min 1åring slår sig själv
hej.
Har en 1åring med ett väldigt humör.. Nu det sista när jag börjat avvänja honom från amning så har han dunkat huvvet i väggen när han ska sova. Första gången trodde jag han blev rädd så jag sa "aj aj aj" och klappa lite på mitt huvud. Han började gapskratta och tittade på mig samtidigt som han dunkade huvvet i väggen1 gång, men inte alls lika hårt. Pratade med personalen på familje centralen om detta och dom sa att det inte var ngt fara när han gjode det och skrattade. Utan det var mer att han kollade mig vad jag gjorde/ ville ha uppmärksamhet.
Men nu det sista så slår han sig med handflatan både i ansiktet och på sidan av huvvet så fort han ska sova. & han tar verkligen i också. Om han får amma gör han det inte, men jag vill inte att han ska amma sig till sömns längre. Varje gång han gör det så säger jag lugnt "nej inte slå, klappa fint" och smeker honom på huvudet. Då klappar han sigsjälv försiktigt istället.
Ibland ruskar han på huvet bort och fram, fort som tusan också.
Har läst lite om sånt beteende och det är ju inte alls bra. Min kusin dunka sitt huvud i väggen när han var liten och skulle sova, men han hade helt andra levnadsförhållanden. Min farbror slog hans äldre syskon och mamma. Men sånt förekommer inte alls i vårat hem. Visst kan sambon och jag bli sura på varandra men det har aldrig förekommit våld eller att vi skrikit på varandra. Men höjt rösten har vi gjort.
Hur går man vidare med detta? Jag får ont i magen varje gång han ska sova. Att se honom göra detta gör så fruktansvärt ont i hjärtat....