Betygsmorot i form av pengar?
Jag är Intresserad av synpunkter och åsikter ur ett pedagogiskt och logiskt perspektiv inom ämnet "Betygsmål som belönas med pengar" för att kunna skapa min egen syn.
- Min son är 15 och har 7 månader kvar i grundskolan. Han är inte omotiverad men ligger inom vissa ämnen lite under - där vi "tror" att han skulle kunna vara värd ett bättre betyg. I den här frågan förutsätter vi att han har den potentialen rent kunskapsmässigt.
- Ett förslag har kommit upp att sätta pengar på ett högre betyg - ex. MVG inom ett ämne är värt någonstans mellan 500-1000 kr som morot.
Fråga:
Hur smart och pedagogiskt är detta egentligen?
- Grundläggande princip - Ska man verkligen använda pengar som ett incitament till att kämpa för bättre betyg? Hur känns det om han potentiellt skulle kunna tjäna 3.000 kronor men lyckas inte med någon av betygshöjningarna. Han kanske ligger rätt i sitt betyg som han har fått. Skulle man inte känna sig lite värdelös då - helt orsakat av en förhoppning om att få pengar.
- Pedagogik - Finns det andra sätt att skapa en drivkraft mot bättre betyg. En utlovad resa eller andra belöningar är ju också en form av pengar så det är väl inget bra alternativ, men kanske bättre? Motivation i form av att förstå vikten av att kunna söka den gymnasieutbildning som man helst vill ha (om man nu är säker på vad man vill) borde väl räcka? eller är det för abstrakt mål så att det inte går att koppla till betyg inom vissa ämnen?
- Logik - I mitt arbete så är prestationsbelöning ganska viktigt och en tydlig morot som skapar extra engagemang mot ett mål. Barnen i den här åldern har ju utvecklingssamtal och målbeskrivningar som borde fungera på samma sätt - men att koppla uppfyllda betygsmål i den åldern till pengar känns konstigt. Är jag gammalmodig?
- Historik - Hur var det på min tid? Om någon fick pengar för ett betyg så minns jag att jag tyckte att det var väldigt märkligt. Har tiderna förändrats? Eller ska man hålla sig borta ifrån ett belöningssystem?
Tacksam för all form av input i frågan.
/Tonårspappan