• Eva L

Varför måste man ha flera barn?

Det är lite svårt att förstå varför alla måste ha så många barn. Kanske kan det hjälpa er om ni satte er in i hur världen egentligen ser ut. Det är redan överbefolkat i världen och vi kan egentligen inte skaffa fler barn, vår planet får snart inte plats med mer människor. Idag är vi 7 miljarder på jorden. År 2050 är vi 9 miljarder. Varje timme blir vi 9000 fler människor och varje år 80 miljoner! Hur tror ni våra barns framtid ser ut? Kommer det finnas någon vildmark kvar överhuvudtaget? Vill ni leva med era barn i en sådan värld? Vi lever i en global värld och även om vi i Sverige inte har en stor befolkningstillväxt så lever vi på samma planet och är beroende av varandra. Kanske borde ni tänka om och försöka påverka världen i en ny riktning. Stora familjer kan ingen ha i framtiden.

• Svar på tråden Varför måste man ha flera barn?
  • Siriva

Intressanta tankar …
    • Anser du att de som skaffar fler än ett barn är okunniga om situationen i värden? 
     "Kanske kan det hjälpa er om ni satte er in i hur världen egentligen ser ut."
    Personligen anser jag att det är skillnad på globalt perspektiv och privat perspektiv, inte bara när det gäller hur många barn man ska ha. Med ditt resonemang anser du då att man ska avstå från bilar, elektricitet, konsumtion och bara leva i självhushåll för det är det enda som tar hänsyn till "situationen i världen" personligen tycker jag att frågan är mer komplicerad än så.
    • Anser du att vi inte ska skaffa fler barn över huvud taget?
     "Det är redan överbefolkat i världen och vi kan egentligen inte skaffa fler barn, vår planet får snart inte plats med mer människor."
    Då skulle mänskligheten dö ut, inga skulle fylla på i arbetslinjen och dra in skattemedel för vård och omsorg etc.
    Men det är klart om vi bor i självhushåll får vi ju klara oss själva så gott det går. 
    • Vad är "stor familj"?
    " Stora familjer kan ingen ha i framtiden."
     Vem ska kunna avgöra hur många barn man har rätt att ha?
    Kinas enbarnspolitik är knappast framgångsrik då många skaffar fler barn illegalt eller väljer bort flickor till förmån för pojkar som anses bättre. Hur ska samhället kunna fortgå om vi bara får pojkar? Men det är klart då är ju befolkningsfrågan löst och vi kan sitta i våra självhushåll och tyna bort.

Har svårt att se någon rimlighet eller logik i ditt resonemang.
    Däremot anser jag att barn inte är någon rättighet, barn kommer till en och man bör vara tacksam över de barn man får och se till att man tar hand om dem på allra bästa sätt. Det rimliga är väl att man inte skaffar fler barn än vad man klarar av att ta hand om. 

• Villimey

Hur tänkte du när du satte tråden under sekundär barnlöshet? Väldigt många under den här tråden kommerbara få ett barn. Vi är knappast målgruppen för dne här tråden.

Jag tycker att du borde placerat den under etik iställlet,

• FruG

Rent idiotiskt att gå in under "svårt att få barn" och publicera denna trådstart!!!

Men lev du utan barn, utan syskon när föräldrarna går bort. Låter som ett liv du skulle gilla men alla är inte som du som tur är.

Om man nu ska se över att det föds mer än det dör så kan vi ist börja arbetet med att det föds oönskade barn i u-länderna och hjälpa dem med preventivmedel. För det är där problemet ligger. Problemet med förmånga barn finns inte i forumet "svårt att få barn" i sverige!

• Eva L

Ja, vet inte om denna tråden är helt fel. Tråden heter ju "sekundär barnlöshet". Vad är problemet egentligen med det? Ur ett globalt perspektiv finns inget inget problem med sekundär barnlöshet, bara i era egna tankar har någon talat om för er att ALLA måste ha syskon (kanske en gammal mormor eller farmor). Det är rent ut sagt idiotiskt och synd att ni går på sådant. 

