• summertime123

När börjar barn leka med smålego?

Min son är 3,5 och leker en massa med sitt duplo lego.. funderar på att börja köpa lite smålego i julklapp istället men skulle vilja veta när era små gick fr duplo till smålego?

• Svar på tråden När börjar barn leka med smålego?
  • cicci85

min 2,5 åring leker med båda, men föredrar duplot, det är ju lättare att bygga med. men till en 3,5-åring skulle jag absolut börja med smålego!

• Champis

Om du är 100% säker på att inget hamnar i munnen kan du köpa lit smålego i julklapp. Bygg tillsammans med sonen i början. Visst vet han att det är lego men det finns en anledning till att det rekommeneras från 4 år. Det är motoriskt sårare. Allla barn är dock olika. det kan vara så att din son är kla med duplo. Gör som cicci säger och låt sonen ha både och en tid..

Lego är fantastisk utvecklande. Jag har två döttrar men är så glad att de gillar lego! Så skönt att något inte är klart med pip och blink. Barn är kreativa! 

• summertime123

tack för svar! Han stoppar aldrig leksaker i munnen så det är ingen fara med smålego om man tänker på det. Då köper jag lite smålego istället för duplo i julklapp eftersom det tar ett tag att komma upp i roliga mängder Tycker själv det är superkul att bygga med lego *nördvarning* haha så jag hoppas han tycker om smålegot med!!

• anyanca

Min pojke var ca 2½ (förra julen) då han började med smålego och han älskar det och är jätteduktig. Han gillar dessutom att följa instruktionerna: "nu ska vi göra steg 1 mamma", han berättar vilken bit jag ska leta efter sen så bygger han. Det är riktigt roligt att bygga tillsammans. Sen bygger och hittar han på egna grejer, det är verkligen en kreativ aktivitet. Nu bygger han smålego för 6-10åringar lätt som en plätt.

• Gladabarnensmamma

kul tråd - min 2.5-åring är också bra med småpill så vi tar nog fram stoooora lekolådan med det lilla legot till jul!
    Sen fyller vi nog dammsugaren med leko, haltar efter vi trampat på en "etta" och hittar lego i soffan...

• enmamma

Lillpojken.2,5 gillar lillalego.
    Han sitter vid koksbordet, jo han bygger ganska bra.
    Blir nog mer lego i julklapp.

• ploten

Vår 3,5-åring leker med duplo på dagarna och smålego på kvällen (när lillasyster (1 år) sover). Han började nog prova smålego för något år sedan. Han verkar dock fortfarande tycka att duplo är roligast, det är lite lättare att bygga med.

Svar på tråden När börjar barn leka med smålego?