Trendigt med tonårsgraviditeter?
Jag tycker att det verkar som om det skett en ökning av barn som vill skaffa barn.Det känns faktiskt som om det är lite trendigt. När tonåringen sedan blivit gravid vill hon gärna tala om det, och blir på tonåringars vis provocerad om hon får någon kritik. Det har jag full förståelse för. Jag kunde och visste allt när jag var 16, jag trodde verkligen att jag inte kunde bli klokare. Varför skulle någon komma med pekpinnar åt mig, jag som var så vuxen?
Nu är det tvärtom! Jag är tacksam för den livserfarenhet jag har, och ser fram emot den jag kommer att få. Vishet kommer inte bara med ålder, men väl med livserfarenhet. Den kan man inte fuska sig till genom att bli förälder, vilket är det främsta argumentet för gravida tonåringar. "Man mognar" säger dom, men inte fan behöver man ha bråttomt med att lära sig ta ansvar osv. Det kommer ändå, naturligt, när du flyttar hemifrån, börjar jobba osv. När du har lärt dig ansvarsbiten, ja då kommer du förmodligen få det lättare att bli förälder.
Vad beror den här tonårs-bebis-hysterin på? Själv tror jag att TV-program som "Unga mödrar" och "16 and pregnant" bidrar till att glorifiera det hela.
Vad tror ni?