Vad jag egentligen ville med detta var att påvisa hur det ser ut för oss och vad vi har att vänta oss i framtiden. Siffrorna kommer ifrån Vetenskapens värld och det var sir David Attenburgh som höll i programmet och handlade om överbefolkningen och han ställde frågan hur många vi kan bli egentligen på den här planeten. Själv är han med i någon organisation som försöker göra något åt den skenande befolkningsexplosionen. Jag kan förresten rekommendera er att se programmet, går i repris om någon dag! De förklarar allt för er på ett riktigt sätt.  

Jag menar inte att vi inte ska skaffa några fler barn men hur mycket tål vår jord tror ni? Kan vi bli hur många som helst? Vill ni leva i en sådan värld? Jag vill det inte kan jag säga och man är rädd för hur våra barn kommer få det om 50 år. Det positiva är väl att många länder t ex Japan och en del länder i Europa har ett väldigt lågt födelsetal, men tyvärr hjälper det inte för att sätta stopp för utvecklingen.

Med stora familjer menar jag fler än två. Fler än två barn blir ju en för mycket och eftersom nästan alla har barn och många har väldigt många så går inte den ekvationen ihop. Det gick ju förut när det inte var så många på jorden. När det gäller Kina kan man ju tänka vad man vill om tvånget att bötfälla folk för att skaffa fler än ett barn (men de får väl skaffa två på vissa håll nu?), men om de inte infört det där så hade de varit 400 miljoner (!) fler idag, fler än alla som bor i USA! Jag tror inte det hade varit något vidare trevligt heller för dem...

Och sedan allt detta med vildmarken, vattnet, hur ska det räcka till? Ska vi hugga ner all regnskog? Hur går det för andra djur och växter. Redan idag är det många, många som är utrotningshotade. Ska vi blunda och låtsas som om problemen inte finns eller ska vi försöka göra något? Jag menade att vi kanske ska börja med oss själva och sprida det till andra att det räcker med ett barn, fler än två barn kommer inte funka i framtiden. 

Oroar man sig inte mer om man har barn för tillståndet i världen? Jag oroar mig och kanske just därför ändå mer. Man kan ju tycka att våra val är personliga och att alla gör som som de vill, men det finns kanske en gräns? 

• phillie12

Alltså... Den här tråden hör inte hemma här. 

• kantarellkisse

Att lägga en tråd bland som denna i den forumdel som är till för personer som kämpar med och som sörjer sin sekundära barnlöshet - kan uppfattas som rätt hånfullt. I och med att du inte har en presentation kan jag inte komma fram till från vilken position du väljer att göra det eller om du egentligen gör det med flit.

Själv är jag primärt barnlös och förmodligen blir det bara ett barn om det blir barn. Så för mig spelar det förstås mindre roll ur det perspektivet. Men din tanke slår lite fel. I ett globalt perspektiv hade vi förmodligen inte varit överbefolkade om vi spridit ut oss lite. Men vi kan inte tvångsflytta människor hit och dit - och just i den här delen av världen är vi långt ifrån överbefolkade utan har istället på sikt problem att kunna upprätthålla samhällssystemet om vi inte blir fler. Antingen genom att människor flyttar hit från andra länder (vilket idag är en del av befolkningsökningen) eller genom att familjer föder just fler än ett barn.

• Zinfandel

Det är bara någon som vill provocera och som inte tänkte på var tråden las nånstans.

• lennartsdotter

Vägen till minskad befolkningstillväxt är knappast att vi i "västvärlden" ska skaffa färre barn, det sker redan. Vi skaffar färre och färre barn och det brukar vara en följd av att vi får en bättre levnadssituation.

Vägen till minskad befolkningstillväxt är att utbilda människor i fattiga länder och bedriva handel med dem så att deras samhällen kan avancera och de inte "behöver" yngla av sig som kaniner. Även om alla svenskar slutar skaffa barn ger det föga effekt ur ett globalt perspektiv eftersom människorna i tredje världen kommer fortsätta som vanligt. Vi gör bättre i att försöka förbättra deras levnadssituation och att se över vår egen när det gäller att förbruka jordens resurser.

