Ålder för att börja åka längdskidor?
Hej!
När började ni lära ert barn att åka längdskidor? Lill-tjejen fyller tre år i vinter och jag är osäker på om det är för tidigt att skaffa ett juniorskidset.
/Tomeiro
Hej!
När började ni lära ert barn att åka längdskidor? Lill-tjejen fyller tre år i vinter och jag är osäker på om det är för tidigt att skaffa ett juniorskidset.
/Tomeiro
Jag tycker inte alls att det är för tidigt att prova skidor när man snart är 3 år! Vi har många barn på förskolan är jag jobbar som börjat prova både skidor och skridskor när dom är kring 3 år. Vi ska skaffa skidor till vår son i vinter, och han blir 2,5 i februari! =)
Vår kille började förra vintern, då han var 2,5 år. Första gången gick inte så jättebra, mycket gråt... Men han lärde sig snabbt och tyckte sedan det var jättekul! Provade även slalom ett par gånger och skridskor en gång. Även det gick bra.
De har börjat när de varit ca 2 år. Det blir ju ingen fart direkt, men kul att prova. Jobbar på förskola och då brukar 2-åringarna vara sugna att prova.
Det är bäst att åka utan stavar, för alla barn. På barnens förskola har de haft en skidlärare som kommer och har "kurs" med barnen.Då åker alla utan stavar, man får visst in bäst teknik så.
Syrran var nog två när hon stod på längskidor första gången, och 3 på slalomskidor.. bara kör, ju tidigare destobättre!
Vår dotter var 2 år så det är inte för tidigt.
2-3 år