• JaneDoe10

Trendigt med tonårsgraviditeter?

Jag tycker att det verkar som om det skett en ökning av barn som vill skaffa barn.Det känns faktiskt som om det är lite trendigt. När tonåringen sedan blivit gravid vill hon gärna tala om det, och blir på tonåringars vis provocerad om hon får någon kritik. Det har jag full förståelse för. Jag kunde och visste allt när jag var 16, jag trodde verkligen att jag inte kunde bli klokare. Varför skulle någon komma med pekpinnar åt  mig, jag som var så vuxen?

Nu är det tvärtom! Jag är tacksam för den livserfarenhet jag har, och ser fram emot den jag kommer att få. Vishet kommer inte bara med ålder, men väl med livserfarenhet. Den kan man inte fuska sig till genom att bli förälder, vilket är det främsta argumentet för gravida tonåringar. "Man mognar" säger dom, men inte fan behöver man ha bråttomt med att lära sig ta ansvar osv. Det kommer ändå, naturligt, när du flyttar hemifrån, börjar jobba osv. När du har lärt dig ansvarsbiten, ja då kommer du förmodligen få det lättare att bli förälder.

Vad beror den här tonårs-bebis-hysterin på? Själv tror jag att TV-program som "Unga mödrar" och "16 and pregnant" bidrar till att glorifiera det hela.

Vad tror ni?

♥ Vecka 23 ♥ BF 19 Mars ♥
  • Svar på tråden Trendigt med tonårsgraviditeter?
  • tovediana

jag tror att alla människor (kvinnor) är olika, och man känner själv för när man vill skaffa barn.
    jag tror dessutom att dina nämnda program inte direkt gör ungdomar mer sugna på att skaffa barn, snarare tvärt om.

och det här är väl ingenting nytt heller
    förr i tiden fungerade det likadant, min gammelmormor
    var 17 eller 18 när hon fick sitt första barn, och vad jag
    förstått så var det vanligt på den tiden.

varför ska alla vänta tills man är 30 år med att skaffa barn?
    kan inte alla bara låta varandra få leva sina egna liv?

• KossanMuu

Borde vara obligatoriskt i högstadiet att istället se teen mom så kanske de tänker efter mer än en gång ;) Där får man mer av verkligheten och inte bara de första veckornas rosa skimmer.

♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • Bollen2
    JaneDoe10 skrev 2010-11-19 20:00:27 följande:
    Jag tycker att det verkar som om det skett en ökning av barn som vill skaffa barn.Det känns faktiskt som om det är lite trendigt. När tonåringen sedan blivit gravid vill hon gärna tala om det, och blir på tonåringars vis provocerad om hon får någon kritik. Det har jag full förståelse för. Jag kunde och visste allt när jag var 16, jag trodde verkligen att jag inte kunde bli klokare. Varför skulle någon komma med pekpinnar åt  mig, jag som var så vuxen?
    Enligt statistiken har det väl skett en ökning på ungdomar (14-20år) som får barn. Om ökningen är så stor vet jag inte, kanske mer att det blivit mer uppmärksammat, genom olika tv-serier osv?

Men samtidigt ökar meddelåldern för första barnet, den ligger väl idag på kring 30 år? Måste väl betyda att de äldre som får barn också ökar, eftersom fler unga får barn och meddelåldern ändå går upp?

Jag är själv 23år och väntar vårt första, efterlängtade barn! Jag tycker inte att jag är för ung. Hade jag haft möjlighet att jag nog valt att skaffa barn tidigare. Men man tycker olika.
    Jag har studerat 3 år på universitet och hunnit jobba på tre olika arbetsplatser sen jag tog examen. Bor i hus och är snart gift. Det kändes ändå bra att ha utbildning & allt klart innan barnet planerades.  
  • Rocktroll
    KossanMuu skrev 2010-11-19 20:55:33 följande:
    Borde vara obligatoriskt i högstadiet att istället se teen mom så kanske de tänker efter mer än en gång ;) Där får man mer av verkligheten och inte bara de första veckornas rosa skimmer.
    Jag ska spela in det och börja visa till min dotter när hon kommer i puberteten Tyst haha! det programmet skönmålar inget och det gillar jag. Mammorna säger ärligt hur det är inte bara en dans på rosor. En tonårsgraiditet är inget jag önskar mina egna barn med andra ord.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • April barn
    KossanMuu skrev 2010-11-19 20:55:33 följande:
    Fast de programmen kanske inte är optimala ändå, de visar ju endast dåliga sidor, hur oansvariga unga mammor är och hur jobbigt allt är (ja det ser på många ställen ut så att de yngre är oansvariga och har det jättejobbigt) men de programmen tycker iallafall jag är orättvisa.
  • pussgurkan86