• Eva L

Nej, jag är inte ute efter att provocera  eller håna - bara göra er uppmärksamma på andra problem än stirra sig blind på sina egna problem. Fast visst, jag vet att man kan tycka att ens problem är enorma!

Jag tycker att man ska försöka vara nöjd med det man har och inte försöka att alltid bli som alla andra. Det är därför ni lider så av er "sekundära barnlöshet". Jag tycker det är lite synd faktiskt. Det är någon eller något som talar om för er att så och så måste man vara för att passa in. Rädsla kallas det. Ni borde kanske tänka på att någon eller någon utformat en "norm" för hur allting ska vara. I Sverige råder en norm att alla ska ha två barn eller fler. De andra är det synd om verkar budskapet vara. Ni borde försöka se igenom "fördomarna" istället för att gå på detta och sitta och lida. Får man ett barn, inget barn, eller två barn tycker jag man ska försöka vara nöjd med sin situation. Fler än två är jag i princip emot, eftersom det spär på överbefolkningen även om vi nu bor i Sverige.

Tycker ändå en del av er har helt riktiga och bra slutsatser om att det handlar mycket om att förbättra levnadsvillkoren i andra länder och då kommer födelsetalen minska.

• Siriva

Jag förstår dig fortfarande inte.
    Du är inte ute efter att provocera men du lägger tråden i "sekundär barnlöshet" för att deras synsätt inte gynnar situationen i världen? Är inte det att provocera?

Exakt HUR hjälper jag ett svältande barn i Afrika eller barnslav genom att aktivt välja att inte skaffa fler barn till vårt samhälle i Sverige.
    Jag vill att du förklarar det resonemanget.

De personliga problemen kommer alltid att vara större i det subjektiva perspektivet oavsett om det handlar om barnlöshet, missbruk eller fattigdom. Tror du att en barnlös kvinna i Afrika är mer lycklig över sin barnlöshet för att hon inte bidrar till befolkningsproblemet eller hur tänker du?
    Varför är det en motsättning mellan det subjektiva perspektivet som berör problemen på ett personligt plan och det objektiva/globala perspektivet som berör problem på ett offentiligt och globalt plan? Det ena diskvalificerar inte det andra.

Det är jättebra att dokumentären om dokumentären i vetenskapens värld fick dig att tänka men jag har svårt att tro att det var en så objektiv beskrivning som du vill påstå. Visst har vi i välbärgade väst ett ansvar gentemot de områden och länder på jorden som har det svårare men sådana dokumentärer tenderar att bli väldigt ensidiga. Jag har svårt att se att de slutsatser du gör och det resonemang du för verkligen var dokumentärens intention och var det det verkar dokumentären ha en dold agenda.

• puss
    Eva L skrev 2010-11-25 11:31:59 följande:
    Nej, jag är inte ute efter att provocera  eller håna - bara göra er uppmärksamma på andra problem än stirra sig blind på sina egna problem. Fast visst, jag vet att man kan tycka att ens problem är enorma!
    jaha, tack för omtanken, och hur lyder då mitt problem?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss

sverige beöver mer folk, så är det.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Rumpetroll

Kan nog hålla med Ts till viss del. Dock får jag helt andra tankar när jag ser familjer med många barn "Hur fan orkar dom?!"

Jag har en dotter på halvtid, och det är fan jobbigt Har väl bestämt mig för att inte skaffa fler, men nu har jag träffat en yngre kille som inte har några barn, och skulle det hålla mellan oss då får jag nog tänka över mitt val och kanske skaffa ett barn till för hans skull.
    Min lillebror har 6 st barn och jag förstår inte hur dom orkar, fast sen o andra sidan så är det inte mitt problem, dom kan få skaffa 20 barn till vilket inte rör mig i ryggen, då jag slipper ta hand om barnen.

Jag tror inte man tänker på just att världen blir överbefolkad när man väl vill ha barn.
    Undrar om någon tänker så?! Hmm...

Svar på tråden Varför måste man ha flera barn?