• Pillemin

Ni som kan det är med ersättning!

Jag ska börja jobba lite och behöver då ge min dotter (2 mån) ersättning de dagar jag är borta. Kommer amma på morgonen innan jag går, vid lunch samt kvällar och nätter. Det blir alltså ca. 4-5 mål på dagen där vi kör med ersättning i stället. Men behöver nu råd och tips från er som kan!

1. Hur mycket behöver hon ungefär?  Är ju omöjligt att veta hur mycket hon får i sig per amningstillfälle...

2. Kan man koka upp dagsransonen av ersättning på morgonen och sedan låta detta stå i kylen under dagen?

3. Något tips på hur man vänjer henne med flaskan? Finns det vissa barn som aldrig tar flaskan? Eller gör hon det när hon blir tillräckligt hungrig? Vi försöker just nu men hon "tungar" mest på nappen som hon gör när hon ammar, men det är ju inte riktig t rätt teknik för att få ut något ur flaskan.

4. Hur lång tid tar det normlat innan ett barn tar flaskan utan problem?

5. Hur vänjer man henne bäst med ersättningen? Behöver man blanda bröstmjölk/ersättning till att börja med? Hon är inte speciellt förtjust i ersättningen utan tar riktigt mjölk mycket lättare.

6. Är det dumt att ge bröstmjölk ena målet och ersättning det andra? Tänker på hennes mage och att hon kanskemåste hålla sig tillde ena eller det andra. Hur gör ni?

TACK på förhand!

♥Estridh 071021♥ ♥Signe 100922♥
  • Svar på tråden Ni som kan det är med ersättning!
  • Sörman

Jag slutade amma helt när min son var 2 mån.. De står sig längre på ersättning oftast.. Jag kokar vatten på morgonen som sedan får stå i kylen, vid 2 mån gjorde jag på ungefär 120-150 ml vatten. Det märker du snart hur mycket det går åt.. Ersättning ska alltid blandas ihop innan matning. Häll vatten i flaska, micra och i med pulver.. Du kan hälla i lite brötmjölk i början om det behövs..

• Miss Cee
    1. Hur mycket behöver hon ungefär?  Är ju omöjligt att veta hur mycket hon får i sig per amningstillfälle...
    Så mycket hon vill ha. Det är fri tillgång som gäller, precis som med amning, Man blandar till lite mer än man tror går åt så att barnet själv får sluta äta och int ebehöver sluta för att det tar slut i flaskan (efter ett par gånger får man ju ett hum om hur mycket som går åt och kan justera så att man inte behöver slänga massor, men äter hon slut på flaskan flera mål i rad så är det dags att öka mängden igen!)
    På förpackningen finns en skala baserat på ålder som du kan ha som riktmärke de första gångerna. Men det är obs obs obs enbart ett riktmärke. du ska fortfarande gå efter hur mycket din dotter vill ha även om det är mycket mer än vad du trodde.

2. Kan man koka upp dagsransonen av ersättning på morgonen och sedan låta detta stå i kylen under dagen?
    Om du kokar upp en tillbringare med vatten och sen ställer du vattnet i kylen, sen när du ska ha så antingen micrar du lite av det vattnet och SEN blandar i ersättningspulvret. Eller så fixar du en vattenkokare och blandar 40/60 med nykokat vatten och det kylskåpskalla vattnet, det brukar bli en bra temperatur.
    Kortfattat så är det enklast att FÖRST få vattnet i rätt temp och SEDAN hälla i pulver och skaka flaskan. (vispa behövs inte, och du tjänar i princip ingen tid på att låta ersättningen stå färdig i kylen. Vatten kan du spara hela dagen, ersättning färdigblandad ska inte stå så länge).
    Ska man gå ut finns det färdiga tetror med ersättning man kan ta med sig och bara micra.

3. Något tips på hur man vänjer henne med flaskan?
    LÅng övning och prova olika typer av flaskor. Pumpa ur och ge henne bröstmjölk i flaska så får hon välja sig vid flaskan och fortfarande få samma "smak".

Ingen aning. En del vägrar att någonsin göra det, andra tar direkt. De flesta skulle jag gissa är någonstans mitt emellan.

5. Hur vänjer man henne bäst med ersättningen? Behöver man blanda bröstmjölk/ersättning till att börja med? Hon är inte speciellt förtjust i ersättningen utan tar riktigt mjölk mycket lättare.
    Du kan alltid prova. :)

6. Är det dumt att ge bröstmjölk ena målet och ersättning det andra? Tänker på hennes mage och att hon kanskemåste hålla sig tillde ena eller det andra. Hur gör ni?
    Nej dte är inte dumt. Du kan köra på båda utan problem. Jag pumpade ut och gav så mycket bröstmjölk jag kunde och resten ersättning de första 6 veckorna, innan jag gick över till ersättning helt och hållet. Det skdar inte magen att köra på det ena eller andra. En del upplever att de blir hårdare i magen av ersättning, men det är absolut inte någon "regel"  att alla blir det.
  • honeydew
    Gör en stor portion (kanske 150-180 ml) första gångerna så ser ni snabbt hur mycket hon äter och hur mycket ni kan minska. Hon bestämmer mängden!

Njae... Skulle nog inte spara ersättning så länge.. Koka vattnet, kyl det och ställ i kylskåpet istället. Sen när hon blir hungrig så häll det kalla vattnet i nappflaskan, i med pulver, skaka, mikra ca 20-40 sek.

3. Något tips på hur man vänjer henne med flaskan? Finns det vissa barn som aldrig tar flaskan? Eller gör hon det när hon blir tillräckligt hungrig? Vi försöker just nu men hon "tungar" mest på nappen som hon gör när hon ammar, men det är ju inte riktig t rätt teknik för att få ut något ur flaskan.
    Öva, öva, öva.. Ibland är det lättare om nån annan ger  ur flaskan än mamman, du luktar ju mat och bröstmjölk för henne! Klart hon vill ha det istället ;) låt pappa eller typ mormor försöka när du inte är i rummet.

Så olika, vår tjej tog på en gång...

Ja om du kan pumpa ur så kan ni ju blanda 50-50 tills hon vänjer sig.

Vi blandade hej vilt, man märker nog rätt så fort om det inte funkar och då får man väl sakta ned lite eller pröva en annan ersättning. Finns de som är för barn med känsligare mage.

Hoppas det hjälpte lite =)
Svar på tråden Ni som kan det är med ersättning!