• Anonym (morsan)

Treåring röd i snippan

Har en treåring som är röd i snippan mer eller mindre hela tiden. Det verkar inte vara svamp (kliar inte, inga konstiga flytningar eller annat, några dagar här och där då det ser friskt rosa ut) utan mer bara sånt "vanligt" rött som man kunde se när hon hade blöja ibland. Ibland går det röda ut lite på de yttre blygdläpparna, och då försvinner det över natten när vi smörjer med Inotyol. Det är ju dock inget vi vill använda på slemhinnorna mellan blygdläpparna.

Hon vill gärna fingra på snippan, och det gör aboslut inget, men eftersom vi säger att hon får göra det är hon är ensam, är det svårt att hålla koll exakt hur mycket och på vilket sätt hon fingrar.

Ska man tro att det är "smutsrelaterat", t.ex. av långa naglar och/eller smutsiga fingrar, eller dålig torkning efter toabesök (vi torkar henne oftast, men ibland torkar hon sig själv, och det känns ibland svårt att veta att man torkat henne ordentligt)?

Finns det något mer man kan göra än att tvätta med olja varje kväll, och försöka hålla hennes naglar korta och så rena det går?

• Svar på tråden Treåring röd i snippan
  • maja 81
    Anonym (morsan) skrev 2010-11-23 23:13:25 följande:
    Har en treåring som är röd i snippan mer eller mindre hela tiden. Det verkar inte vara svamp (kliar inte, inga konstiga flytningar eller annat, några dagar här och där då det ser friskt rosa ut) utan mer bara sånt "vanligt" rött som man kunde se när hon hade blöja ibland. Ibland går det röda ut lite på de yttre blygdläpparna, och då försvinner det över natten när vi smörjer med Inotyol. Det är ju dock inget vi vill använda på slemhinnorna mellan blygdläpparna.

Hon vill gärna fingra på snippan, och det gör aboslut inget, men eftersom vi säger att hon får göra det är hon är ensam, är det svårt att hålla koll exakt hur mycket och på vilket sätt hon fingrar.

Ska man tro att det är "smutsrelaterat", t.ex. av långa naglar och/eller smutsiga fingrar, eller dålig torkning efter toabesök (vi torkar henne oftast, men ibland torkar hon sig själv, och det känns ibland svårt att veta att man torkat henne ordentligt)?

Finns det något mer man kan göra än att tvätta med olja varje kväll, och försöka hålla hennes naglar korta och så rena det går?
    tvätta rent med alsollösning<8inte samma som alsolsprit) och sen på med daktakort(svampmedel), att det är rött svullet och svider tyder mkt på svamp ooch inotyol täcker bara över och gör det värre. båda barn haft detta, lycka till"
  • Anonym (morsan)
    maja 81 skrev 2010-11-24 00:08:23 följande:
    tvätta rent med alsollösning<8inte samma som alsolsprit) och sen på med daktakort(svampmedel), att det är rött svullet och svider tyder mkt på svamp ooch inotyol täcker bara över och gör det värre. båda barn haft detta, lycka till"
    Tack för ditt svar Det är dock inte svullet, bara rött, och det verkar inte kännas just något av det heller (kan inte fråga för mycket, för hon har en tendens att snappa upp frågor om hon har ont någonstans och säger därefter att hon har ont, fast hon inte har det). När det röda kommer ut på blygdläpparna hjälper det verkligen med Inotyol (vi tvättar såklart bort gammal salva, och ser då att huden under ser helt normal ut), vilket ju tyder på att irritationen har annan anledning. Sedan är det som sagt perioder (ibland en dag, ibland två) när slemhinnorna ser rosa och fina ut. Om det var svamp borde det väl vara rött hela tiden?
  • Echidna

Går flickan på dagis? Torkas det ordentligt när hon varit på toa (så det inte hamnar bakterier där framme)? Byts underkläderna varje dag och vilket material är de i? Hon kanske kan ligga utan underkläder på natten och liksom lufta underlivet?

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Anonym (morsan)
    Echidna skrev 2010-11-24 00:18:47 följande:
    Går flickan på dagis? Torkas det ordentligt när hon varit på toa (så det inte hamnar bakterier där framme)? Byts underkläderna varje dag och vilket material är de i? Hon kanske kan ligga utan underkläder på natten och liksom lufta underlivet?
    Hon går på dagis. Tror hon torkar sig själv där, så eftersom hon torkar sig själv ibland hemma också, tvättar vi underlivet varje kväll för att få bort de rester som kan finnas kvar. Hon torkar iaf bakifrån, så hon drar inte fram bakterier från stjärten, plus att hon aldrig torkar när hon bajsat. Hon har trosor helt i bomull och sover helt naken.
  • Echidna

Hur är det med tvättandet då? Kom också att tänka på att om man torkar för mkt eller för hårt (hårt papper) då kan det ju bli irriterat. Det kan ju vara så enkelt att hon fingrar väldigt mkt på sig själv och på så sätt irriterar slemhinnorna.