jag tycker sålänge man kan försörja sig själv och barnet och att man kan ge barnet det h*n behöver,ex kärlek, trygghet m.m. så ser jag inget fel med att skaffa barn tidigt.

• Rocktroll
    pussgurkan86 skrev 2010-11-19 21:34:28 följande:
    jag tycker sålänge man kan försörja sig själv och barnet och att man kan ge barnet det h*n behöver,ex kärlek, trygghet m.m. så ser jag inget fel med att skaffa barn tidigt.
    Det var väll aldrig frågan om det var fel eller inte utan att det är en trend. Ingen som trackar ner på tonårsgraviditeter.
  • April barn

Nej jag tror inte det är vanligare men mycket mer uppmärksammat.

• pussgurkan86
    Rocktroll skrev 2010-11-19 21:37:20 följande:
    Det var väll aldrig frågan om det var fel eller inte utan att det är en trend. Ingen som trackar ner på tonårsgraviditeter.
    jag tycker inte det är trendigt här i sverige men däremot i storbritannien är det väldigt många tonåringar som blir gravida.
  • Rocktroll
    pussgurkan86 skrev 2010-11-19 21:39:12 följande:
    jag tycker inte det är trendigt här i sverige men däremot i storbritannien är det väldigt många tonåringar som blir gravida.
    Sant!
  • vanessasmamma09

teen mom ? kom igen  tv program har inte ett skit med att skaffa barn o göra ? unga mödrar och sånt gör absolut inte så man vill skaffa barn !! sen är det stor skillnad på USA (teen mom) där är det riktigt tuft att leva med barn det är det inte i sverige här får man hjälp med allt och här är det mycket lättare !!   Bara för att man vill skaffa barn och är under 30 är det fel då eller ? man känner helt enkelt när man är redo att bli mamma !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• JaneDoe10

Det jag menar med de programmen är att en 15åring kanske inte riktigt förstår hela bilden. Att de kanske tycker att det verkar mysigt iallafall och "henne går det ju bra för" osv. Vi andra kanske förfäras över att det många gånger är totalt olämpligt att de blir föräldrar just då. Brukar inte vara de mest prydliga flickorna i de serierna som blir gravida.

• KossanMuu

äh är väl bara bra de blir lite skrämda även om det inte är lika illa här i sverige. Så förhindrar man kanske några graviditeter. För kom inte att påstå att det finns nån fördel att få barn innan man är 18, inte ens i sverige. Blir man gravid så visst, man kan klara det, men det finns inget negativt att vänta tills man iaf har gått ut gymnasiet.

Tonåringar här på FL lever i nån fantasivärld där de tror att de är undantaget det kommer gå bra för, men tyvärr, alla på FL kan omöjligt vara undantaget!

• Ruggugglan

Jag tror att det är mer öppet idag, och det har säkert ökat med hjälp av internet och tv-serier.

När jag var 17år gammal fick jag en dotter. Jag blev gravid trots skydd men jag och pappan valde att behålla barnet. Jag minns hur 14åringar "frågade om råd" och om  "tips" för de ville så gärna bli föräldrar. Jag blev blek och illamående. Jag har klarat mig jättebra, men mitt råd är att vänta med barn!

Sen tror jag inte att program som "Unga Mödrar" och "16 and pregnant" skulle få fler att vilja ha barn. Det är ju riktigt tragiska serier... De lever ju verkligen upp till fördomarna om hur unga föräldrar är. Jag tror jag ska låta mina barn titta och sen lär de vilja vänta med barn Haha.

• KossanMuu
    Sandra Michelle skrev 2010-11-20 10:09:36 följande:
    Jag tror att det är mer öppet idag, och det har säkert ökat med hjälp av internet och tv-serier.

