• wmtd1987

Lite hjälp med denna djungel!

Har en son sen tidigare han är 5 år och jag har totalt glömt bort allt va gäller ersättning  o flaskor.. Jag har några svaga minnen att jag gjorde iordning en eller två flaskor ersättning innan vi tex skulle bort.. Men enligt anvisningarna på paketet ska allting kokas varje gång.. Våran dotter som är ca 1 o en halv månad (född 101010) blir allt hungrigare för varje dag som går o därmed oxå väldigt otåligare o vänta medans man gör i ordning ersättningen, även fast vi försöker ligga steget före o hålla koll på klockan o börja förbereda innan de är matdags.. Jag ammar inte alls då ammningen inte ville funka den här gången heller finns helt enkelt  ingen mjölk.. Så till alla miljoner frågor:

Hur länge måste man hålla på o koka flaskorna innan varje måltid? (första gången dem används kokade jag alltid tills sonen slutade dricka ur dem)

När kan man byta från nan1 till nan2? Läste i några trådar att man kunde börja med nan2 redan vid födseln om man inte amma men att de inte är någon skillnad utöver priset o att de va mer järn i så de mätta alltså inte mer än nan1?

Vad är det för skillnad på babysemp o nan? 

tror inte jag sett nån annan modersmjölkersättning än just nan i dem butiker jag vart i därför vart de just den sorten.. Tänkte om baby semp kanske mättar mer?

Hur länge måste man hålla på o koka vattnet först för o låta de svalna vid just matdags? När kan man börja göra  tex 3 flaskor o ställa i kylen som bara är o värma sen?

Om man gör tex 120 o tösen bara äter 30 kan man spara de då o värma till senare?

Tror jag fått med dem flesta frågor har ni nån mer bra info om ersättning får ni gärna skriva med de med:)

• Svar på tråden Lite hjälp med denna djungel!
  • yes79
    Blomqvist87 skrev 2010-11-18 23:12:24 följande:
    Hur länge måste man hålla på o koka flaskorna innan varje måltid? (första gången dem används kokade jag alltid tills sonen slutade dricka ur dem)

En smakfråga, jag kokade allt varje gång första månaderna då vår dotter var prematur och jag var nojjig, men efter 5 månader slutade jag och tar kallt vatten direkt från kranen och värmer i micron. Flaskorna diskar jag i maskin och stereliserar endast då och då! BVC tyckte det var onödigt att alls koka vattnet när jag frågade dem.

När kan man byta från nan1 till nan2? Läste i några trådar att man kunde börja med nan2 redan vid födseln om man inte amma men att de inte är någon skillnad utöver priset o att de va mer järn i så de mätta alltså inte mer än nan1?

Detta vet jag inte!

Vad är det för skillnad på babysemp o nan? 
    Tror inte jag sett nån annan modersmjölkersättning än just nan i dem butiker jag vart i därför vart de just den sorten.. Tänkte om baby semp kanske mättar mer?

Olika märken, vi använder Babysemp då då vår dotter spydde massor av Nan. Babysemp2 som man kan börja med vid 4 månader innehåller ristärkelse som ska mätta mer, det är ju en skillnad då mot Nan. Här finns det Nan och Babysemp i alla affärer som jag sett.

Hur länge måste man hålla på o koka vattnet först för o låta de svalna vid just matdags? När kan man börja göra  tex 3 flaskor o ställa i kylen som bara är o värma sen?

Vi gjorde 3 flaskor med kokat vatten åt gången som vi ställde i kylen och sedan värmde i micron när det var dags och hällde sedan i pulvret. Men BVC tyckte inte att vi behövde koka vattnet alls, bara ta kallt vatten ur kranen då vi har bra vatten här, men jag kokade ändå för jag var nojjig!
    På natten mätte vi också upp pulver i vällingdoserare så det det gick snabbare. Ett annat tips på natten är ju att ha varmt kokat vatten i en termos. När vi var borta använde vi tetror.

Om man gör tex 120 o tösen bara äter 30 kan man spara de då o värma till senare?

Man ska inte spara ersättning som hon ätit av, det blir bakterier,!

Tror jag fått med dem flesta frågor har ni nån mer bra info om ersättning får ni gärna skriva med de med:)
    Sähär gjorde vi, hoppas det hjälper till!
  • wmtd1987
    yes79 skrev 2010-11-19 11:37:18 följande:
    Sähär gjorde vi, hoppas det hjälper till!
    Vid vilken ålder började ni ställa flaskorna med kokt vatten i kylen?
  • Trillian80

Vi kokade bara flaskorna innan de användes, och sedan ungefär en gång i veckan tills sonen var ca 4-5 månader (då tröttnade vi helt enkelt). Det diskas ju!

Vi gjorde som så att vi kokade vatten och hällde upp på termos, och hade (kokt de första 4-5 månaderna) kallt vatten i kylen (eftersom det som kom ur kranen inte var jättekallt). Sedan lärde man sig hur mycket varmt och kallt vatten man behövde blanda för att få det till lagom temperatur. Så det tog inte många minuter att fixa till maten då =)

Om man har kommunalt vatten finns det egentligen ingen anledning att koka vattnet. De rekommendationerna som står på paketet utgår ifrån att vattnet i din kran inte är särskilt rent.

Vi hade också pulver i vällingdoserare för att underlätta på nätterna.

När sonen slutade äta på nätterna så micrade vi bara kallt vatten helt enkelt.

Det är ingen större skillnad på Babysemp och Nan. Kräkset luktar annorlunda och priset skiljer sig väl lite, samt vilken bakteriekultur de innehåller. Så kör på det du tycker fungerar.

Som tidigare skribent säger så ska man INTE spara rester.

• t0va

Vi kokar flaskorna första gången och sen någon gång/vecka, sen kokar vi vatten i vattenkokaren häller i ca 1/3i flaskan och 2/3 kalt vatten från krnen och i med pulvret  och ger när det är dax.

Ute så har vi med termos med lagom varmt vatten, brukar bli hälften kokat hälften kallt och sen i med pulver när det är dax att äta. Tar inte många sekunder.

Ang. ersättningen så har vi testat allt som finns på marknaden men har mjölkfritt nu och jag tyckte inte det var någon större skillnad mer än att han blev trög i magen av nan lemolac fast enligt bvc så kan de inte bli det.

Vårat barn är 3månader nu och vi har inte haft några problem med dåligt vatten. När vi är hos sambons moster som bor på landet så kokar vi allt vatten men hemma och hos andra så kokar vi hälften och tar andra hälften från kranen eller stoppar in flaskan i micron och sen lägger i pulvret.  

• yes79
    Blomqvist87 skrev 2010-11-19 14:54:25 följande:
    Vid vilken ålder började ni ställa flaskorna med kokt vatten i kylen?
    Direkt när vi började med ersättning vid ca en månad, innan dess ammade jag!
Svar på tråden Lite hjälp med denna djungel!