• Anonym (morsan)
    Echidna skrev 2010-11-24 00:36:38 följande:
     Hur är det med tvättandet då? Kom också att tänka på att om man torkar för mkt eller för hårt (hårt papper) då kan det ju bli irriterat. Det kan ju vara så enkelt att hon fingrar väldigt mkt på sig själv och på så sätt irriterar slemhinnorna.
    Vi tvättar med tvättlapp med vatten + olja, och torkar med en mjuk handduk. Hon säger ifrån om det skulle göra ont. Har inte så hårt papper.

Det är nog min gissning också, att hon blir irriterad av att fingra, samt att det kanske blir lite dåligt torkat ibland. Tänkte mest om man kan göra något åt det, annat än att försöka se till att hennes händer är rena och naglarna inte långa och vassa. Vi känner att det är viktigt att hon har "fri tillgång" till sin egen kropp, inklusive snippan, så vi vill inte förbjuda henne att pilla själv, eftersom det känns som att det blir risk att hon känner sig skuldbelagd då.

Äsch, får väl fortsätta med den dagliga tvätten, antar jag... men det känns som att man skulle vilja göra mer så att hennes underliv mår bra
  • Echidna

Håller med er om att hon ska få fingra när hon vill. Jag tror ni gör rätt, har inga andra tips om vad ni ska göra för att förhindra detta.

• Anonym (Villavillerkulla)

Jag har samma problem med min 3 åring. Varit på flera besök på vc och jour vc men ingen vet vad det är och känns inte som att det tas på allvar. Min dotter blir dock röd ca 1 gång i veckan och det är alltid  när hon kommit hem från förskolan. Haft detta problem sedan augusti. Det håller i sig 1-2 dagar innan det återgår till typ normal rosa. Hon är jätte Röd (nästan skinnflådd som att det frätt, precis som när bebisar bajsat i blöjan och man inte tagit bort det tillräckligt snabbt). Hon är blöjfri dagtid och har blöja på natten. Trosor i bomull och luftar mkt på kvällarna.  När det är som värst säger hon att det gör ont när hon kissar och hon är öm hela tiden i snippan. Hon pillar sällan på snippan och vi har provat behandla med daktar (mot svamp) och precis som du säger så blir det bättre när man har på inotyol. Tagit bakterie prov och urinprov för o utesluta UVI. sjukvården hittar inget fel men hon har uppenbarligen problem av det.

Pratat med förskolan om att dom måste kontroll torka henne vid toabesök och att det är viktigt att torka framifrån och bakåt. Min första tanke va att man dragit fram bajsbakterier för att dom torkat bakifrån och fram på förskolan men verkar inte va de som är problemet. Nästa steg är att ta med eget papper hemifrån och att personalen ska på använda allergivänliga handskar på förskolan. Letar desperat efter svar på vad problemet är.

Ville bara säga att ni inte är ensamma om det gär problemet.

• Anonym (Pappa)

Våra yngsta har det ibland. Vi har kopplat det till att de torkar sig dåligt när de kissar själva. Våtservetter verkar fungera bättre än toalettpapper.

Vi brukar smörja med inotyol men då bara på yttre blygdläpparna.

Vet inte hur lämpligt det är att ha det direkt på slemhinnorna.

Jag har dock själv använt det med goda resultat och utan komplikationer på mitt ollon ett par gånger då jag fått utslag efter jag varit ute på långa vandringar i vildmarken och inte kunnat duscha ordentligt på ett par veckor. Men barn kanske är känsligare.

• Anonym (Hm)

Jag förstår hela grejen med att få fingra när man vill, samtidigt är flickan väldigt liten och kan både orsaka skada och irritation med smutsiga händer. om underlivet är irriterat bör ni naturligtvis säga till henne att pausa fingrandes tills ni vet hur ni ska behandla. Då får ni också en ganska tydlig bild om det är hon själv som råkar orsaka något. 

• Anonym (Mamma)

Det är väl bara gammalt kiss som irriterar. Tvätta noggrant varje dag så går det bort direkt.

Varför i hela friden sover en treåring naken??  Äckligt.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-18 07:00:54 följande:

Det är väl bara gammalt kiss som irriterar. Tvätta noggrant varje dag så går det bort direkt.

Reagerade också på det, men jag antar att TS menar att hon har pyjamas men är utan trosor för att lufta. 
  • Anonym (Ellen)

Äckligt att sova naken? ?  ?

• Anonym (Pappa)

Vad är äckligt med det?
Svar på tråden Treåring röd i snippan