre o fettsnålt nog resonerar jag. Men som sagt, man kan ju byta mot fettsnålare mjukost o få liknande känsla.

Jag är i samma nyttighetsrace som dig men prioriterar bra råvaror före lightprodukter o dyl. Man får helt enkelt äta mindre.

Ett tips som fick mig att skippa mycket skitmat o färdigmat är vårt veckoabbonemagn på www.arstiderna.com. Nu får jag superfina o roliga grönsaker hemlevererade varje vecka. Man både vill o motiverar sig att äta upp grönsakerna, för att slippa slänga innan nästa lev. Följden blir nyttigare kost, färre dumma besök på affären o faktiskt även billigare slutnota på maten. Rekommenderas starkt om du försöker byta livsstil o sluta med mackor... Hehe. En annan variant är ju att helt kort o gott sluta köpa bröd. Köp lite gott knäcke istället o knapra lite när suget kommer. De med goda frön på behöver inte ens smör o man äter mycket mindre.

Mina såna små ändringar har gett mig minus 15 kg på vågen detta år. 7 kg kvar till mitt mål. Men jag älskar god mat så det är lite svårt ibland.

• Miang

Vi hade ekolådans veckolåda tidigare (vi slutade för att testa andra matkassar/lådor) med både frukt och grönsaker. Jag håller med om att man helt klart blev motiverad att äta mer grönsaker. Fast när de skickade med ett helt huvud kål varenda vecka under hösten blev jag liiiiite irriterad. Kål är inte riktigt min grej och vad fasen gör man av ett helt huvud på flera kilo!? :)

VI äter ganska bra mat, jag lagar det mesta från grunden och vi äter en hel del grönt, men jag är som sagt svag för smörgåsar och hade det bara varit jag och min man hade vi nog kunnat sluta köpa mjukt bröd och bregott men sen har vi en son på 2,5 år också...

Nåja, det var kanske för mycket att hoppas på att det finns bra alternativ till bregott... Kanske får jobba på karaktären i stället. Synd att det ska vara så jäkla svårt. ;)

• Lumo

Haha. Karaktären ska man slåss med resten av livet. Jo jag håller med, vinterns grönsaker kan bli enformigare i grönsakslådorna. Har fått spader på min man som ständigt stinker purjolök. Han har det som pålägg rått på mackan o på kex flera ggr per dag. Vi har fått typ 2 purjos per vecka senaste månaden o det blir lite tjatigt så han äter upp det mesta själv. Bara jag som får lida alt sluta pussa honom. Hahaha.

Svar på tråden Vad är vegetabiliskt fett?