När jag var 17år gammal fick jag en dotter. Jag blev gravid trots skydd men jag och pappan valde att behålla barnet. Jag minns hur 14åringar "frågade om råd" och om  "tips" för de ville så gärna bli föräldrar. Jag blev blek och illamående. Jag har klarat mig jättebra, men mitt råd är att vänta med barn!

Sen tror jag inte att program som "Unga Mödrar" och "16 and pregnant" skulle få fler att vilja ha barn. Det är ju riktigt tragiska serier... De lever ju verkligen upp till fördomarna om hur unga föräldrar är. Jag tror jag ska låta mina barn titta och sen lär de vilja vänta med barn Haha.
    Kanske många som vill uppleva den fantastiska kärlek som de nyblivna mammorna pratar om i alla serier. Det är lätt att tro man kan orka med att gå upp på natten osv, men det är en helt annan sak när man väl är i situationen. Så tror nog de serierna kan påverka åt båda hållen. En del blir avskrekta och en del lockade.

Jag tror dock det handlar en del om att man vill ha en genväg till vuxenlivet. Iaf av de som planerar graviditeten.

Något som jag kan tycka är skrämmande är kommentarerna på bloggen michas.com (14 år och gravid).  Små barn som sitter och skriver hur mysigt det hade varit med en egen bebis, att få köpa små gulliga kläder osv. Jag hoppas verkligen inte att uppmärksamheten kring henne kommer leda till fler gravida barn. (vill bara tillägga att jag har full förståelse för hon som har bloggen, att göra abort i v 20 gör man verkligen inte i en handvändning!) Så bloggvärlden kan säkert ha ett visst inflytande.
  • Mummyfied

Jag tror inte att tv-programmen unga mödrar eller 16 & pregnant glorifierar någonting, de är ju snarare skräckexempel. Fast som dramakåt tonåring kanske kaoset dessa serier visar upp lockar på något märkligt vis.  Men som tonåring söker man sig ju en roll och en identitet och man vill bli villkorslöst älskad. I den bemärkelsen löser ju ett barn de eventuelle problemman kan ha med den biten men bara för att man kanske mognar under en graviditet är hjärnan torots allt fortfarande bara tex femton år gammal och man kan aldrig hoppa över sin tonårstid rent mentalt bara för att man gör vuxengrejjer. Både man själv och barnet tjänar på att den blivande mamman växer färdigt och hittar sin identitet på egen hand först innan man kastar sig in i ett ansvar som man inte har kapacitet att förstå vidden av.

• JaneDoe10
    Mummyfied skrev 2010-11-21 00:27:41 följande:
    Jag tror inte att tv-programmen unga mödrar eller 16 & pregnant glorifierar någonting, de är ju snarare skräckexempel. Fast som dramakåt tonåring kanske kaoset dessa serier visar upp lockar på något märkligt vis.  Men som tonåring söker man sig ju en roll och en identitet och man vill bli villkorslöst älskad. I den bemärkelsen löser ju ett barn de eventuelle problemman kan ha med den biten men bara för att man kanske mognar under en graviditet är hjärnan torots allt fortfarande bara tex femton år gammal och man kan aldrig hoppa över sin tonårstid rent mentalt bara för att man gör vuxengrejjer. Både man själv och barnet tjänar på att den blivande mamman växer färdigt och hittar sin identitet på egen hand först innan man kastar sig in i ett ansvar som man inte har kapacitet att förstå vidden av.
    Ja. Fast tänk som en tonåring! Det är då de programmen kan framstå som mysiga, knappast för oss som är vuxna.
  • April barn
    JaneDoe10 skrev 2010-11-21 10:03:35 följande:
    Ja. Fast tänk som en tonåring! Det är då de programmen kan framstå som mysiga, knappast för oss som är vuxna.
    Nej urs och fy, de programmen är tragiska Rynkar på näsan
    Man kan förstå vart mycket fördommar kommer ifrån, (även fast jag vet att det på många håll ser ut så)
  • Rocktroll
    KossanMuu skrev 2010-11-20 10:25:58 följande:
    fel bloggadress, ska vara: micahs.se
    Ja jag brukar kika där ibland och vissa kommentarer är som sagt skrämmande. Hoppas hon skriver ärligt om hur det går sen för jag tvivlar på att det bara kommer vara supermysigt och gull gull.
Svar på tråden Trendigt med tonårsgraviditeter?